کد خبر : 19112 / /
/

یک کارشناس اقتصادی با ارائه توضیحاتی درباره رمزریال ماهیت آن در اقتصاد ایران را تشریح کرد.

یک کارشناس اقتصادی با ارائه توضیحاتی درباره رمزریال ماهیت آن در اقتصاد ایران را تشریح کرده و عملا آن را بدون منفعتی برای کشور دانست.

یک کارشناس اقتصادی با ارائه توضیحاتی درباره رمزریال ماهیت آن در اقتصاد ایران را تشریح کرد.

مدت‌هاست که بانک مرکزی در نظر دارد که رمزارزی مخصوص به خود را با نام «رمزریال» منتشر کند. با این وجود ابهامات زیادی در مورد رمزریال و هدف دولت از انتشار آن وجود دارد. یوسف کاووسی، کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز، توضیحاتی درباره این ابهامات ارائه کرد.

مرحله پیشرفته‌تری از بانکداری الکترونیکی

کاووسی در ابتدا به این موضوع اشاره کرد که باید رمزریال را از زوایای مختلف بررسی کنیم و ببینیم که اساسا به چه منظوری می‌خواهیم از آن استفاده کنیم و چه کاربرد‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

وی در این باره گفت: قطعا رمزریال نمی‌تواند اعتبار ریال را افزایش دهد. تفاوتی در ماهیت ریال، چه به صورت فیزیکی باشد و چه رمزپول وجود ندارد. تنها ویژگی مثبت این موضوع برای دولت و بانک مرکزی بحث روانی آن است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: همه ما عکس‌ها و فیلم‌هایی از مردم ونزوئلا دیدیم که با بسته‌های بزرگ پول، کالاهایی مثل نان را خریداری می‌کنند. در اقتصاد ایران هم در واقع همین اتفاق می‌افتد اما چون خرید و فروش‌ها به وسیله کارت‌های بانکی اتفاق می‌افتد، این موضوع حس نمی‌شود.

وی افزود: به وجود آمدن رمزریال هم در همین راستا است. دولت و بانک مرکزی هم می‌خواهند بخشی از کاهش ارزش پول را در قالب رمزریال پنهان کنند. به جز این مورد، رمزریال هیچ منفعتی برای اقتصاد ندارد و باعث کاهش تورم یا خلق پول هم نمی‌شود.

کاووسی همچنین تاکید کرد: رمزریال تنها یک مرحله پیشرفته‌تر از بانکداری الکترونیکی فعلی است. در این روش به جای جابه‌جا شدن مبلغ پول در حساب‌های بانکی، بین اشخاص «توکن» تبادل می‌شود.

قانون‌گذاری رمزریال به چه شکل است؟

یکی از ابهاماتی که در مورد رمزارز وجود دارد، بحث قانون‌گذاری آن است. برخی از کارشناسان معتقدند اگر قانون‌گذاری این ابزار به درستی اجرا نشود، می‌تواند در آینده مشکلات زیادی را به‌وجود آورد.

کاووسی درباره این ابهامات تصریح کرد: مقررات مربوط به رمزریال، تحت چارچوب بانک مرکزی قرار دارد. بنابراین همه مقررات پولی و بانکی از جمله مبدا و منشا مبادلات رمزریال باید مشخص باشد. در نتیجه امکان انجام اقداماتی مانند پولشویی به وسیله آن امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه رمزپول در چارچوب قوانین بانک مرکزی منتشر می‌شود، باید خود را در ترازنامه این نهاد نشان دهد. بنابراین اثرات ایجاد نقدینگی و تورم آن مشخص خواهد شد و دولت نمی‌تواند با استفاده از آن، خلق پول بی‌رویه انجام دهد.

رمزریال ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها؟

یکی از موضوعاتی که پیرامون بحث رمزریال وجود دارد، این است که برخی از کارشناسان معتقدند که دولت قصد دارد به وسیله آن تحریم‌ها را دور بزند.

با این وجود کاووسی این موضوع را مردود دانسته و خاطرنشان کرد: در صورتی می‌توان از رمزریال برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد که کشورهای دیگر هم ریال ایران را به رسمیت بشناسند. به این ترتیب، تبادل آن با چند کشور شکل بگیرد. با این وجود، در حال حاضر چنین فضایی وجود ندارد و این موضوع هم امکان‌‌پذیر نیست.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.