کد خبر : 19075 / /
/

مشخص نیست طراح و نویسنده ی چنین برنامه ای از کدام سیستم قضایی الگو برداری کرده ویا با کدام شیرپاک خورده ی مدعی تسلط بر دانش حقوق مشورت کرده که خروجی آن چنین فاجعه ای شده است؟

 

چندی است مجموعه ای تحت عنوان آقای قاضی از شبکه ی دوم تلویزیون پخش می شود که هیچ نشانه ای از رعایت حداقل های دانش حقوق -قضا در آن دیده نمی شود.

از عدم شناخت صلاحیت محاکم تا نحوه ی دادرسی و حتی شیوه ی گفتگوی اصحاب پرونده با قاضی و...همه حکایت از ساخت مجموعه ای دارد بدون مطالعه! خبر پخش مجموعه ای تحت عنوان آقای قاضی از شبکه ی دوم سیما را چندی پیش شنیده بودم اما فضای به تصویر کشیده شده در تیزر تبلیغاتی آن به حدی مصنوعی و به دور از حال وهوای محاکم دادگستری بود که هیچ رغبتی برای دیدن این مجموعه ایجاد نکرد لذا بسان غالب اوقات که کنترل تلویزیون بر مدار کارتون و انیمیشن های کودکانه است عطای دیدن چنین مجموعه ای را به لقایش بخشیدم تا اینکه پیام های مکرر ومتعددی دریافت کردم که چرا در نقد وایراد چنین مجموعه ای مطلبی نمی نویسی! لذا حسب فرمایش برخی مخاطبان بدون هرگونه پیش داوری دقایقی از این مجموعه را دیدم(البته عبارت درست تر اینکه:تحمل کردم).

مشخص نیست طراح و نویسنده ی چنین برنامه ای از کدام سیستم قضایی الگو برداری کرده ویا با کدام شیرپاک خورده ی مدعی تسلط بر دانش حقوق مشورت کرده که خروجی آن چنین فاجعه ای شده است؟

از صفر تا صد برنامه طوری طراحی شده که تصور میکنی هدف وغایت اصلی سازنده ،تولید مجموعه ای فانتزی درقالب طنز بوده نه ساخت مجموعه ای با هدف به تصویر کشیدن چالش های حقوقی_قضایی شهروندان که از قضا در هر دو فرض هیچ نمره ی مثبتی نمی توان به آن داد. در سازمانی که قادر به حفظ هنرمندان و کارشناسان کاربلد عرصه ی تصویر و رسانه نبوده وبرای توجیه فراری دادن این بخش از جامعه ی هنری از تلویزیون، عدم تامین بودجه مناسب را بهانه قرار می دهد، مشخص نیست این حجم از ناکارآمدی و حیف ومیل بیت‌المال بنا به کدام منطق وبه چه منظوری صورت می گیرد؟

شاید بد نباشد مجلس انقلابی،سازمان دیوان محاسبات،بازرسی کل کشور وسایر ارگان های نظارتی نیم نگاهی به روند تولید چنین مجموعه ای و برنامه های مشابه داشته باشند بلکه مانع تضییع حقوق شهروندان و حیف و میل بیت المال شوند.البته این بُعدِ خوش بینانه ی قضیه است که فرض کنیم طراحان برنامه از سر ناآگاهی چنین محصولی را روانه ی رسانه کرده، پشت پرده خبری نیست که شاید باشد!

از گفتگوی دوطرفه ی قاضی با طرف های پرونده که در غالب مواقع از قاضی آنچنان چهره ی غیر مانوسی ارائه می دهد که با تاسف باید گفت بیشتر به وهن جایگاه قضاوت نزدیک است تا انتقال صحیح اخلاق قضا که بگذریم،عدم آشنایی با برخی موضوعات بدیهی عالم قضا-حقوق به حدی در این مجموعه دیده می شود که مجال اشاره به آن در یک یادداشت نیست؛اینکه قاضی محکمه در تقابل با متهم بدون توجه به حداقل های قانونی از حکم و نظر خویش پرده بر می دارد و مثلا به متهمی که پزشک است و در امر طبابت قصور کرده، می گوید اول که شش ماه تا سه سال زندان داری!!بعد متهم می گوید یعنی الان شما مرا به زندان معرفی می کنی؟قاضی در پاسخ می گوید:من که حکم نمی دهم ،حکم زندان را دادگاه انقلاب می دهد!! دادگاه انقلاب آن هم برای جرم قصور پزشکی؟؟ یا در اپیزودی دیگر پیرمردی به اتفاق یک جوان بابت مسئله ی اجاره بهاء و هزینه ی انشعابات به همین قاضی مراجعه می کنند و آقای قاضی به پیرمرد می گوید:پدرجان شکایت شما چیست؟و پیرمرد در پاسخ می گوید:پسرم شکایت لفظ درستی نیست بگو خواسته ام چیست؟! وقس علی هذا عبارات و رفتارهای عجیب وغریبی است که به قطع ویقین درهیچ محکمه ای و نظام حقوقی جز مجموعه ی آقای قاضی تاکنون سابقه نداشته،اینها نمونه ی کوچکی است از ایرادات مجموعه‌ی مورد اشاره.

آنچه این روزها تحت عنوان آقای قاضی بر آنتن شبکه ی دوم سیما پخش می شود نمونه ی عینی حاکم شدن جهل و بیسوادی بر علم و آگاهی است که نمونه های متنوعی از این عدم توجه به تخصص و کم اهمیت دانستن مشاوره با اهل خبره به انحاء مختلف در لایه های مختلف نظام خاصه در رسانه دیده و خواهیم دید!ا

کاش برای یک نوبه هم که شده،کسی پیدا می شد و پاسخ می داد که:چه میزان بودجه برای تولید این مجموعه صرف شده است؟طراح و نویسنده ی این مجموعه از کدام نظام قضایی الگوبرداری کرده اند؟با کدام کارشناس حقوقی-قضایی مشورت شده است؟هدف و سیاست تعریف شده برای تولید چنین مجموعه ای چه بوده؟

مدیر محترم رسانه وسایر مسئولین ذیربط، لطفا پاسخ بفرمایید،هدف از ساخت چنین مجموعه ای چه بوده؟

* وکیل دادگستری _ شیراز

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.