کد خبر : 20720 / /
/

وام ازدواج به عنوان کمک هزینه‌ای برای ازدواج جوانان با کمترین میزان سود است که در این شرایط اقتصادی تا حدی می‌تواند کمک‌ رسان باشد

 

براساس آمار‌های موجود، دولت سیزدهم در پرداخت تسهیلات ازدواج عملکرد خوبی را در یکسال گذشته به ثبت رسانده که براساس آن از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تا مردادماه امسال، ۹۳۹ هزار فقره به ارزش ۹۷۲ هزار میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت شده است.

عملکرد مثبت دولت در پرداخت وام ازدواج

وام ازدواج به عنوان کمک هزینه‌ای برای ازدواج جوانان با کمترین میزان سود است که در این شرایط اقتصادی تا حدی می‌تواند کمک‌ رسان باشد؛ البته به شرط به موقع و با سهولت پرداخت شدن! اقدامی که در اولویت بانک مرکزی دولت سیزدهم قرار گرفته و ضمن تسهیل فرآیند کار، نسبت به تضامین اخذ شده نیز تعامل بیشتری صورت گرفته است.

مبلغ وام ازدواج در دولت سیزدهم به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت که پیش از آن، این مبلغ ۷۰ میلیون تومان بود و درسال ۹۹ نیز ۵۰ میلیون تومان. اگرچه مجلس پیشنهاد رقم‌های بالاتر از این میزان را داده بود و برخی نیز معتقدند رقم ۱۲۰ میلیون تومان کنونی باید بیش از این‌ها باشد که منطقی هم است؛ اما باید به این نکته مهم هم توجه کرد که آیا بانک‌ها توان پرداخت دارند یا خیر؟ اگر قرار بر فشار بر بانک‌ها در قالب تسهیلات تکلیفی باشد، از سوی دیگر معضلاتی اعم از استقراض از بانک مرکزی و خلق پول و رشد بیشتر نقدینگی و تورم بالا و ... ایجاد خواهد شد. امری که مصداق بارز «اومد ابروشو درست کنه، زد چشمش هم کور کرد» است چرا که برخی دلسوزان بدون توجه به همه جوانب به قصد اصلاح کاری می‌آیند که نه تنها آن را درست نمی‌کنند بلکه خرابی دیگری هم به بار خواهند آورد!

 خواب تازه بانک مرکزی برای رمزارزها و صرافی‌ها

در حال حاضر وام ازدواج برای هر یک از زوج‌ها مطابق با ضوابط اعلامی از سوی بانک مرکزی، ۱۲۰میلیون تومان است؛ اما اگر زودتر ازدواج کنید، می‌توانید ۳۰ میلیون تومان بیشتر از بقیه وام بگیرید! بر اساس دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه و مطابق با بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، اگر سن ازدواج متقاضیان در زمان ازدواج برای مردان کمتر از ۲۵ سال و برای زنان کمتر از ۲۳ سال باشد، آن‌ها می‌توانند ۱۵۰ میلیون تومان وام ازدواج بگیرند.

در این میان البته برخی متقاضیان هم همیشه این سوال را از نظام بانکی دارند که اگر بار دوم یا چندمی باشد که ازدواج می‌کنند، آیا باز هم مشمول دریافت این تسهیلات خواهند شد که در پاسخ به آن‌ها باید گفت که اگر تا پیش از این وام ازدواج دریافت نکرده باشند، حتما می‌توانند از این تسهیلات فارغ از اینکه ازدواج چندمشان باشد، بهره‌مند شوند، چراکه بانک مرکزی اعلام کرده که امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی فراهم است مشروط به اینکه پیش از این از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشند؛ حتی اگر ازدواج دوم یا بیشتر فرد باشد.

موضوع دیگر اینکه تمامی شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آن‌ها از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده هم قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آن‌ها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور است، به عنوان سند ازدواج تلقی می‌شود. همچنین اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور هم مورد تائید قرار گیرد، معادل عقدنامه تلقی شده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت‌نام خواهند بود.

چه میزان وام ازدواج پرداخت شده است؟

براساس آخرین آمار بانک مرکزی، شبکه بانکی از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تا مردادماه امسال، ۹۳۹ هزار فقره تسهیلات به ارزش ۹۷۲ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

در ۳ ماهه امسال نیز ۱۹۰ هزار فقره به ارزش ۲۵۵ هزار میلیارد ریال پرداخت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ که ۱۷۵ هزار فقره به ارزش ۱۴۹ هزار میلیارد ریال بود، با رشد بیش از ۷۰ درصدی در ارزش و بیش از ۸ درصد در تعداد پرداختی مواجه شدیم.

همچنین از ابتدای امسال تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، تعداد ۳۲۰ هزار و ۶۵۸ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۴۴۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد خوبی را ثبت کرد.

سهولت دریافت وام ازدواج

رئیس‌جمهور ۱۱ تیرماه امسال بانک مرکزی را ملزم کرد که ظرف ۱۵ روز آیین‌نامه‌ای را برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» تهیه کند.

پس از آن نیز بانک مرکزی پیرو دستور رئیس جمهوری و ضمن تأکید بر تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار»، بار دیگر خواستار رعایت چارچوب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی لازم از سوی شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات مذکور شد.

در همین‌باره، علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: درباره وثایق نیز به بانک‌ها ابلاغ شد که متناسب با اعتبارسنجی، حداکثر یک سفته یا یک ضامن معتبر مورد نیاز است. البته درباره وثایق علاوه‌بر این، مواردی را در دستورالعمل دیدیم و مثلا نوشتیم می‌توانند قرارداد لازم‌الاجرا بگیرند و حتی امکان سیم کارت موبایل را در نظر گرفتیم. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: وقتی وثایق و مدارک تحویل بانک شد، باید حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز وام پرداخت شود و اگر این کار انجام نگیرد، خلاف است و راه اعلام تخلفات نیز این است که به سامانه شکایت ما و یا سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی اعلام بشود تا مورد رسیدگی قرار بگیرد.

صالح‌آبادی این را هم گفت که تسهیلاتی که اولویت دارد را به شبکه بانکی گوشزد می‌کنیم و به عنوان مثال در مورد تسهیلات خردی که بانک‌ها باید پرداخت کنند اعلام می‌کنیم که اولویت با چه نوع تسهیلاتی است. طبعاً اولویت با تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن است که این روز‌ها دغدغه عموم خانوارهاست.

چه مدارکی لازم است؟

برای دریافت وام ازدواج، متقاضیان باید کارت ملی و کدپستی محل سکونت خود را ارایه دهند و به استناد مفاد بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از یکم فروردین ۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌شود.

متقاضی وام ازدواج، باید اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین، اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین، اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین، اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) و کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین را به بانک ارائه داده و در عین حال، کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام را هم ارایه کند.

بر این اساس، تمامی متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط باشند، ابتدا باید از طریق سایت بانک مرکزی ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند تا در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به او داده شود. در این مرحله شعبه نیز اعلام می‌شود و متقاضیان باید با در دست داشتن مدارک لازم به شعبه مورد نظر مراجعه کنند.

رئیس اداره اعتبارات بانک‌ها در بانک مرکزی درباره بازپرداخت و اقساط وام ازدواج نیز توضیح داد که این تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله است. ضمن اینکه ضمانت‌هایی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده از طریق اعتبارسنجی و حداکثر سفته و یا یک ضامن معتبر است و و بانک‌ها باید براساس این قانون اقدام به دریافت ضامن کنند.

از سوی دیگر، دولت برای ایثارگران هم تسهیلات متفاوتی در نظر گرفته؛ به نحوی که به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد؛ ضمن اینکه استثنای دیگری که در این زمینه وجود دارد، آن دسته از متقاضیانی هستند که سن ازدواج آن‌ها در زوج‌ها زیر ۲۵ سال و در زوجه‌ها زیر ۲۳ سال می‌باشد و مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران هستند که به هر یک از آنها، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد. در این میان، افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد هستند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.