کد خبر : 19379 / /
/

روح‌الله مفیدی بازیگر فعال سینما، تئاتر و تلویزیون است. ۴۷ فیلم سینمایی و ۲۰ سریال، گوشه‌ای از فعالیت‌های هنری این هنرمند ایرانی است. یک حبه قند، آینه عبرت، گل پامچال، تنگسیر، مراد برقی، هتل، چراغ جادو، جیب‌برها به بهشت نمی‌روند از معروف‌ترین آثار سینمایی و تلویزیونی وی هستند.

 

روح‌ الله مفیدی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و آثار یک حبه قند، همسران، آینه عبرت و گل پامچال ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۱ درگذشت.

 روح‌الله مفیدی بازیگر فعال سینما، تئاتر و تلویزیون است. ۴۷ فیلم سینمایی و ۲۰ سریال، گوشه‌ای از فعالیت‌های هنری این هنرمند ایرانی است. یک حبه قند، آینه عبرت، گل پامچال، تنگسیر، مراد برقی، هتل، چراغ جادو، جیب‌برها به بهشت نمی‌روند از معروف‌ترین آثار سینمایی و تلویزیونی وی هستند.

بیوگرافی روح الله مفیدی

روح‌الله مفیدی سال ۱۳۰۸ در شهر یزد متولد شد. وی در سال ۱۳۳۲ فوق دیپلم هواشناسی را از آموزشگاه سازمان هواشناسی دریافت کرد.

مفیدی در سال ۱۳۲۷ وقتی ۱۹ ساله بود به دنبال آگاهی پذیرش هنرجو در تئاتر تهران تست داد اما به دلیل کوتاهی قد رد شد ولی بخاطر استعداد به جامعه هنری باربد معرفی شد. او کار تئاتر را در سال ۱۳۲۷ آغاز کرد؛ بعد از مدتی اولین بار در پاییز ۱۳۲۷ با نمایشی از اسماعیل مهرتاش روی صحنه رفت که بخاطر بازی زیبا توسط نویسنده نمایشنامه مورد تقدیر قرار گرفت.

او در سال ۱۳۳۰ کار بازیگری در سینما را نیز با فیلم پریچهر شروع کرد.

روح الله مفیدی در حوزه نقاشی و مجسمه سازی نیز فعالیت داشت. اما در آغاز کار به واسطه فعالیت در حوزه گریم معروف شد؛ آغاز کار چهره پردازی او با امین امینی سال ۱۳۳۸ بود.

وی حرفه چهره پردازی و گریم را زیر نظر نصرت الله کریمی آموخت اما بیشترین فعالیتش در تئاتر بود. او در سریال‌ها و فیلم‌های قبل از انقلاب نیز مشغول به فعالیت بود که از جمله سریال مراد برقی و سریال دایی جان ناپلئون از جمله این آثار است. روح الله مفیدی تا سال ۵۷ بیش از ۳۵ کار سینمایی و تلویزیونی بازی کرد.

سریال‌های تلویزیونی «آینه عبرت»، «هتل»، «عملیات ۱۲۵ سری اول» و نیز فیلم‌های سینمایی «پاییزان»، «سرحد»، «شب روباه» و «یه حبه قند» از جمله آثاری هستند مرحوم مفیدی ایفای نقش کرده بود.

وی به نقاشی علاقه داشت و آثار متعددی در این زمینه دارد؛ مفیدی گفت: از کودکی عاشق کارهای هنری بودم و وقتی بازیگری را شروع کردم نقاشی را هم کنارش ادامه دادم.

مفیدی مدتی کارمند اداره هواشناسی بود؛ وی در این باره گفت: بعد از خدمت سربازی در صدد بودم، در یک شغل اداری استخدام بشوم؛ روزی در تئاتر کسی به من گفت: اداره هوا شناسی استخدام می‌کند و بعد از کلاس‌های آموزشی هر کسی را به شهر خود برای مدتی می‌فرستند تا ایستگاه هوا شناسی در آن شهر تاسیس شود.

سرانجام استخدام و پس از دوره آموزشی به یزد منتقل شدم و در حدود ۳ سال در یزد بودم و بعد از ازدواجم به بخش اداره هواشناسی تهران منتقل شدم. در آن زمان همسرم از من خواست ادامه تحصیل در رشته ریاضی بدهم و من موقع به دنیا آمدن اولین فرزندم، داشتم امتحان می‌دادم و حتی همسرم مرا مجبور کرد که کنکور برای ورود به دانشگاه هنرهای دراماتیک بدهم، اما ادامه ندادم...

فرزندان روح الله مفیدی

روح الله مفیدی پیش‌تر درباره خانواده‌اش اظهار کرد: همه بچه‌هایم در کودکی بازیگری را تجربه کردند ولی همه شان شاگرد اول مدرسه بودند و متوجه شدم از درس شان عقب می‌افتند. به همین خاطر دیگر اجازه ندادم این حرفه را دنبال کنند.

لقب روح الله مفیدی

روح الله مفیدی با لقب گریمور هاونگی معروف شد؛ وی درباره علت این لقب گفت: آن موقع حتی مواد گریم از خارج هم وارد نمی‌شد و همه کرم‌های صورت را خودم می‌ساختم. بعداً هم که وارد می‌شد من چون روشش را بلد بودم خودم مواد را درست می‌کردم و نزد دیگران به گریمور هاونگی معروف شدم، چون همیشه یک چیزی را در هاونگ می‌سابیدم

فیلم‌های روح الله مفیدی

یه حبه قند (۱۳۹۰)

یک جیب پر پول (۱۳۸۸)

سرحد (۱۳۷۵)

شب روباه (۱۳۷۵)

الو! الو! من جوجوام (۱۳۷۳)

دیوانه‌وار (۱۳۷۳)

رویای نیمه شب تابستان (۱۳۷۳)

سفر بخیر (۱۳۷۳)

ضربه آخر (۱۳۷۲)

یک مرد یک خرس (۱۳۷۱)

جیب‌برها به بهشت نمی‌روند (۱۳۷۰)

دندان طلا (۱۳۷۰)

راه و بیراه (۱۳۷۰)

حکایت آن مرد خوشبخت (۱۳۶۹)

مهاجران (۱۳۶۹)

روز باشکوه (۱۳۶۷)

تنوره دیو (۱۳۶۴)

پاییزان (۱۳۶۰)

پسرک (۱۳۵۵)

کلک نزن (۱۳۵۵)

وقتی که آسمان بشکافد (۱۳۵۵)

رقیب (۱۳۵۴)

هیچکی بابا نمیشه (۱۳۵۴)

تشنه‌ها (۱۳۵۳)

دروغگوی کوچولو (۱۳۵۳)

مراد برقی (۱۳۵۳)

مرغ همسایه (۱۳۵۳)

تنگسیر (۱۳۵۲)

خیالاتی (۱۳۵۲)

دل خودش می خواد (۱۳۵۲)

عیالوار (۱۳۵۲)

محلل (۱۳۵۲)

حسن سیاه (۱۳۵۱)

حکیم‌باشی (۱۳۵۱)

شیر تو شیر (۱۳۵۱)

صمد (۱۳۵۱)

بدنام (۱۳۵۰)

راز درخت سنجد (۱۳۵۰)

بیست سال انتظار (۱۳۴۵)

مأمور دو جانبه (۱۳۴۵)

مرد ده میلیون تومانی (۱۳۴۴)

افسانه دهکده (۱۳۴۳)

انسان‌ها (۱۳۴۳)

چهار تا شیطون (۱۳۴۳)

گل گمشده (۱۳۴۱)

همسایه (۱۳۴۰)

پریچهر (۱۳۳۰)

آثار روح الله مفیدی در تلویزیون

آب پریا (۱۳۹۲، به کارگردانی مرضیه برومند)

هفت سین (۱۳۹۱)

بچه‌های بهشت (۱۳۸۹)

عملیات ۱۲۵ سری اول (۱۳۸۷–۱۳۹۴)

حلقه گمشده (۱۳۸۵) (سیمای یزد)

کلانتر ۲ (۱۳۸۴)

مدرسه خورشید (۱۳۸۱)

چراغ جادو (۱۳۷۹–۱۳۸۰ همایون اسعدیان)

همدوماد (۱۳۷۹) (سیمای یزد)

آقا اجازه! (۱۳۷۹)

هتل (به کارگردانی مرضیه برومند) (۱۳۷۷–۱۳۷۸)

فکر پلید (۱۳۷۷)

فروشگاه (۱۳۷۵–۱۳۷۴)

زائر غریب (۱۳۷۴)

مرد قانون (۱۳۷۴)

شلیک نهایی (۱۳۷۴)

همسران (بازیگر مهمان) (۱۳۷۳)

آینه عبرت (برگ‌ریزان) (۱۳۷۰)

گل پامچال (۱۳۷۰)

میهمان (۱۳۶۹–۱۳۶۸)

دایی جان ناپلئون (۱۳۵۵–۱۳۵۴)

مرد اول (۱۳۵۵)

خانه (۱۳۵۵)

خانه‌به‌دوش (مراد برقی) (۱۳۵۲)

درگذشت روح الله مفیدی

روح الله مفیدی هنرمند سینما و تلویزیون جمعه، ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۱ بر اثر بیماری سرطان، دار فانی را وداع گفت.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.