کد خبر : 19797 / /
/

رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان جدید | رتبه بندی معلمان 1401

در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است.

 به نظر می‌رسد رتبه‌ بندی معلمان‌ در حال رسیدن به انتهاست، آن‌گونه که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر داده، متن آیین‌نامه رتبه‌ بندی معلمان نهایی گشته و به احتمال قوی تا پایان همین هفته آیین‌نامه رتبه‌ بندی معلمان از سوی رئیس جمهور ابلاغ می‌گردد. به گفته‌ او‌ مقدمات اجرای رتبه‌ بندی معلمان‌ نیز آماده شده است و این روزها مدارک و مستندات معلمان در حال جمع آوری است تا رتبه‌ بندی معلمان انجام‌ شود.

در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است.

لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال کشمکش در روز ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ از سوی دولت وقت به مجلس ارسال و کلیات آن هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، اما به دلیل تغییرات قابل توجه لایحه از سوی نمایندگان مجلس و عدم تامین بار مالی آن، ماه‌ها در مجلس معطل ماند و یک مرتبه نیز از سوی شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگشت. با انجام اصلاحات واراده از سوی مجلس در ابتدای اسفندماه، رتبه‌بندی از سوی شورای نگهبان مورد موافقت قرار گرفت و در ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس جهت اجرا به دولت و ۲۳ اسفندماه از سوی رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.

دولت مکلف شده بود ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آیین‌نامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند که به علت آنچه حسین عرب اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی آن را دغدغه برای حفظ کیفیت آیین نامه اجرایی خوانده بود، تا ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ به طول انجامید و در نهایت از سوی محمد خبر، معاون اول رئیس‌جمهور جهت اجرا، ابلاغ شد.  

طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش، آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان یک شیوه نامه اجرایی نیز دارد که تا کنون منتشر نشده است؛ وی در این باره گفته است: «در حال پیگیری این قانون و آماده سازی برای اجرا هستیم و امیدواریم تا ابتدای سال تحصیلی همه معلمان رتبه بندی شوند و با انرژی مضاعف در کلاس های درس حضور یابند.»وی همچنین چندی پیش اعلام کرد: «کمیته‌های لازم یا هیئت‌های ممیزی براساس قانون شکل گرفته و ان‌شاءالله رتبه بندی وارد مرحله اجرای اصلی در درون آموزش و پرورش شود. شروع آن هم از ۳۱ شهریور ماه سال جاری است.»درحالی آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان ابلاغ و وزارت آموزش‌وپرورش در حال آماده‌سازی مقدمات اجرایی لازم است که طی دو سه هفته اخیر انتقادات و اشکالاتی بر آیین نامه مذکور از سوی فرهنگیان و نمایندگان مجلس وارد شده است تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۶ تیرماه در صحن علنی مجلس و در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس در این باره گفت: «در هیئت تطبیق وظیفه داریم که حتماً مصوبات هیئت دولت را با قانون مطابقت دهیم.

مصوبه دولت در خصوص قانون رتبه‌بندی معلمان به تازگی به هیئت تطبیق رسیده است. این مصوبه در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی می‌شود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتماً اعلام خواهیم کرد.»از جمله انتقاداتی که تا کنون در این باره مطرح شده می‌توان به عدم شمولیت معلمانی که کد تخصیصی ندارند، ابهام در تشکیل کانون‌های ارزیاب که قرار است صلاحیت عمومی و تخصصی معلمان را ارزیابی کنند، شرط تداوم خدمت دوساله برای معلمانی که سال گذشته و یا امسال بازنشسته شده اند، عدم شمولیت معلمان با دوسال خدمت، الزام به کسب امتیاز کف ۴۵۰ تا ۵۰۰ برای احراز رتبه آموزشیار معلمی و احتمال بروز مشکل در اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان اشاره کرد که هنوز به همه آنها پاسخ داده نشده است و به نظر می‌رسد باید منتظر شیوه نامه اجرایی و آرای هیئت تطبیق ماند.در ادامه مروری بر برخی جزئیات مهم طرح رتبه‌بندی معلمان که در آیین‌نامه اجرایی آمده خواهیم داشت: 

 ماه ۳ آیین‌نامه به مشمولان رتبه‌بندی پرداخته است که مطابق آن، مشمولان این آیین‌نامه عبارت‌اند از مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و نیروهای توان‌بخشی مدارس استثنایی که در حال حاضر صرفاً در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تمام‌وقت دارند.

افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش‌وپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان - مصوب ۱۳۵۸ - شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آیین‌نامه هستند.

آن  دسته از نیروهای اداری شاغل در پست‌های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت‌های اداری حسب شرایط ذی‌ربط از فوق‌العاده رتبه‌بندی برخوردار نخواهند بود.

۸ گروهی که از دایره مشمولان رتبه‌بندی خارج می‌شوند؟

ـ نیروهای اداری

ـ نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور

ـ کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی با بدون آن)

ـ کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به‌استثنای مدیران و معاونین که از آموزش‌وپرورش حقوق دریافت می‌کنند)

ـ نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه

ـ کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند

ـ افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی

ـ و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آیین‌نامه نیستند.

در  ماده ۴ آیین‌نامه، امتیازات لازم برای کسب رتبه‌های پنج‌گانه قید شده است و مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابی‌شده و بر اساس امتیازات کسب‌شده در یکی از رتبه‌های پنج‌گانه قرار خواهند گرفت.

در تبصره ۱ این ماده تصریح شده است که بسته‌های ارزیابی با سنجه‌های کیفی متفاوت که متناسب با هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود، برای هریک از رتبه‌ها به‌صورت مجزا و بر اساس سهم از سقف امتیاز بر اساس توزیع جدول شماره ۱ توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت با همکاری مراجع ارزیابی‌کننده مندرج در جدول شماره ۲ به اجرا گذاشته می‌شود:

بر اساس تبصره ۲، حداقل امتیاز مورد نیاز برای احراز هریک از رتبه‌های مشمولان بر اساس سهم امتیازات تعیین‌شده جدول شماره ۱ برای هریک از شایستگی‌های موضوع این آیین‌نامه به شرح جدول شماره ۳ است.

در  تبصره ۳ نیز قید شده است که مصادیق و شاخص‌های رفتاری و عملکردی جهت ارزیابی برای احراز رتبه‌ها ازجمله مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، گواهینامه‌ها، تألیفات، پروژه‌ها و همچنین میزان و ضریب تأثیر هرکدام از آنها به‌موجب شیوه‌نامه‌ای خواهد بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تهیه و به تأیید وزیر آموزش‌وپرورش خواهد رسید.

 طبق تبصره ۴ ماده ۴، در ارزیابی شایستگی‌های عمومی مطابق بند (۳-۱) ماده ۲ قانون، مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش‌وپرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می‌کند و پایبندی فرد را به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد، معیار بررسی خواهد بود.

هیئت‌های ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.

 همچنین در تبصره ۵ گفته شده است در مواردی که بر اساس قوانین مربوطه، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت است، اجرای رتبه‌بندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزش‌وپرورش از تاریخ اجرای این آیین‌نامه است.

 اعلام میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی

اما در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است. با تعیین رتبه مشمول توسط هیئت ممیزه ذی‌ربط، فوق‌العاده رتبه‌بندی مطابق ماده ۶ قانون به ترتیب برای رتبه‌های پنج‌گانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۴۵ درصد، ۵۵ درصد، ۶۵ درصد، ۷۵ درصد و۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل در حکم کارگزینی مشمولین، به‌صورت جداگانه درج و ماهیانه پرداخت می‌شود.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، زمان نهایی شدن آیین نامه رتبه بندی معلمان را اعلام شد.

وزیر آموزش و پرورش که در سفر استانی رئیس جمهور به همدان در نهاوند حاضر شده از نهایی شدن آیین نامه رتبه بندی معلمان در یکشنبه هفته آینده خبر داد.  

یوسف نوری صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران در نهاوند اعلام کرد: آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان ۱۲ خرداد ماه به دولت ابلاغ شد اما ایراداتی بر آیین نامه وارد بود که هفته گذشته کمیسیون تلفیق مجلس آن را به دولت ارسال کرد و ۱۰ ایراد مطرح بود.

دیروز در جلسه هیئت دولت ایرادات مطرح و به توافق رسیدند و یکی از ایرادات که بحث کارشناسی داشت در جلسه یکشنبه هیئت دولت بررسی و آیین نامه رتبه بندی نهایی می شود.

نماینده مردم یزد در مجلس یازدهم گفت: پس از گذشت ۴ ماه از ابتدای سال هنوز اقدامی برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان انجام نشده است و بودجه لازم در نظر گرفته نشده است، بنابراین لازم است بدون فوت وقت ضمن اصلاح و ابلاغ آیین نامه مربوطه بودجه لازم برای این موضوع پیش بینی شود.

محمدصالح جوکار در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان برنامه و بودجه علی رغم سرمازدگی محصولات کشاورزی، از ابتدای سال تاکنون خسارتی به کشاورزان پرداخت نکرده است. کشاورزان در این شرایط چگونه باید معشیت خود را اداره کنند؟

نماینده مردم یزد، اشکذر،بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس یازدهم با اشاره به طوفان و سیل و خسارت 2 هزار میلیاردی به زیرساخت های استانش گفت: سازمان برنامه و بودجه تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است، این موضوع باید در هیات دولت تصویب و این وجوه پرداخت شود.

وی ادامه داد: با وجود گذشت ۴ ماه از ابتدای سال هنوز اقدامی برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان انجام نشده است و بودجه لازم در نظر گرفته نشده است، بنابراین لازم است بدون فوت وقت ضمن اصلاح و ابلاغ آیین نامه مربوطه بودجه لازم برای این موضوع پیش بینی شود.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در تذکرات شفاهی خود به موضوع اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و افزایش حقوق بازنشتگان پرداختند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در تذکرات شفاهی خود به موضوعاتی همچون لزوم تغییر مدیران دولت سابق در دستگاه‌ها، گرانی کالا‌ها و تورم، اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و افزایش حقوق بازنشستگان پرداختند که در این گزارش می‌خوانید:

حسن همتی نماینده شاهین‌دژ در تذکر شفاهی خود، گفت: عدم تغییر مدیران مسبب وضع فعلی یکی از موانع جدی اجرای سیاست های دولت انقلابی و مردمی است، آقای رئیسی؛ علیرغم گذشت حدود یک سال از عمر دولت شما تغییرات قابل قبولی در سطح مدیریت کشوری و حتی شهرستان ها انجام نشده است.

وی افزود: انتظار تغییرات اتوبوسی نداریم اما تعدادی از مدیران سابق با لابی شدید در حال تلاش برای ماندن هستند. از کسانی که هیچ اعتقادی به دولت و برنامه های شما ندارند چه انتظاری دارید؟ ادامه حضور این مدیران در سیاست برنامه های شما را در حد اعلامی باقی گذاشته و اجازه اعمال آن ها را نمی دهد.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس، اضافه کرد: متاسفانه نظارت کافی و قابل قبولی بر روند تولید و عرضه کالاها و خدمات وجود ندارد، قیمت ها به دلخواه و گاها در سایت های مجازی و جلسات شبانه افرادی که اعتقادی به دولت سیزدهم ندارند انجام می شود.

وی در بخش دیگری از تذکر شفاهی خود اظهار کرد:قیمت اجناس و خدمات لحظه ای و افزایش حقوق ها سالانه و آن هم کم تر از نرخ تورم تعیین می شود. از هیات رئیسه و نمایندگان مجلس تقاضا دارم اولویت طرح ها را به سمت بهبود وضعیت معیشتی مردم ببرند، مردم از ما انتظار بهبود وضعیت اقتصادی و مبارزه جدی با فساد و رانت را دارند.

همتی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش نسبت به اجرای رتبه بندی معلمان تسریع کند و همچنین دولت نسبت به اجرای قانون مجلس در خصوص افزایش حقوق کارکنان تامین اجتماعی و همسان سازی حقوق بازنشستگان جدی تر عمل کند.

** وضعیت حقوق کارمندان و بازنشستگان خوب نیست

در ادامه جلسه امروز رحمت اله نوروزی نماینده علی‌آباد در تذکر شفاهی خود، گفت: وضعیت حقوق کارمندان و بازنشستگان خوب نیست، تورم 50 درصد اما افزایش حقوق ها تنها 10 درصد است.

وی در بخش دیگری از تذکر خود به وزیر جهاد کشاورزی، در خصوص کمبود نهاده های دامی افزود: جوجه ریزی کاهش پیدا کرده است، به این موضوع توجه کنید.

نماینده علی‌آباد همچنین در تذکری به وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: وضعیت مربیان پیش دبستانی، نهضت سوادآموزی، معلمان خرید خدمت و غیرانتفاعی را یک بار برای همیشه حل کنید. مراجعه به نمایندگان بسیار زیاد است، آقای وزیر؛ بارها به این موضوع تاکید کرده ایم رتبه بندی باید اجرایی شود و شما باید صدای معلمان و فرهنگیان در دولت باشید چرا به اراده به این موضوع ورود نکرده و اجرای این قانون را به امروز و فردا موکول می کنید.

** رتبه بندی معلمان اجرایی نشود، پرچمدار استیضاح وزیر آموزش و پرورش خواهم شد

بر اساس این گزارش، سیدغنی نظری نماینده خلخال و کوثر در تذکر شفاهی با انتقاد از وزیر آموزش و پرورش به دلیل عدم اجرای رتبه بندی معلمان گفت: در صورت تعلل بیش از حد در اجرای رتبه بندی معلمان و تضییع حقوق فرهنگیان، بنده پرچمدار استیضاح شما خواهم بود و این کار را به سرانجام می رسانم تا افکار عمومی بداند ما محکم پشت قانون ایستاده ایم.

وی تصریح کرد: آیین نامه رتبه بندی معلمان به گونه ای تدوین شده که حقوق این قشر زحمتکش تضییع شده، اگر معلمان نبودند، بنده و شما محلی از اعراب نداشتیم.

** رئیس جمهور دستور لازم برای افزایش حقوق متناسب بازنشستگان را بدهد

همچنین محمد سبزی نماینده ساوه در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود خواستار رسیدگی به وضعیت بازار شد و گفت: امروز مردم از آن گلایه دارند و در حوزه تأمین غذا و دارو و پرداخت کرایه خانه با مشکل مواجه شده‌اند.

وی در ادامه ضمن تشکر از رئیس مجلس برای رسیدگی به وضعیت حقوق بازنشستگان عنوان کرد: از رئیس جمهور می‌خواهم در این خصوص دستور لازم برای افزایش حقوق متناسب بازنشستگان را بدهد.

نماینده ساوه خطاب به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در حال حاضر دو هزار و  800 نفر معلم خارج از کشور داریم که برای پرداخت حق‌الزحمه آنها دستور قضایی و کتبی سازمان برنامه وجود دارد اما تنها دستمزد برخی از آنها پرداخت شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: دامداران را دریابید که حال و روز خوبی ندارند و به دلیل سختی تأمین نهاده‌ها به مرز ورشکستگی رسیده‌اند.

حداقل 45 درصد، حداکثر 90 درصد!

صادق ستاری فرد، در پاسخ به این سوال که حداقل حقوق معلمان با قانون رتبه بندی چقدر خواهد بود، افزود: بسته به اینکه معلمان در کدام رتبه قرار بگیرند، حداقل‌ها متفاوت است. اما در کمترین رتبه یعنی در بدترین حالت ۴۵ درصد حقوق و مزایای معلمان یعنی حق شغل، حق شاغل و حق فوق العاده آنان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: حقوق معلمان رتبه ۱ ۴۵ درصد، معلمان رتبه ۲ ۵۵ درصد، معلمان رتبه ۳ ۶۵ درصد، معلمان رتبه ۴ ۷۵ درصد و معلمان رتبه ۵ ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. حق شغل حق شاغل و حق فوق العاده سه بخش حقوقی است که برای معلمین در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هر کدام از معلمان بسته به اینکه در چه شرایطی فعالیت می‌کنند و در کدام رتبه قرار می‌گیرند حداقل حقوق شأن متفاوت است؛ نمی‌توان عددی دقیق را به عنوان حداقل حقوق اعلام کرد. بسته به اینکه در احکام معلمین رقمش به چه نحوه است و در کدام رتبه قرار می‌گیرند؛ حداقل حقوق معلمان متفاوت خواهد بود.

با ابلاغ رئیس جمهور اجرای طرح رتبه بندی معلمان آغاز می‌شود

صادق ستاری‌فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره ‌خبر داد: برای اجرای رتبه بندی معلمان در انتظار‌ ابلاغ آیین‌نامه از سوی رئیس جمهور‌هستیم که احتمالا تا اواخر همین هفته ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارهای کارشناسی و نهایی سازی متن انجام شده است، عنوان کرد: به زودی با ابلاغ رئیس جمهور این آیین‌نامه اجرا خواهد شد.

ستاری‌فرد درباره آماده شدن مقدمات اجرای رتبه بندی معلمان افزود: آموزش و پرورش مقدمات اجرای آن را فراهم کرده است، برای نمونه احکام اعضای هیات ممیزه که رتبه‌ها را مشخص می‌کنند، انتخاب شده‌اند.

سخنگوی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ابلاغ‌های لازم از سوی وزیر آموزش و پرورش به اعضای هیات ممیزه انجام شده است، ادامه داد: اعضای هیات ممیزه در سه سطح، منطقه‌ای، استانی و مرکزی فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

به گفته وی، مداراک و مستندات معلمان نیز در حال جمع آوری است.

پیگیری رتبه‌ بندی معلمان در مجلس

‌ روز گذشته نیز تعدادی از نمایندگان مجلس در جلسه‌ علنی مجلس به بحث رتبه بندی معلمان پرداختند.

کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا‌ در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی عنوان کرد: آیین نامه اجرای رتبه بندی معلمان در حال تدوین است که از نمایندگان مجلس می‌خواهیم برای نظارت بر روند اجرای آن یک نفر را به عنوان مأمور جهت نظارت بر این مساله معرفی کند.

‌‌ محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی نیز دراین باره گفت: هنوز آئین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان به تصویب نرسیده است و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قانون رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب شد و مجلس برای اجرای آن ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفت.

جوکار بیان کرد: متأسفانه هنوز آئین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان به تصویب نرسیده است. این در حالی است که قرار بود تا ۲۳خردادماه آئین نامه اجرایی این قانون در اختیار فرهنگیان قرار گیرد.

سخنگوی دولت نیز مدتی پیش درباره‌ علت ‌ اجرا نشدن رتبه بندی معلمان گفته بود: رتبه بندی معلمان در مسیر اجراست و قانون برای اجرا نیازمند تمهیداتی است و باید امسال انجام شود. قانون را دولت اجرا می‌کند و آیین نامه آن را هم نوشته است.

‌انتخاب هیات ممیزه برای رتبه بندی معلمان ‌

بیست و چهارم آذر گذشته بود که نمایندگان مجلس در مصوبه ای دولت را ملزم به تدوین آیین نامه اجرایی و تشکیل هیات ممیزه نظام رتبه بندی معلمان کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه نظام رتبه بندی معلمان ماده 8 این لایحه را با 196 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در مجلس مصوب کردند.

براساس ماده 8 این لایحه؛ ‌آیین نامه اجرایی این قانون در خصوص نحوه تشکیل هیات های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقه ای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه بندی، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق العاده رتبه بندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون(به عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

همچنین نمایندگان در جریان بررسی این لایحه با تصویب ماده 7 این لایحه پیرامون تعیین سقف تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه به فرهنگیان با 174 رأی موافق، 26 رأی مخالف، 6 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر مخالفت کردند.

ماده 7 حذف شده از این لایحه عبارت است از: برای رتبه های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین (25%) بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود. این فوق العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هریک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد.

تبصره حذف شده ماده مذکور عبارت است از معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.