کد خبر : 20674 / /
/

یارانه نقدی | تغییر قیمت یارانه نقدی | یارانه نقدی 1401

قرار بود از ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۱، کالابرگ به جای یارانه نقدی توزیع شود. اما هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نیست.

اخبار جدیدی مبنی بر تغییر مبلغ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شده است. هنوز برای تغییر شیوه واریز یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. قرار بود از ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۱، کالابرگ به جای یارانه نقدی توزیع شود. اما در شهریور هم یارانه نقدی پرداخت خواهد شد. 

تکلیف یارانه نقدی شهریور مشخص شد؟

به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها فعلا ابلاغی برای پرداخت کالایی یارانه‌ها نشده است. بنابراین فعلا احتمالا شهریور هم پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی باشد. اما مردم چه می‌خواهند، نقدی یا کالابرگ؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قرار بود از ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۱، کالابرگ به جای یارانه نقدی توزیع شود. اما هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نیست.

این در شرایطی است که به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود. او گفت: «امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزییات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.»

همچنین طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز اعلام کرد هنور ابلاغ رسمی برای توزیع کالابرگ صورت نگرفته است. تا زمانی که ابلاغ رسمی صورت نگیرد، یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

به نظر می‌رسد این طرح فعلا عملی نیست و شهریور ماه هم پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی باشد. اگر دولت قصد تغییر در روند پرداخت یارانه‌ها را داشته باشد از مهر ماه طرح جدید کلید می‌خورد. (خبرآنلاین)

اکنون بعد از گذشت نزدیک به پنج ماه از سال جدید و پرداخت چهار یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی(متناسب با دهک‌بندی)، بسیاری از مردم نگران چگونگی پرداخت یارانه‌ها و تغییر در رویه فعلی، از نقدی به کالابرگ هستند.

 یارانه نقدی برای مخارج زندگی است

برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز می‌گویند از هزینه‌های خوراکشان می‌زنند تا بتوانند اجاره‌‌خانه، هزینه‌های دارو و درمان، اقساط و یا خرج تحصیل فرزندانشان را بدهند و این‌ها همه از یارانه‌ها تامین می‌شود. اما احتمال قطع آن نگرانی‌های زیادی برای آنها ایجاد کرد.

«یارانه‌ها رو نقدی کنید ما باهاش کرایه خونه می‌دیم. قبلا برای قسط برنامه‌ریزی شد کالابرگ به درد ما نمی‌خوره.»

«این همون کپن‌های قدیم هست، دردی از ما دوا نمی‌کند. ما سیل زده هستیم به پول نیاز داریم.»

«ما با این پول اجاره‌ را پرداخت می‌کنیم. کمی هم به فکر قشر آسیب‌پذیر جامعه باشید.»

«نقدی بدین من چند وقتی مریض بودم پول پیدا نمی‌کردم برم دکتر. الان چند ماهی تحت نظر دکترم. با این پول میرم دکتر پول آزمایشات خیلی هست.»

«هرکسی هرجوری به صلاح زندگیش خرج می‌کنه، شاید یکی می‌خواد گشنه بمونه ولی اجارشو پرداخت کنه. خیلی‌ها جنساشو می‌فروشن که نقد بشه که اونم مشکلات خودش رو داره.»

«نقدی بدید. یکی بچه مریض داره پول نقد می‌خواد با کالابرگ می‌شه بری دکتر!»

رونق بساط دلال‌ها با کالابرگ

برخی دیگر از مخاطبان می‌گویند با جمع شدن یارانه نقدی، بازار خرید و فروش آن رونق می‌گیرد. برخی هم این را مقدمه‌ای برای جمع شدن پرداخت یارانه‌ها می‌دانند.

«اگه کالابرگ بدین باید بفروشیم. دوباره بساط دلال‌ها رونق می‌گیره، کالابرگ مردم را فقیرتر می‌کند.»

«دولت می‌خواد کالابرگ بده، چند سال دیگه اونم قطع کنه. مثل سبد کالا که قطع شد، مثل پول نان که احمدی‌نژاد می‌داد، مثل پول بنزین. همه رو قطع کردن این یارانه رو هم می‌خوان با این بهونه قطع کنند.»

«اول یارانه دادن، عوض می‌کنن کالابرگ می‌دن، بعد اونم قطع می‌کنن.»

«دولت کمبود بودجه داره  می‌خواد یارانه‌هارو جمع کنه.»

یارانه نقدی ۲۴هزار میلیارد تومانی به هدف نخورد

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست حذف ارز ترجیحی در ماه‌های ابتدایی سال گفت: با وجود تخصیص ماهیانه ۲۴هزار میلیارد تومان سهم فروش شرکت‌های مرتبط با کالاهای اساسی کاهش قابل‌توجهی داشته است.

به‌ گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ناصر پاشاپور با اشاره به چالش افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های ابتدایی سال گفت؛ تحقیقات بازار در خصوص کالاهای اساسی نشان می‌دهد نان به‌نسبت روغن افزایش کمتری را تجربه کرده است، این درحالی است که نه فعالیت تبلیغاتی خاصی در این حوزه ایجاد شده و نه مصرف تغییر چشم‌گیری داشته است، از طرف دیگر مردم ترجیح داده‌اند به‌جای خرید از خرده‌فروشی‌ها نیاز خود را در خصوص نان به‌صورت مستقیم از نانوایی‌ها تأمین کنند.

وی با اشاره به مصرف لبنیات در 4ماهه ابتدایی سال گفت: قیمت پنیر سفید بیش از سایر پنیرها با رشد 136درصدی افزایش یافته است، این درحالی است که در فصل بهار تبلیغات پنیر 500 درصد افزایش یافته است، این موضوع نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری شرکت‌ها درخصوص نگرانی‌ها در مورد از دست دادن سهم بازار است.

این کارشناس ارشد حوزه اقتصاد گفت: بعد از چالش‌های مطرح‌شده در حوزه تهیه آرد ماکارونی، شاهد افزایش شدید 150درصدی قیمت کنار افزایش هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها بودیم.

پاشاپور در خاتمه با اشاره به سیاست جدید اقتصادی دولت و حذف ارز 4200تومانی و تزریق ماهیانه 24هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، گفت: طی دو الی سه ماه اخیر به‌صورت مشخص سایز بازار محصولات اساسی کوچکتر و حاشیه سود شرکت‌ها کاهش قابل‌توجهی داشته است‌، این درحالی است که افزایش هزینه‌ها از جمله هزینه‌های جاری مربوط به حقوق و دستمزد و مواد اولیه رشد چشم‌گیری داشته است. با وجود تزریق 24هزار میلیارد تومان یارانه نقدی سایز بازار محصولات اساسی از جمله روغن، لبنیات و... کوچک شده است و تولیدکننده از حاشیه سود جدید ناراضی است چراکه با حجم فروش بسیاری کمتری روبه‌رو شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.