کد خبر : 19350 / /
/

تکنولوژی بلوتوث از دو دهه گذشته و از زمانی که برای اولین بار در محصولات به کار رفت و در دسترس عموم قرار گرفت، به حدی گسترده شد که شاید برخی حتی دوران قبل از بلوتوث را به یاد نداشته باشند.

بلوتوث، تکنولوژی که با وجود گذشت ۲۰ سال از پیدایش آن و حتی با وجود معایبی که ممکن است به همراه داشته باشد هنوز محبوبیت زیادی در میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دارد. دلیل ماندگاری بلوتوث چیست؟

 تکنولوژی بلوتوث از دو دهه گذشته و از زمانی که برای اولین بار در محصولات به کار رفت و در دسترس عموم قرار گرفت، به حدی گسترده شد که شاید برخی حتی دوران قبل از بلوتوث را به یاد نداشته باشند.

به نقل از سی‌ان‌ان، امسال حدود ۵ میلیارد دستگاه مجهز به بلوتوث به دست مشتریان می‌رسند. این تعداد تا سال ۲۰۲۶ به ۷ میلیارد می‌رسد. تکنولوژی بلوتوث در تمامی لوازم هوشمند از گوشی موبایل شما گرفته تا یخچال و حتی چراغ‌های منزلتان وجود دارد و این امکان را فراهم می‌کند که تعداد زیادی از این دستگاه‌ها بدون اتصال فیزیکی و به راحتی به هم متصل شوند.

بر خلاف گستردگی آن، این تکنولوژی هنوز هم دردسرهایی به همراه دارد. تنظیم یک دستگاه جدید برای اتصال به بلوتوث، تعویض هدفون‌ها در میان دستگاه‌های مختلف، دور بودن از نقطه اتصال و عدم اتصال از معایبی است که این تکونولوژی با تمام شگفت‌انگیزی خود به همراه دارد.

کریس هریسون، استاد ارتباطات انسان و کامپیوتر در پیتسبورگ آمریکا می‌گوید: «بین من و بلوتوث یک رابطه عشق و نفرت وجود دارد. زیرا وقتی به درستی عملمی‌کند حس فوق‌العاده‌ای دارد و وقتی درست کار نمی‌کند دیوانه‌کننده است. قرار بود این تکنولوژی تا جایی که ممکن است بی‌دردسر، آسان و بی‌نقص باشد اما متأسفانه بلوتوث هیچ‌گاه به آن مرحله نرسید». دلایل اینکه بلوتوث هنوز بی‌نقص نیست به زمان پیدایش این تکنولوژی به نسبت ارزان‌قیمت بازمی‌گردند.

نام بلوتوث به معنای دندان آبی از یک پادشاه اسکاندیناوی به نام هارالد بلوتوث گورمسن گرفته شد. او که یک دندان پوسیده خاکستری رنگ مایل به آبی داشت به بلوتوث معروف شد. او همچنین دانمارک و نروژ را در سال ۹۵۸ پس از میلاد با هم متحد کرد. برنامه‌نویسان از بلوتوث به عنوان اصطلاحی برای تکنولوژی بی‌سیمی که دستگاه‌های نزدیک به هم را به یکدیگر متصل می‌کند استفاده می‌کردند. این نام به تدریج به اسم اصلی این تکنولوژی بدل شد.

بلوتوث به دلیل کوتاه‌برد بودن از وای‌فای متایز می‌شود. سیگنال‌های آن از طریق امواج رادیویی بدون مجوز منتقل می‌شوند و برای هر کسی قابل استفاده هستند. با وجود  تمام مزیت‌ها تداخل این امواج با امواجی مانند کنترل تلویزیون یا مانیتورهای اتاق کودک می‌تواند کیفیت آن را کاهش دهد.

از دیگر مشکلاتی که بلوتوث می‌تواند به همراه داشته باشد امکان اتصال دستگاه‌های ناشناس است. برای مثال هنگامی که دستگاه پخش موسیقی خود را روشن می‌کنید ممکن است هر کسی در فاصله نزدیک بتواند به آن وصل شود. علاوه بر آن بسیاری از سازمان‌های دولت آمریکا به مردم توصیه می‌کنند که از بلوتوث استفاده نکنند زیرا آن‌ها را در معرض خطرات سایبری قرار می‌دهد.

اما کمپانی‌ها و مصرف‌کنندگان همچنان از این تکنولوژی استقبال خوبی می‌کنند. اما برخی نیز معتقدند کیفیت صدایی که با اتصال بلوتوث به گوش می‌رسد به اندازه کافی خوب نیست. هریسون معتقد است بلوتوث هنوز به اوج خود نرسیده است و به این زودی از رده خارج نمی‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.