کد خبر : 19486 / /
/

بحث واردات خودرو به کشور همچنان با ابهاماتی همراه است. البته تناقض در تصمیمات مسئولان همواره بر ابهامات موجود اضافه می‌کند. در این میان اخبار عجیبی نیز از امکان اعطای مجوز واردات به ملی‌پوشان فوتبال به گوش می‌رسد! خبری که البته سخنگوی وزارت صمت در گفتگو با تجارت‌نیوز آن را تکذیب کرده است.

 

انتقادات به تعلل و ابهامات در صدور آیین‌نامه واردات خودرو به کشور همچنان ادامه دارد. در این میان خبر رسیده که ممکن است دولت به فوتبالیست‌های تیم ملی مجوز واردات بدهد. ماجرا چیست؟

بحث واردات خودرو به کشور همچنان با ابهاماتی همراه است. البته تناقض در تصمیمات مسئولان همواره بر ابهامات موجود اضافه می‌کند. در این میان اخبار عجیبی نیز از امکان اعطای مجوز واردات به ملی‌پوشان فوتبال به گوش می‌رسد! خبری که البته سخنگوی وزارت صمت در گفتگو با تجارت‌نیوز آن را تکذیب کرده است.

این در حالی است که چندی پیش به نظر می‌رسید طرح آزادسازی واردات خودرو به کشور به مرحله نهایی رسیده است و مدتی بعد نیز اجرا می‌شود. اما اکنون همچنان خبری از تدوین و امضای آیین‌نامه واردات به گوش نمی‌رسد. در صورتی که بسیاری از مسئولان و کارشناسان به شنیده‌ها از مفاد آیین‌نامه و اقدامات وزارت صمت انتقاد می‌کنند، برخی مسئولات همچنان اصرار بر اجرایی کردن این طرح تا پایان امسال دارد.

یکی از افرادی که به خبر تدوین آیین‌نامه واردات واکنش نشان داد، لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس بود. او با انتشار توییتی از شرایز اجرای این طرح انتقاد کرد.

‎ او در توییت خود نوشت: «آقای فاطمی امین استیضاح جنابعالی، دولت را متوجه وضع وخیم وزارت صمت کرد. اما جای تأسف است که شما نیاموختید که نمی‌توانید، آنچه راجع به آیین‌نامه‌ واردات خودرو شنیدم اگردرست باشد، ماندن شما در وزارتخانه اول به خودتان و دوم به مردم خسارت جبران ناپذیر وارد می‌کند.»

مشکل قانونی برای واردات خودرو وجود ندارد

چرا انتقادات به اجرای این طرح زیاد است؟ آیین‌نامه چه مشکلاتی دارد؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مساله واردات از چند منظر مشکل اساسی دارد. نخستین مشکل آیین‌نامه این است که هیچگونه منع قانونی برای واردات وجود ندارد. واردات خودرو به دلیل مشکل ارز به درخواست بانک مرکزی ممنوع اعلام شد. اما این ممنوعیت در هر زمانی می‌تواند برطرف شود و نیازی به قانون ندارد. تا زمانی که مشکل ارزی کشور برطرف نشود و مسئولان کلان کشور تشخیص ندهند که واردات می‌تواند آزاد شود، وزارت صنعت، به عنوان یک زیرمجموعه قوای اجرایی، نمی‌تواند دستور آزادسازی واردات را بدهد.

او افزود: بخشی از قانون ساماندهی صنعت خودرو که مجلس آن را در سال گذشته تصویب کرد، به واردات مربوط می‌شد. وزارتخانه نیز به این بهانه شروع به تغییر یکسری از قوانین کرد. اما این اقدام نیز باعث تناقض شد. اعمال تعرفه‌ها باعث می‌شود که خودرویی کمتر از ۲۳ هزار دلار وارد کشور نشود. اما وزیر همچنان وعده واردات خودروی اقتصادی و ۱۰ هزار دلاری را به مردم می‌دهد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: وعده دیگری نیز که وزیر صمت داد، در رابطه با کاهش تعرفه‌ها بود. اگر این وعده اجرایی شود، باید مالیات اعمال شده بر تولید خودروهای داخلی نیز کاهش یابد. اگر این دو اتفاق نیز بیافتد، درآمد دولت کم می‌شود.

واردات رانتی می‌شود

کاکایی گفت: مساله دیگری که در رابطه با واردات وجود دارد، بحث تعداد خودروهای وارداتی است. دولت نمی‌تواند از همه منابع ارزی استفاده کند. پس تعداد خودروهای وارداتی پایین خواهد بود. در نتیجه دولت برای فروش این خودروها از قرعه‌کشی یا روش‌های دیگری استفاده می‌کند که در این صورت نیز واردات به صورت رانتی اجرا می‌شود.

این کارشناس در رابطه با ایراد دیگر این آیین‌نامه گفت: وزارت صمت اعلام کرد که قطعه‌سازان و خودروسازانی که صادرات دارند، می‌توانند خودرو وارد کنند. باید به این نکته توجه کرد که صنعت خودروسازی کشور صادراتی ندارد. اما با این اقدام انحصار نه تنها از بین نمی‌رود، بلکه از تولید به واردات نیز انتقال پیدا می‌کند. البته اگر هم واردات به صورت آزاد و رقابتی باشد، نیاز به منابع ارزی بالایی دارد و انجام این کار نیز باعث بالا رفتن نرخ دلار در کشور می‌شود.

تناقضات ادامه دارد

البته جدای بحث تدوین آیین‌نامه، برخی از مسئولان صحبت‌های متناقضی در رابطه با واردات و شیوه اجرای آن می‌کنند.

چندی پیش، مهدی طارمی از ملی‌پوشان تیم فوتبال ایران در گفتگویی اعلام کرد: فرزند محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری در رختکن تیم ملی فوتبال ایران حضور یافته و به بازیکنان ملی‌پوش قول اعطای مجوز واردات خودرو را داده است.

اما امید قالیباف، سخنگوی وزیر صمت در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: این خبر صحت ندارد و در آیین‌نامه واردات خودرو، مجوزی برای اشخاص اختصاص داده نشده است. البته به زودی آیین‌نامه تصویب می‌شود و به مرحله اجرا می‌رسد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.