کد خبر : 21265 / /
/

روسیه روزانه ۱۰ میلیون یورو از گازی که قرار بود به آلمان صادر کند را نابود می‌کند. کارشناسان تردیدی ندارند که سوزاندن این مقدار از گاز علاوه بر پیامدهای اقتصادی بر گرمایش زمین نیز تاثیر می‌گذارد.

آلمان وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش داده و روسیه نیز صدور گاز به آلمان را به شدت پایین آورده است. استخراج گاز روسیه همچنان ادامه دارد اما در غیاب خریدار، گاز تولیدی با آزاد شدن حجم بالایی از دی اکسید کربن در حال سوختن است.

روسیه روزانه ۱۰ میلیون یورو از گازی که قرار بود به آلمان صادر کند را نابود می‌کند. کارشناسان تردیدی ندارند که سوزاندن این مقدار از گاز علاوه بر پیامدهای اقتصادی بر گرمایش زمین نیز تاثیر می‌گذارد.

طبق گزارش دویچه‌وله، روسیه در حال سوزاندن مقادیر زیادی گاز طبیعی در نزدیکی خط لوله نورد استریم ۱ در دریای بالتیک است که در حال حاضر به سختی پر می‌شود. احتراق گاز این کشور در تصاویر ماهواره‌ای به وضوح قابل مشاهده است. گفته‌ها حاکی از است که این همان مقدار گازی است که برای صادرات به آلمان در نظر گرفته‌اند اما به دلیل استفاده کم‌تر از خط لوله در حال حاضر نمی‌توان آن را در جای دیگری تخلیه کرد. به طور کلی انجام این کار در کارخانه‌های فرآوری به دلایل فنی یا ایمنی امری معمول است. اما چنین حجم بالایی از گاز برای کارشناسان تعجب‌آور است.

حجم گاز اضافه چقدر است؟

طبق برآورد موسسه “ریستاد انرژی”، روسیه روزانه ۴.۳۴ میلیون متر مکعب گاز خود را می‌سوزاند این مقدار معادل ۱۰ میلیون یورو در روز و حدود نیم درصد از نیاز روزانه اتحادیه اروپا است.

میگوئل برگر، سفیر آلمان در لندن می‌گوید کاهش سهم گاز روسیه از ۵۰ درصد تا ۱۰ درصد در بازار آلمان تاثیر خود را بر اقتصاد این کشور نشان می‌دهد. برگر تاکید کرده است که چون روسیه امکانی برای فروش گاز خود را ندارد، باید آن را بسوزاند. در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از خط لوله نورد استریم ۱ به دلیل “کمبود توربین” مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. کاهش‌ صادرات گاز روسیه منجر به افزایش قیمت گاز شده‌است.

روسیه اخیرا اعلام کرد از ۳۱ اوت به مدت سه روز عرضه گاز از طریق نورد استریم ۱ را قطع خواهد کرد. این نگرانی در بازار وجود دارد که جریان گاز از روسیه به طور کامل متوقف شود. این کشور اما می‌گوید که می‌خواهد به تعهدات خود در این زمینه پایبند بماند. دانشمندان نگران آزاد شدن حجم زیاد دی‌اکسید کربن هستند که می‌تواند ذوب یخ‌های قطب شمال را سرعت بدهد.

دشمنی روسیه با محیط زیست

بر اساس محاسبات پروفسور اسا واکیلاینن از دانشگاه لاپین رانتا در فنلاند اینکه روسیه مقادیر زیادی از گاز اضافی خود را می‌سوزاند، مشکلات زیست‌محیطی بزرگی برای منطقه قطب شمال ایجاد می‌کند و بر گرمایش جهانی تاثیر خواهد داشت. کارشناسان موسسه “ریستاد انرژی” هم احتراق گاز را یک فاجعه زیست‌محیطی دانستند. آنها می‌گویند روسیه روزانه حدود ۹ هزار تن گاز دی‌اکسید کربن از این طریق آزاد می‌کند. روسیه چهارمین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان است. این کشور برنامه دارد تا سال ۲۰۶۰ تولید کربن خود را به صفر برساند.

عملیات احتراق گاز در تاسیسات متعلق به گازپروم، شرکت دولتی روسی انجام شده‌است. اما این شرکت این مساله را تائید نمی‌کند. گاز پروم اعلام کرد امکانات ذخیره‌سازی گاز در روسیه فراهم شده و برای پاییز و زمستان پیش رو ۹۰ درصد از گاز تولیدی ذخیره می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.