کد خبر : 21090 / /
/

با اعلام بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی در سوم شهریور ۱۴۰۰ معادل ۰٫۰۱ واحد درصد افزایش یافت. به این ترتیب بهره بین بانکی در پایان هفته گذشته به رقم ۲۰٫۶۵درصد رسید.

نرخ بهره بین بانکی در سوم شهریور ۱۴۰۰ برای دومین هفته متوالی صعودی شد و به ۲۰٫۶۵درصد رسید. اما آینده این نرخ چه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، با اعلام بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی در سوم شهریور ۱۴۰۰ معادل ۰٫۰۱ واحد درصد افزایش یافت. به این ترتیب بهره بین بانکی در پایان هفته گذشته به رقم ۲۰٫۶۵درصد رسید.

رشد اندک بهره بین بانکی در هفته گذشته، سبب شد که این نرخ برای دومین هفته متوالی صعودی شود. موضوعی که با توجه به عواقب سرکوب نرخ سود بین بانکی در هفته‌های گذشته، دور از انتظار نبود.

داستان پر فراز و نشیب سود بین بانکی

نرخ سود بین بانکی در ماه‌های گذشته به محل دعوای اقتصاددانان و معامله‌گران بورسی تبدیل شده بود. سود بین بانکی که در انتهای سال ۱۴۰۰ به ۲۰٫۲۸درصد رسیده بود، در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱روندی صعودی را در پیش گرفت و در پایان تیر ماه به ۲۱٫۳۱درصد رسید.

همزمان شدن این رشد با روزهای سرخ بازار سرمایه، باعث شد که بسیاری از کارشناسان بورسی، علت افت شاخص کل را صعود بهره بین بانکی بدانند. به همین دلیل موجی از اعتراضات روانه سازمان بورس و بانک مرکزی شد.

در نتیجه این اعتراضات و فشارهای دولتی، بانک مرکزی تسلیم شد و سرکوب بهره بین بانکی را از هفته اول مرداد ماه آغاز کرد. موضوعی که بسیاری از کارشناسان در همزمان نسبت به عواقب تورمی آن هشدار می‌دادند. با این وجود بانک مرکزی با بی اعتنایی به این هشدارها نرخ سود بین بانکی را برای سه هفته کاهش داد و به ۲۰٫۵۹درصد رساند.

آینده نرخ بهره بین بانکی چیست؟

با این وجود، همانطور که انتظار می‌رفت کنترل نرخ بهره بین بانکی نتوانست ادامه پیدا کند و این نرخ در دو هفته اخیر رشد کرده است. همچنین به نظر می‌رسد که باید منتظر ادامه روند صعودی نرخ سود بین بانکی در هفته‌‌های آتی نیز باشیم. مگر اینکه دولت قصد داشته باشد که بار دیگر برای جلب رضایت ذی‌نفعان، بانک مرکزی را مجبور به سرکوب نرخ بهره بین بانکی کند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.