کد خبر : 21032 / /
/

روز گذشته وزارت صمت از نهایی شدن آئین‌نامه واردات خودرو به کشور خبر داد.

روز گذشته سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که آئین‌نامه واردات خودرو نهایی شده و در روزهای آینده نهایی می‌شود. البته شروطی که برای اجرایی طرح واردات در نظر گرفته شده، همچنان ابهامات زیادی دارد. آیا این طرح اجرایی می‌شود؟ کف قیمت خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

 روز گذشته وزارت صمت از نهایی شدن آئین‌نامه واردات خودرو به کشور خبر داد.

سخنگوی وزیر صمت در رابطه با واردات خودرو گفت: آئین‌نامه واردات به تصویب دولت رسیده و ابلاغ شده و به زودی، یعنی ممکن است تا یک الی دو هفته دیگر طول بکشد، اطلاع رسانی خواهد شد.(تسنیم)

وارداتی در کار نیست

آیا در نهایت این طرح به مرحله اجرایی می‌رسد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تزلزلی که در صحبت‌های سخنگوی وزارت صمت بود، نشان‌دهنده این است که وارداتی در کار نیست. این صحبت‌ها نوعی گفتاردرمانی است که بازار را در تعلیق نگه دارند.

او افزود: به نظر می‌رسد وارداتی در کار نباشد و به دلیل اینکه فشارهایی بر وزارت صمت قرار گرفت، این حرف‌ها زده شد.

اخذ نمایندگی در ایران ممکن است؟

قالیباف، واردات خودرو را مشروط به اخذ نمایندگی و خدمات پس از فروش اعلام کرد. آیا با توجه به شرایط تحریمی، می‌توان در ایران نمایندگی اخذ کرد؟

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: امکان این وجود دارد که در کشور نمایندگی غیرمستقیم اخذ شود. پیش از این نیز نمایندگی‌های غیرمستقیم و با واسطه در کشور اخذ شده بود. با توجه به این که کشور در تحریم است، نمی‌توان نمایندگی مستقیم ایجاد کرد و باید به واسطه یک معامله‌گر خارجی، نمایندگی در ایران تاسیس کرد.

واردات در سایه انحصار؟

چندی پیش وزارت صمت اعلام کرده بود که واردات به صورت انحصاری نخواهد بود و تنها خودروسازان نیستند که می‌توانند خودرو به کشور وارد کنند.

اما به گفته قالیباف، رای واردات با خودروساز‌هایی همچون تویوتا ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی مذاکراتی شده است. خودروسازان خودشان نیز با شرکت‌های خودروساز دنیا مذاکره کردند. البته بازرگانان خودشان انتخاب می‌کنند که چه خودرویی را می‌خواهند وارد کنند.

زاوه این صحبت‌های سخنگوی وزیر صمت را در دو سناریو بررسی کرد.

او گفت: این صحبت قالیباف به معنی این است که عده‌ای با برخی از خودروسازان مذاکره کرده اند و واردات نزدیک است. اما این شکل مذاکره نشان دهنده رانت و انحصاری است که در اجرای طرح واردات وجود دارد.

این کارشناس ادامه داد: البته این صحبت می‌تواند معنای دیگری نیز داشته باشد که احتمال وقوع آن قوی‌تر است. ممکن است در کل مذاکره‌ای در کار نبوده و این صحبت‌ها، تنها گفتاردرمانی و زمان‌ خریدن برای وزارت صمت باشد.

کف قیمت خودروهای وارداتی چقدر است؟

قالیباف در صحبت‌هایش در رابطه با واردات خودرو به کشور به این نکته اشاره کرد که این طرح برای دهک‌های پایین جامعه است.

او گفت: هدف گذاری واردات خودرو برای دهک‌های پایین است و تا ۲۰ هزار دلار برنامه‌ریزی‌شده است. ۷۰ درصد تقاضای خودرو برای سه دهک کم درآمد است و برنامه‌ریزی ما برای واردات خودرو‌های ارزان قیمت اقتصادی است که از کیفیت خوبی هم برخوردارند.

اگر واردات به صورت اقتصادی باشد، خودروهای وارداتی چه قیمتی خواهند داشت؟

زاوه در ادامه توضیح داد: ارزان‌ترین خودرویی که توانسته استانداردهای ایران را پاس کند، حدود هشت هزار دلار قیمت دارد. این خودرو که از برزیل باید وارد شود، با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، گمرک و فرض تعرفه ۲۰ درصدی، حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. این ارزان‌ترین خودرویی است که ایران می‌تواند وارد کند.

ابهامات موجود در واردات

این اولین باری نبود که وزارت صمت سخن دقیقی از شیوه اجرای این طرح نمی‌گفت. ابتدا قرار بود واردات، از اول شهرویرماه آزاد شود. اما اجرای آن عقب افتاد و اکنون گفته می‌شود آذرماه خودروهای خارجی وارد کشور می‌شود. برخی از نمایندگان میگفتند که پیش کشیدن مساله واردات خودرو تنها تلنگری برای خودروسازان بود که کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند.

بعد از آب پاکی که نمایندگان بر دست منتظران واردات ریختند، شرط‌های عجیبی برای اجرای واردات اعلام شد.

از ابتدا عنوان شد تنها در صورتی می‌توان خودرو وارد کرد که هیچ ارزی از کشور خارج نشود و منشا ارز خارجی هم مشخص شود. شرط بعد واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات مختلف بود. شرطی که نشان می‌داد قرار است انحصار واردات خودرو به خودروسازان برسد.

شرط بعدی این بود که هر فردی که بتواند ۷۰ میلیون دلار فرض صادر کند، می‌تواند خودرو وارد کند. این در حالی است که بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت کل صادرات فرش ایران در سال گذشته ۶۰ میلیون دلار بوده است.

اما این شروط یکی پس از دیگری تکذیب می‌شدند که بحث واردات را در ابهام باقی گذاشته است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.