کد خبر : 19703 / /
/

قیمت بنزین | قیمت بنزین افزایش| قیمت بنزین جدید

ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین، طی اطلاعیه‌ای از اتمام دوره اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش خبر داد.

قیمت بنزین گویا قرار نیست گران شود. قیمت بنزین افزایشی نخواهد داشت. طبق گفته های سخنگوی دولت دولت برنامه ی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. قیمت بنزین یک بار در سال 98 گران شد. جزئیات قیمت بنزین را در خبر زیر می خوانید.

ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین، طی اطلاعیه‌ای از اتمام دوره اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش خبر داد.

ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین با اعلام اتمام اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش اعلام کرد: اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش ۴ ماهه بوده و قرار است نتایج اجرای طرح مذکور در کمیته‌های تخصصی بررسی شده و مراتب جهت تصمیم گیری به دولت تقدیم شود.

براساس این طرح، همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، امکان دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری را دارا خواهند بود.

همانطور که پیش از این هم مسئولان منطقه آزاد کیش اعلام کرده بودند در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرده است و بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰  تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می‌توانند سهیمه بنزین یارانه ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند.

بر این اساس سهمیه خودروهای عمومی کماکان مانند قبل به کارت سوخت آنها تعلق می‌گیرد.

سخنگوی دولت با رد خبر افزایش قیمت بنزین، گفت: منظور امروز رئیس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی سازی و مبارزه با رانت خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی.

علی بهادری جهرمی شنبه شب درباره اینکه آیا دولت برنامه یا تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین یا دیگر فرآورده‌های نفتی در دستور کار دارد، افزود: خیر، دولت هیچگونه تصمیم یا حتی برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده‌های نفتی وجود ندارد.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به این سوال که منظور امروز رییس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی چه بود، خاطرنشان کرد: سخنرانی رییس محترم جمهور در «نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران» و مرتبط با مسأله خصوصی سازی بود و به شکل شفاف هم نسبت به لزوم گرفتن تصمیمات سخت و جدی در مقابله با رانت‌خوارانی که سال‌ها حقوق مردم را پایمال کرده‌اند بیان کرد.

بهادری جهرمی ادامه داد: این صحبت پیش از این هم مطرح و تاکید شده بود به‌جای برخورد صرف با مفسد باید ریشه فساد خشکانده شود و بسترهای فسادزا از بین رود.

وی تاکید کرد: از آنجا که برخورد قضایی صرف به تنهایی نمی‌تواند راه حل برخورد با مفاسد باشد، رئیس‌جمهور این موضوع را مطرح کرد.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی، گفت: به جهت اینکه در دولت چند موضوعِ تصمیم گیری اقتصادی دیگر مدنظر بود این طرح فعلاً از اولویت خارج شده است تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت دار تصمیم گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود؛ بنابراین فعلاً اولویت تصمیم گیری و سیاست گذاری برای این طرح وجود ندارد.

وی با اشاره به اجرای طرح یارانه بنزین به صورت پایلوت در کیش و قشم، تصریح کرد: طرح پرداخت یارانه بنزین به صورت پایلوت در کیش و قشم انجام شده و اجرای این طرح در آن مناطق متوقف نمی‌شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه اجرای پایلوت طرح یارانه بنزین در کیش و قشم از آن جهت بود که مشکلات فنی این طرح احصاء شوند، گفت: در حال حاضر مشکلات فنی این طرح کاملاً شناسایی و مرتفع شدند.

خاندوزی در پایان گفت: باز پرداخت یارانه بنزین به بخش‌های فاقد خودرو در جزیره کیش هم انجام شده است اما به دلیل اینکه این طرح فعلاً در دستور کار توسعه نیست اجازه دهید هر زمانی که در مورد این موضوع تصمیم گیری شد جزئیات آن مطرح شود.

معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و انتظار بعضاً ساعتی مردم در این صفوف این روزها به اوج رسیده و مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است.

صف های کیلومتری در جایگاه های سوخت سیستان و بلوچستان

 معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و انتظار بعضاً ساعتی مردم در این صفوف برای مردم سیستان و بلوچستان موضوع جدیدی نیست؛ چرا که هر از گاهی با افزایش اختلاف قیمت سوخت میان ایران و پاکستان، با توجه به هم‌مرزی سیستان و بلوچستان با این کشور و حجم قابل توجه قاچاق سوخت از مرزهای منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان به پاکستان، این معضل تشدید شده و البته پس از مدتی با کاهش اختلاف قیمت، صف‌ها فروکش می‌کند.

حالا اما با افزایش چشمگیر اختلاف قیمت سوخت میان دو کشور، معضل سوخت بیش از پیش عیان شده و مردم تقریباً در همه شهرستان‌ها حتی در زاهدان به عنوان مرکز استان، با صف‌های بسیار طولانی برای دریافت سوخت مواجه هستند؛ شرایطی که گاهی مردم را چند ساعت در صف دریافت سوخت معطل می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان پیش‌تر در دی‌ماه ۱۴۰۰ با اشاره به صف‌های طولانی بنزین در شهرهای استان به ویژه شهر زاهدان، گفته بود: احداث ۳۰ جایگاه سوخت درون شهری و برون شهری در سیستان و بلوچستان مصوبه سفر رئیس جمهور بوده که این مصوبه باید با جدیت پیگیری شود چرا که وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست.

حسین مدرس خیابانی با اشاره به صف‌های طولانی بنزین در شهرهای استان به ویژه شهر زاهدان، اظهار داشت: احداث ۳۰ جایگاه سوخت درون شهری و برون شهری در سیستان و بلوچستان مصوبه سفر رئیس جمهور بوده که این مصوبه باید با جدیت پیگیری شود؛ چرا که وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست.

وی با بیان اینکه در هیچ یک از نقاط کشور از نظر تعداد جایگاه‌های سوخت چنین شرایطی وجود ندارد که مردم ساعت‌ها در صف معطل بمانند، تصریح کرد: مجوز ساخت چهار جایگاه سوخت در شهر زاهدان اخذ شده که لازم است فرمانداری و شهرداری به فوریت جانمایی این جایگاه‌ها را انجام دهند. جایگاه‌های موجود در چابهار نیز با توجه به ورود مسافران و گردشگران و جمعیت کنونی این شهر غیرمنطقی است. برای جلوگیری از قاچاق سوخت مطالبه ما گازسوز کردن خودروها و در وهله اول گازسوز کردن خودروهای ناوگان عمومی و دولتی است.

سود بی‌دردسر عامل اصلی تشکیل صف‌های طولانی

بخش قابل توجهی از خودروهایی که در صف دریافت بنزین حضور دارند، بلافاصله پس از خروج از جایگاه نسبت به فروش سوخت اقدام می‌کنند و بسته به اینکه شهر محل فروش چقدر تا مرز فاصله دارد، قیمت فروش متفاوت است. به طور مثال هر لیتر بنزین در زاهدان توسط دلالان به مبلغ ۵۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و این عدد در بلوچستان به ۹۰۰۰ تومان می‌رسد و در مرز بعضاً بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

یکی از شهروندان زاهدانی  می‌گوید: صف‌ها آنقدر طولانی است که تا زمانی که چراغ بنزین روشن نشود و باک خودرو به آخر نرسد و مجبور نشوم، فکر رفتن سمت پمپ بنزین را هم نمی‌کنم؛ چرا که واقعاً معطلی در پی دارد.

وی افزود: قبلاً شرایط به نحوی بود که جایگاه‌ها فقط در طول روز شلوغ بود و نیمه شب یا سر صبح صفی تشکیل نمی‌شد؛ اما امروز ساعت ۵ صبح که برای دریافت سوخت به جایگاه خیابان اصلی شهر مراجعه کردم، در کمال ناباوری باز هم با صف مواجه شدم. این معضل آنقدر تشدید شده که حتی جایگاه‌های خارج از محدوده شهر نیز صف دارند.

معضل صف‌های سوخت در شهر بندری چابهار اما بیش از دیگر شهرهای استان به چشم می‌خورد و مردم این شهر از شرایط موجود گلایه جدی دارند. یکی از شهروندان چابهاری در این زمینهمی‌گوید: چابهار در شرایط عادی و زمانی که مردم دیگر شهرهای استان با معضل دریافت سوخت مواجه نیستند، شاهد صف‌های دریافت سوخت است و حالا باید شما "حدیث مفصل بخوانید از این مجمل".

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.