کد خبر : 20497 / /
/

محتویات این حکم بازرسی بی‌سابقه نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی به دنبال شواهدی درباره رفتار نادرست ترامپ با اسناد محرمانه از جمله برخی از اسناد دارای مهر فوق‌سری بوده‌اند که به حد تخطی از سه قانون کیفری رسیده بود.

ترامپ به خاطر تخطی‌های بالقوه از «قانون ضد خرابکاری» و سایر اتهامات مربوط به جلوگیری از اجرای قانون و نابودی اسناد دولت فدرال تحت تعقیب است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین به نقل از گاردین محتویات این حکم بازرسی بی‌سابقه نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی به دنبال شواهدی درباره رفتار نادرست ترامپ با اسناد محرمانه از جمله برخی از اسناد دارای مهر فوق‌سری بوده‌اند که به حد تخطی از سه قانون کیفری رسیده بود.

جالب توجه اینکه حکم بازرسی تاییدشده بوسیله بروس راینهارت، قاضی دادگاه بخش رسیده و مریک گارلند، دادستان کل تایید شده، به ماموران اف‌بی‌آی مجوز ضبط اسنادی را می‌دهد که می‌تواند شواهدی از تخطی ترامپ از قانون ضد خرابکاری باشند.

قوانین دیگر ذکرشده در حکم بازرسی یکی قانون فدرالی است که نابود کردن یا پنهان کردن یک سند به منظور جلوگیری از تحقیقات دولتی جرم محسوب می‌کند و دیگری قانون فدرالی است که نابود کردن غیرقانونی اسناد دولتی را به طور کلی ممنوع می‌کند.

افشای این موارد در پیوست با حکم بازرسی بیانگر تشدید قابل‌ملاحظه در تحقیقات کیفری وزارت دادگستری آمریکا درباره ترامپ است. این موارد شاید یکی از خطیرترین لحظات سیاسی و قانونی باشند که رئیس‌جمهور پیشین تا به حال به آنها روبرو بوده است.

محکومیت به خاطر زیر پا گذاشتن هر یک از قوانین ذکرشده در بالا می‌تواند پیامدهای شدیدی داشته باشد: برای قانون ضد خرابکاری تا حداکثر ۱۰ سال در زندان فدرال و برای مورد جلوگیری از تحقیقات دولتی تا حداکثر ۲۰ سال زندان و برای نابود کردن اسناد دولتی محروم شدن از عهده‌داری مقامات دولتی در آینده.

محتویات این حکم بازرسی چند روز پس از آن علنی می‌شود که ماموران اف‌بی‌آی اسنادی در حد ۱۱ جعبه را از استراحتگاه مارالاگوی ترامپ در پالم بیچ فلوریدا خارج کردند، از جمله اسنادی که آنقدر حساس به شمار می‌آیند که به طور جداگانه در «رسید» اقلام ضبط‌شده نمی‌توان آنها فهرست کرد.

حساس‌ترین مجموعه اسناد خارج شده از خانه ترامپ به طور کلی در رده Various Classified/TS/SCI قرار می‌گیرند- حروف مخففی است که به معنای فوق‌سری/اطلاعات حساس طبقه‌بندی‌شده هستند.

حکم بازرسی افبی‌آی جزئیات بیشتری درباره محتویات اسناد محرمانه ضبط‌شده به دست نمی‌دهد. اقلام دیگر خارج شده از مارالاگو شامل پوشه‌های از عکس‌ها، اطلاعاتی درباره «رئیس‌جمهور فرانسه» و یک حکم عفو برای راجر استون، عامل سیاسی ترامپ است.

ترامپ که در کانون یک جنجال به سرعت اوج‌گیرنده قرار گرفته است، روز جمعه وزارت دادگستری را به باد انتقالد گرفت و در بیانیه‌ای گفت او همه اسناد مورد بحث را از حالت محرمانه خارج کرده بود. ترامپ تاکید کرد:‌«همه آن از حالت محرمانه خارج شده بودند.»

ادعای رئیس‌جمهور پیشین بلافاصله با تردید روبرو شد، تا حدی به این علت که به گفته منابع آگاه اسناد ضبط‌شده ظاهرا دارای مهرهای ابتدایی محرمانه‌شان بوده‌اند.

ترامپ جزئیاتی درباره چگونگی از محرمانه خارج کردن این اسناد ذکر نکرده است و «کش پاتل، یک دستیار پیشین دولت ترامپ گفته است گرچه ترامپ این اسناد را از حالت محرمانه خارج کرده است، دفتر مشاور کاخ سفید کارهای اداری لازم را انجام نداده است.

اما اینکه رئیس‌جمهور پیشین این اسناد را از حالت محرمانه خارج کرده است یا نه ممکن است در نهایت اهمیتی نداشته باشد. برای مثال، قانون ضد خرابکاری میان اسناد محرمانه و غیر محرمانه تفاوت نمی‌گذارد- در اختیار داشتن هر سندی تحت شمول این قانون جرم شمرده می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.