کد خبر : 20925 / /
/

بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۲۷ تومان معامله می‌شود.

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۲۷ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۳۱۹ تومان کاهش همراه بود.

بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۲۷ تومان معامله می‌شود.

به نقل از تسنیم، بحران اقتصادی در ترکیه ادامه دارد و علاوه بر بیکار شدن ۵۴۲ هزار نفر دیگر، هزاران واحد صنفی و تولیدی نیز تعطیل شدند.

تورم، بیکاری و رکود، اقتصاد ترکیه را دچار یک بحران بی سابقه کرده و میلیون ها شهروند این کشور حتی برای تامین نیازهای اولیه، با مشکلات بزرگی روبرو هستند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که علاوه بر بیکار شدن ۵۴۲ هزار نفر دیگر، هزاران واحد صنفی و تولیدی نیز در یک ماه اخیر تعطیل شده اند. با این حال، دولت معتقد است که مشکل خاصی وجود ندارد و سیاست تنظیم بازار، همه مشکلات را حل می کند. غافل از این که به محض اعلام فروش برخی کالاها با قیمت پایین دولتی، صدها نفر در برابر فروشگاه ها صف کشیدند و در مراکز اغلب استان ها ازدحام عجیبی برای خرید کالای ارزان به وجود آمد.

این روزها در فضای مجازی و بسیاری از رسانه های ترکیه، تصاویری از نورالدین نباتی وزیر اقتصاد این کشور دست به دست می شود که نشان می دهد او در چند نشست اقتصادی، فضای جلسه را با شوخی و خنده گرم کرده است. تحلیل گران می گویند، نباتی برنامه ای برای گذار از بحران ندارد و به همین خاطر، اصرار دارد که همه چیز را با خنده و شوخی برگزار کند.

تعطیلی ۱۶۶۲ شرکت در یک ماه

سال ۲۰۲۱ میلادی برای اقتصاد ترکیه، سال شومی بود بطوریکه ۱۱ هزار شرکت در مدت ۱۰ ماه تعطیل شدند. اما امسال هم اوضاع بدتر شد و نرخ افزایش تعداد شرکت های تعطیل شده در سال جاری نیز قابل توجه بود و نرخ افزایش شرکت های تعطیل شده در سال جاری افزایش یافت و تعداد شرکت های تعطیل شده در هفتمین ماه سال از مرز ۱۲ هزار شرکت گذشت.

بسیاری از پایگاه های خبری اینترنتی و روزنامه های ترکیه، اخباری را با عکس کرکره های پایین کشیده، منتشر می کنند. در شرح این گونه خبرهای اقتصادی، آمار و اطلاعات رسمی مربوط به تعطیلی واحدهایی ارائه می شود که به خاطر بدهی و ناتوانی در تامین هزینه ها، یا ورشکست شده اند و یا قبل از رسیدن به دره سقوط، کرکره را پایین کشیده و کارگران بیکار خود را به سازمان تامین اجتماعی ترکیه حواله داده اند.

در حالی که بحران اقتصادی در ترکیه روز به روز عمیق تر می شود، شرکت هایی که نمی توانند در بازار ترم زده این کشور دوام بیاورند، یکی یکی کرکره را پایین می کشند. بر اساس داده های رسمی منتشر شده توسط «اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس ترکیه» TOBB، تنها در بازه زمانی در تیرماه سال جاری، ۱۶۶۲ شرکت و واحد صنفی، تولیدی و خدماتی تعطیل شدند.

در ۷ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، تعداد واحدها و شرکت های تعطیل شده در ترکیه از ۱۲ هزار واحد فراتر رفت. در جولای ۲۰۲۲، تعداد شرکت‌های تعطیل شده نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی با ۵۳٫۷ درصد افزایش روبرو شده و تعداد بنگاه‌های تجاری تعطیل شده نیز ۴٫۸ درصد افزایش داشته است.

در ۷ ماهه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به ۷ ماهه سال ۲۰۲۱ تعداد شرکت های تعطیل شده ۷۸٫۶ درصد، تعداد تعاونی های تعطیل شده ۷۱٫۱ درصد و تعداد بنگاه های تجاری تعطیل شده ۵٫۵ درصد افزایش داشته است.

اقتصاد ترکیه و بحران بیکاری

بر اساس داده های مرکز آمار کارگری ترکیه موسوم به İŞKUR، بیکاری در ترکیه افزایش یافته و در سال جاری، شمار بیکارها در این کشور ۵۴۲ هزار نفر افزایش یافته است. تعداد بیکاران ثبت شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸٫۱ درصد افزایش داشته است.

در ماه جولای تعداد بیکاران ثبت نام شده در İŞKUR به ۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۲۷۶ نفر رسید که ۵۱ درصد از بیکاران ثبت شده مرد و ۴۹ درصد زن بودند.

۳۶ درصد از بیکاران بین ۱۵ تا ۲۴ سال سن داشتند. تعداد بیکاران ثبت شده در İŞKUR سالانه ۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۲۷۶ نفر بود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.