کد خبر : 20279 / /
/

توله تلف شده حدودا یک سال سن داشته است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شب گذشته یعنی جمعه 14 مرداد 1401 حوالی ساعت 20:45 یک توله یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیت میامی - عباس آباد در فاصله 15 کیلومتری خارج از منطقه حفاظت شده توران در حد فاصل سه راهی زیدر تا کاروانسرای میان دشت (محدوده کال تاغی) بر اثر تصادف با یک خودروی عبوری جان خود را از دست داد. با توجه به شدت جراحات وارده به توله بخصوص محدوده لگنی آن، جنسیت توله هنوز مشخص نیست و باید بعد از کالبدشکافی مشخص شود.

بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان درباره جزئیات این ماجرا به خبرنگار رکنا توضیح داد: توله تلف شده حدودا یک سال سن داشته است. محل تلف شدن توله حدود 40 کیلومتر با فنس کشی ها فاصله داشته است. ما در محدوده الحاک در جاده میامی که از سال های 89 تا 97، هفت قلاده یوزپلنگ بر اثر تصادف تلف شدند، در دو طرف جاده فنس کشی کرده ایم و این محل به منطقه امنی تبدیل شده است که در چهار سال گذشته هیچ تلفاتی در آن نداشته ایم.

وی افزود: فنس کشی در محدوده الحاک هنوز کامل نشده است، زیرا ما باید در مجموع حدود 24 کیلومتر فنس کشی می کردیم که با توجه به اعتبارات تخصیص یافته، ما توانسته ایم تنها حدود هشت کیلومتر را فنس کشی کنیم. البته اگر این کار انجام می شد، بازهم مانعی برای تلف شدن این توله یوز ایجاد نمی شد، زیرا محل تلف شدن این توله با محل فنس کشی حدود 40 کیلومتر فاصله داشته است.

ظاهری با تاکید بر این که راننده متخلف سرعت مطمئنه را رعایت نکرده بود، عنوان کرد: با توجه به شدت بالای جراحات وارده به توله یوزپلنگ قطعا سرعت مطمئنه توسط راننده رعایت نشده بود. همچنین این راننده بعد از تصادف با توله یوز، از محل فرار کرده و هیچ اثری از پلاک او ثبت نشده است. در چنین شرایطی بهتر است پلیس راهور اقدام به نصب دوربین در آن منطقه کند که هم راننده ها نتوانند از سرعت مطمئنه تخلف کنند و هم در چنین مواقعی پلاک خودرو ثبت شود که ما بتوانیم با متخلف برخورد کنیم.

مدیرکل محیط زیست سمنان ادامه داد: فنس کشی صرفا در 24 کیلومتر از منطقه حفاظت شده نمی تواند احتمال تصادف یوزپلنگ با خودروها را به صفر برساند و ما برای تحقق این هدف، باید تمام طول جاده میامی تا عباس آباد را فنس کشی کنیم. البته قطعا این کار به بودجه فراوانی نیاز دارد که باید از سوی دولت در اختیار سازمان محیط زیست قرار داده شود.  

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر فنس کشی، راننده ها نیز باید سرعت مطمئنه را رعایت کنند تا احتمال وقوع تصادف به حداقل برسد. البته حالت ایده آل این است که در سراسر جاده عباس آباد تا میامی هم فنس کشی و هم تیر چراغ برق وجود داشته باشد و نیروهای پلیس نیز دقت خود را بیشتر کنند تا شاهد تکرار این حوادث نباشیم.

ظاهری با تاکید بر این که همواره حفاظت از زیستگاه برای سازمان محیط زیست در اولویت بوده است، عنوان کرد: ما در همین چند ماه اخیر که توله های یوزپلنگ در اسارت به دنیا آمدند، بازهم 70 درصد تمرکز خود را بر حفاظت از زیستگاه و 30 درصد دیگر را بر رسیدگی به سایت پشتیبان و یوزپلنگ های موجود در اسارت گذاشته ایم؛ به نحوی که در هفته های اخیر از جمله همین دیشب، نیروهای محیط بانی به صورت مکرر در منطقه گشت و پایش داشته اند.

مدیرکل محیط زیست سمنان ادامه داد: اولویت اصلی ما حفاظت از زیستگاه و آزادسازی محدوده مرکزی توران برای از بین رفتن هرگونه تعارض بین انسان و یوزپلنگ است. البته برای رسیدن به این هدف باید بودجه های مناسب در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد که متاسفانه ما با کمبود بودجه مواجه هستیم.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.