کد خبر : 21057 / /
/

سی ان ان گزارش داد، تیم حقوقی ترامپ روز دوشنبه از یک قاضی فدرال خواست تا یک "استاد ویژه" منصوب کند تا اطمینان حاصل شود که وزارت دادگستری هرگونه اسناد خصوصی گرفته شده از محل سکونت او را برمی گرداند و تاکید می کند که حقوق قانونی وی نقض شده است.

 

شکایت جدید دونالد ترامپ در مورد تفتیش اف‌بی‌آی در تفرجگاهش در فلوریدا، خشم سیاسی او را به یک استراتژی قانونی تبدیل کرده است.

نقشه تازه ترامپ چیست؟

سی ان ان گزارش داد، تیم حقوقی ترامپ روز دوشنبه از یک قاضی فدرال خواست تا یک "استاد ویژه" منصوب کند تا اطمینان حاصل شود که وزارت دادگستری هرگونه اسناد خصوصی گرفته شده از محل سکونت او را برمی گرداند و تاکید می کند که حقوق قانونی وی نقض شده است. درخواست برای استاد ویژه - یک مقام حقوقی مستقل - جای تعجب نیست و ممکن است در چنین موردی مورد قبول واقع شود. این اقدامی است که می تواند برای اطمینان از اینکه اسناد ممتاز قانونی یا سایر اسناد مشابه جمع آوری شده توسط بازرسان به طور غیرضروری یا غیرمنصفانه به یک پرونده در حال انجام کشیده نمی شود، استفاده شود.

اما از بسیاری جهات دیگر، پرونده ترامپ - ملموس‌ترین و تهاجمی‌ترین اقدام قانونی رسمی در این پرونده تاکنون - یک کلاسیک در ژانر آن است. این کاملاً با تاریخچه رئیس جمهور سابق در استفاده از سیستم حقوقی برای به تأخیر انداختن، منحرف کردن، تحریف و سیاسی کردن اتهامات علیه وی مطابقت دارد، راهبردی که اغلب برای در امان ماندن یا به تعویق انداختن پاسخگویی جدی به خوبی عمل کرده است. و همچنین نمونه مشخصی از این است که چگونه رئیس جمهور سابق وقتی تحت بازجویی قرار می گیرد، استراتژی های سیاسی و قانونی را با هم ترکیب می کند.

در حالی که این پیشنهاد یک سند رسمی قانونی است، اما به عنوان یک نقشه راه سیاسی عمل می کند که توضیح می دهد چگونه ترامپ خود را به عنوان یک نامزد ریاست جمهوری که به نظر او به دلایل حزبی توسط دولت بایدن تحت تعقیب قرار می گیرد، معرفی می کند. همچنین ۲۷ صفحه از نکات گفتگو را برای متحدان جمهوری خواه ترامپ ارائه می دهد و به منظور دور کردن تمرکز از سؤالات اصلی پرونده است: آیا او به طور غیرقانونی و بی پروا اطلاعات طبقه بندی شده و اسرار دولتی را که حق داشتن آنها را نداشت و می تواند امنیت ملی را تحت تأثیر قرار دهد نگهداری می کند. به عنوان ریسک؟ و آیا ترامپ یا اطرافیانش سعی کردند مانع از ادامه تعقیب بازرسان شوند؟

این بازی همچنین بار دیگر بر خطرات فوق‌العاده حساس تحقیقات و لانه هورنت سیاسی که توسط وزارت دادگستری در ادامه بازرسی از خانه ترامپ آشفته شده است، تأکید می‌کند. چنین عملیاتی در خانه هر رئیس‌جمهوری سابق یک اقدام عمیقاً جدی خواهد بود. دخالت ترامپ - که شکایتی دروغین از خروجش از قدرت دارد، کسی که می‌داند چگونه تلاش‌ها برای حسابرسی از او را به مهمات جمع‌آوری کمک مالی تبدیل کند و به خشونت دامن زده است - به این معنی است که پرونده فعلی یکی از جدی‌ترین پرونده‌ها در جهان است. تاریخ مدرن DOJ. به نظر می رسد که این واقعیت مسئولیت بیشتری را بر دوش این وزارتخانه می گذارد تا اقدامات خود را توضیح دهد و توجیه کند و حداکثر شفافیت ممکن را برای عموم فراهم کند.

اما این امر همچنین بر حقیقت دیگری در مورد حرفه ترامپ در سیاست تأکید می کند - عمل ساده تحقیق درباره او به طور اجتناب ناپذیری نهادهایی را که برای محدود کردن روسای جمهور و اجرای قانون ایجاد شده اند در معرض واکنش شدید قرار می دهد که آنها را از نظر میلیون ها نفر سیاسی و اغلب نامشروع می کند. حامیان وفاداران ترامپ نیز تلاش کرده اند تا تحقیقات مربوط به قیام ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را بی اعتبار کنند. نشانه‌های جدیدی در روز دوشنبه وجود داشت که تحقیقات جداگانه وزارت دادگستری در مورد رویدادهای مربوط به آن روز افزایش می‌یابد، زمانی که سى ان ان  به طور انحصاری گزارش داد که این وزارتخانه احضاریه جدیدی به آرشیو ملی صادر کرده است - اتفاق دیگری که می‌تواند برای رئیس‌جمهور سابق دردسرساز باشد و باتلاق حقوقی او را عمیق‌تر کند.

درگیری های حقوقی جدیدی در راه است

اقدام ترامپ در مرحله فزاینده رویارویی، پیش از مهلت روز پنجشنبه برای وزارت دادگستری به قاضی پرونده برای ارائه اصلاحات در یک سوگند نامه مهر و موم شده زیربنایی که دلایل دقیق برای تفتیش اقامتگاه ترامپ در دو هفته پیش و مطالبی را بیان می کند، قوت قانونی را به هم می زند. انتظار می رود ماموران FBI آنجا را پیدا کنند.

در همین حال، قاضی بروس راینهارت، روز دوشنبه در دستوری نوشت که او راضی است که حقایق در سوگندنامه "موثق" هستند و با وجود اینکه او خواسته ها برای شفافیت را درک می کند، موافقت می کند که وزارت دادگستری دلایل واقعی، از جمله نیاز به حمایت از شهود دارد. ، برای جلوگیری از افشای اطلاعات در سند.

هدف ظاهری از تشکیل پرونده ترامپ، تضمین انتصاب یک استاد ویژه در این پرونده است. الی هونیگ، تحلیلگر حقوقی CNN گفت که این درخواست در ظاهر منصفانه است. هونیگ روز دوشنبه در برنامه «سرب با جیک تپر» گفت: «فکر می‌کنم دونالد ترامپ شانس نسبتاً خوبی برای پیروزی دارد. "این یک درخواست معقول است. در واقع بی سابقه نیست." اگر مطالبی کشف شود که مشمول امتیاز وکیل- موکل یا امتیاز اجرایی است، استاد ویژه می تواند اطمینان حاصل کند که آن را به دادستان منتقل نمی کند. با این حال، این اقدام همچنین می‌تواند راهی برای به تعویق انداختن پرونده علیه ترامپ و پیش بردن آن به فصل کمپین انتخاباتی - پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر و رقابت‌های پرحاشیه ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ - و تسهیل کار برای رئیس‌جمهور سابق تلقی شود. برای تقویت این تصور که او به دلایل سیاسی هدف قرار گرفته است. از سوی دیگر، دولت دو هفته است که اسناد را در اختیار دارد و تیم حقوقی رئیس جمهور سابق قبلاً چنین درخواستی نداشته است.

بخش‌هایی از طرحی که توسط تیم ترامپ در روز دوشنبه ارائه شد، دارای تمام نشانه‌های سندی بود که یا برای تمایلات رئیس‌جمهور سابق تهیه شده بود یا با در نظر گرفتن تمایلات رئیس‌جمهور سابق. این بسیار پر جنب و جوش تر از یک حرکت قانونی معمولی خشک بود. به نظر می رسید گاهی تلاشی برای ترول کردن سیستم حقوقی و حتی در توصیف مار-آ-لاگو با لحنی متکبرانه، و ستایش آن به عنوان یک "نقطه عطف تاریخی" با ۵۸ اتاق خواب، ۳۳ حمام، در ۱۷ هکتار و داشتن نامی به معنی " دریا به دریاچه." این پرونده با بیانیه ای آغاز شد که «نمی توان اجازه داد سیاست بر اجرای عدالت تأثیر بگذارد» - ادعایی که از زمانی که ترامپ اغلب در مقام خود به سیاسی کردن وزارت دادگستری متهم می شد، با اعتراض قابل توجهی همراه بود.

در ادامه این بیانیه آمده است که «رئیس‌جمهور دونالد جی. ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ پیشتاز است و در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۴ در صورتی که تصمیم به شرکت در انتخابات بگیرد. نامزدهای جمهوری خواه». سپس تیم ترامپ شکایات وی را در مورد جست‌وجو که قبلاً در رسانه‌های اجتماعی ارائه شده بود، در چارچوب قانونی رسمی با این عبارات قرار داد: "اجرای قانون سپری است که از آمریکایی‌ها محافظت می‌کند. نمی‌توان از آن به عنوان سلاحی برای اهداف سیاسی استفاده کرد." در این سند دلالت روشنی وجود دارد که ترامپ، به عنوان یک رئیس جمهور سابق یا به عنوان یک نامزد احتمالی ریاست جمهوری ۲۰۲۴، نباید تحت چنین جستجویی قرار می گرفت. اگر این استاندارد تصویب می شد، برای هر کسی که درگیر سیاست است معافیت بالقوه ای را به همراه داشت. استدلال ضمنی تیم ترامپ نیز با این اعتقاد که او در طول دوران ریاست جمهوری خود نشان داد، سازگار است که از موقعیت ویژه ای برخوردار است که او را از محدودیت های شناخته شده قانون مصون می دارد.

ترامپ از پرونده حقوقی برای جستجوی فرصت سیاسی استفاده می کند

از نظر حقوقی، اگر آشکار شود که رئیس جمهور سابق قوانین را زیر پا گذاشته است، به ویژه در مورد رسیدگی به حساس ترین مطالب امنیت ملی، تفتیش اقامتگاه وی می تواند برای رئیس جمهور سابق فاجعه بار باشد. با توجه به مطالب محدودی که در دسترس عموم قرار دارد نمی توان فهمید که پرونده ای علیه او چگونه ممکن است به نتیجه برسد. اما ترامپ شکی باقی نگذاشته است که جستجو را یک فرصت سیاسی عظیم می‌بیند. و او از این لحظه استفاده کرده است تا به طور موثر رقبای بالقوه حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری را وادار کند که پشت سر او قدم بگذارند و آن را محکوم کنند.

همانطور که ترامپ در طول مدت حضورش در سیاست انجام داده است، به نظر می‌رسد که پرونده‌های حقوقی تیم او با حقایق جستجوی FBI و روندی که منجر به آن شده است، آزادی عمل زیادی دارد. این دفتر "حرکت تهاجمی تکان دهنده" را که به گفته آن "بدون درک ناراحتی که برای اکثر آمریکایی ها ایجاد می کند" سرزنش کرد. آن نیم خط مشخصه اغراق ترامپی است.

این سند در ادامه استدلال می کند که رئیس جمهور سابق همکاری فوق العاده و صمیمانه ای را با آرشیو ملی و FBI ارائه کرده است. اما این واقعیت را نیز نادیده می گیرد که جست و جو بر اساس حکمی که قاضی آن را تأیید کرده بود، به این دلیل که یک جنایت احتمالی انجام شده بود، ادامه یافت.

رویکرد دولت در تضاد باشد - از جمله درخواست های آرشیو ملی برای بازگرداندن اسناد، دخالت وزارت دادگستری، احضاریه ای که به ترامپ برای مطالب ارسال شده و این واقعیت که هنگامی که قبل از درخواست حکم بازرسی از رئیس جمهور سابق در ملک بازدید کردند، مأموران هنوز به آنچه می خواستند نرسیدند. ناگفته نماند که بر اساس گزارش‌های سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز، یک وکیل ترامپ به طور کتبی به بازرسان گفته است که پس از ژوئن هیچ پرونده طبقه‌بندی‌شده‌ای در مار-آلاگو باقی نمانده است. اف‌بی‌آی در پایان جستجوی خود در فهرست موجودی اعلام کرد که اسناد محرمانه دیگری بازیابی شده است.

این پیشنهاد همچنین شامل یکی دیگر از شکوفایی کلاسیک ترامپ است.

این نشان می دهد که در ۱۱ اوت ۲۰۲۲، مشاور ترامپ با یکی از مقامات ارشد پرونده، جی برات، رئیس بخش ضد جاسوسی در بخش امنیت ملی وزارت دادگستری، صحبت کرده است. این پیام برای دادستان کل مریک گارلند در نظر گرفته شده بود.

رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهد دادستان کل بداند که از مردم سراسر کشور درباره این حمله شنیده است. گرما در حال افزایش است. فشار در حال افزایش است. هر کاری می توانم انجام دهم تا گرما را کاهش دهم، فشار را پایین بیاورم، فقط به ما اطلاع دهید."

این اظهارات از آنجایی قابل توجه است که این ترامپ بود که جستجوی تفرجگاه خود را اعلام کرد. و او از شبکه رسانه های اجتماعی خود برای ایجاد واکنش شدید در میان پیروان خود و ارائه سود سیاسی استفاده کرد.

این پیام به عنوان یک تهدید ضمنی - در مورد عواقب تحقیق از رئیس جمهور سابق - که پس از قیام ۶ ژانویه سرد کننده است، ظاهر می شود. این رویکرد همچنین تلاش‌های قبلی ترامپ برای تماس و احتمالاً تحت تأثیر قرار دادن مقاماتی را که در حال تحقیق از او هستند، یادآوری می‌کند. تلاش او برای همکاری با جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی در جریان تحقیقات روسیه، که بعداً او را اخراج کرد، به ذهن متبادر می‌شود.

شکایت جدید ترامپ می تواند در پیشبرد برخی از اهداف حقوقی او موفق باشد - مانند آنها. اما این یادآور مصیبت حقوقی و سیاسی است که کشور با تحقیق درباره رئیس جمهور سابق جنگجو و خشمگین روبرو می شود که همچنین نشان می دهد که از آن برای تقویت تلاش خود در انتخابات ۲۰۲۴ استفاده می کند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.