کد خبر : 20028 / /
/

سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت طالبان اعلام کرد که بر اساس توافقنامه میان دو کشور حقابه ایران پرداخت خواهد شد.

سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت طالبان تاکید کرد حقابه بر اساس توافقنامه هلمند پرداخت خواهد شد.

سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت طالبان اعلام کرد که بر اساس توافقنامه میان دو کشور حقابه ایران پرداخت خواهد شد.

اختر محمد نصرت؛ در این باره گفت: «مطابق با توافق‌نامۀ ۱۳۵۱ در حالت عادی ایران ۲۲ مترمکعب در یک ثانیه حقابه دارد و ما ۴ مترمکعب نیز به دلیل حسن هم‌جواری به این کشور پرداخت می‌کنیم و اگر خشکسالی باشد، به همان اندازه آب کمتری به سمت ایران جاری می‌شود.»

نصرت تأکید کرد که چگونگی پرداخت آب در سال‌های غیرعادی نیز در توافقنامه میان دو کشور ذکر شده است.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران اخیراً وزرای امور خارجه و نیروی را مأمور پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرده و گفته بود: دولت ایران در پیگیری حقوق ملت به‌هیچ‌عنوان کوتاه نخواهد آمد.

به دنبال این دستور حسین امیر عبداللهیان؛ وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه هفته گذشته با امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه افغانستان تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ایران با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند، ابراز امیدواری کرده بود که موانع مصنوعی جهت تأمین حقابه ایران وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: تحویل حقابه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین‌المللی در قبال ایران است.

امیرخان متقی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی روابط دو کشور را برادرانه و در مسیر کمک به ملت افغانستان توصیف کرد.

وی با استقبال از سفر هیئت وزارت نیروی ایران گفت: ما نسبت به حق‌آبه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آن را به‌سوی ایران روان می‌کنیم.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.