کد خبر : 21142 / /
/

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

اسامی شرکت‌های واردکننده خودرو اعلام شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم شهریور 1352؛ فروش قند و شکر در 600 نقطه تهران

اتحادیه‌های صنف خواربار فروش و عطار با همکاری اتحادیه صنف قندریز اقدام به توزیع قند و شکر در تهران خواهند کرد و افراد اتحادیه‌های نامبرده پس از تحویل قند و شکر اتحادیه‌ها آن را در میان مصرف‌کنندگان توزیع خواهند کرد.

این تصمیم از روزی که در شهر تهران کمبود مصنوعی قند و شکر به وجود آمد، اتخاذ شده است.

امروز اعلام شد که بنابر تصمیم اتاق اصناف پایتخت 600 خواربار فروش و عطار و سقط فروش به عنوان مراکز رسمی توزیع قند و شکر در سراسر تهران تعیین شده‌اند و هر روز به میزان احتیاج عمومی قند و شکر به این مغازه‌ها تحویل داده می‌شود.

جلال شفیعی، رئیس بازرسی اتاق اصناف در بازار گفت: در شهر تهران به اندازه کافی قند موجود است و تولید کارخانه‌های قند تکافوی احتیاج عمومی را می‌کند و با توزیع صحیح بدون شک دیگر کمبودی از این نظر مشهود نخواهد شد و به احتمال قوی تا هفته آینده مساله کمبود قند در تهران برطرف خواهد شد.

شرکت‌های تعاونی توزیع تاسیس شد

اتاق اصناف به اتحادیه‌های صنفی دستور داد تا برای اجرای نظام جدید توزیع اقدام به تاسیس شرکت‌های تعاونی توزیع بنماید.

هدف از صدور این دستور آن است که امر توزیع با دستیاری این شرکت‌ها تحت ضوابط خاصی قرار گیرد و به تدریج بازار نامنظم توزیع موجود تحت نظم خاصی درآید.

از یک ماه پیش شرکت تعاونی توزیع در جامعه اصناف تاسیس گردید و فعالیت خود را آغاز کرد. در طی این مدت این واحد موفق به انجام پاره‌ای از وظایف محوله خود شده است و طبق پیش‌بینی مطلعین امور در آینده دامنه اقدامات این شرکت حتی‌الامکان گسترش خواهد یافت.

توصیه‌های اتاق اصناف توسط شرکت‌های جدید تعاونی توزیع برقراری رابطه صحیح تولید با مصرف‌کنندگان و رعایت انصاف هنگام توزیع می‌باشد.

اتاق اصناف اعلام داشت که تاکنون شرکت‌های تعاونی اتحادیه‌های سنگ‌برها، مس‌ساز و مس‌فروش، کبابی و خشکشویی تاسیس گردیده و کار خود را آغاز کرده است.

ششم شهریور 1362؛ قسمتی از آب رود کارون به سوی زاینده‌رود منحرف می‌شود

با بهره‌برداری از تونل کوهرنگ که تا پایان اجرای طرح که یک میلیارد تومان هزینه‌ در بر خواهد داشت، سالانه 250 میلیون مترمکعب آب که اکنون بلااستفاده وارد رود کارون و خلیج فارس می‌شود برای توسعه کشاورزی استان اصفهان به‌سوی زاینده‌رود منحرف خواهد شد.

غفوری‌فرد، وزیر نیرو با اشاره به این موضوع که قبلا اجرای پروژه تونل کوهرنگ تحت نظارت یک مشاور فرانسوی بود که به علت پیشرفت کار و صرفه‌جویی در خروج ارز از مشاور فرانسوی خلع‌ ید به عمل آمد، گفت: هم‌اکنون این پروژه عظیم با نظارت مهندسین کشور به سرعت در حال پیشرفت می‌باشد و تاکنون حدود 96 درصد عملیات حفاری و 30 درصد عملیات بتن‌ریزی این تونل به اتمام رسیده است.

این تونل تا مرحله بهره‌برداری کامل یک میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که از این مبلغ تاکنون 400 میلیون تومان آن هزینه شده است.

اعتبار در نظر گرفته‌شده برای سال‌جاری این طرح 145 میلیون تومان است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 64 بهره‌برداری از این پروژه عظیم آغاز شود.

وزیر نیرو با بیان این‌که به منظور استفاده هرچه بیشتر آب‌های جاری بر روی رود کارون چند سد ایجاد خواهد شد، گفت: در نخستین مرحله این طرح برناه ایجاد دو سد تحت عنوان کارون 2 و 3 در حال بررسی است.

غفوری‌فرد با بیان اینکه هم‌اکنون عملیات ساختمانی سد ساوه، سد طرق و سد کاوه در مشهد، سد پیشین و سد جیرفت در کرمان در دست اجرا می‌باشند، گفت: با توجه به دیگر برنامه‌های سدسازی و انتقال آب از حوزه‌های پرآب به حوزه‌های کم‌آب انشاا... ظرف برنامه 10 ساله وزارت نیرو، کشورمان از نظر تامین آب کشاورزی به خودکفایی خواهد رسید.

ششم شهریور 1372؛ اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند با اتومبیل شخصی به ایران سفر کنند

براساس توافقنامه امضاشده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراکز ذیربط، اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس از این پس می‌توانند با اتومبیل‌های شخصی وارد کشور شوند.

آقای اشعری، قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد و افزود: حجم تردد توریست‌ها با این تصمیم جدید افزایش خواهد داشت.

ششم شهریور 1382؛ اسامی شرکت‌های واردکننده خودرو اعلام شد

اسامی شرکت‌های واردکننده خودرو که تاکنون اقدامات لازم را انجام داده‌اند، اعلام شد.

5 شرکت «آسان موتور» (نماینده هیوندایی در ایران)، «الماس داران» (نماینده میتسوبیشی در ایران)، «نوریانی» (نماینده کمپانی BMW)، «ایران و شرق» (نماینده کمپانی آفتاواز در ایران) و «ایرتویا» (نماینده تویوتا در ایران) اجازه واردات خودرو را دریافت کرده‌اند.

این پنج شرکت تاکنون اعلام کرده‌اند 35 مدل خودرو می‌تواند وارد ایران شود و این شرکت‌ها نیز آمادگی دارند تا خدمات پس از فروش را ارائه کنند.

براساس مصوبه کمیته تعیین ضوابط فنی و واردات خودرو در وزارت صنایع، 35 مدل به سازمان محیط زیست و موسسه استاندارد معرفی شده‌اند تاییدیه واردات خودرو را دریافت کنند.

خودروهای معرفی‌شده باید 55 استاندارد اجباری خودروی داخلی را نیز رعایت کنند. طبق قانون اگر این 55 استاندارد توسط خودروسازان داخلی نیز رعایت نشود با این خودروسازان باید برخورد قانونی صورت گیرد.

برنامه‌های دولت برای کاهش سطح عمومی قیمت‌ها

برنامه‌های دولت برای کاهش سطح عمومی قیمت‌ها و اصلاح ساختار بخش بازرگانی اعلام شد.

محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی گفت: کمیته قیمت‌گذاری کمیسیون تنظیم بازار تحت‌نظر دولت برای سال 83 افزایش قیمت هیچ یک از کالاها و خدمات را از شرکت‌های دولتی نمی‌پذیرد و شرکت‌های دولتی برای هر گونه افزایش قیمت باید گزارش بهره‌وری خود را به تصویب مجمع عمومی رسانده و سپس از طریق کمیته مذکور در کمیسیون تنظیم بازار طرح کنند.

وزیر بازرگانی گفت: به‌منظور اصلاح ساختار تجاری کشور، قانون جدید نظام صنفی و قانون حمایت از مصرف‌کنندگان هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

همچنین پیش‌بینی اصلاحی قانون اتاق‌های بازرگانی کل کشور در وزارت بازرگانی تهیه شده که با انتخاب اعضای جدید هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی به‌زودی بررسی و به‌عنوان یک لایحه به مجلس تقدیم می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.