کد خبر : 21514 / /
/

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

 نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 شهریور 1352؛ وزرای نفت عرب به آمریکا اخطار کردند

وزرای نفت 10 کشور عرب که در سازمان ممالک عربی صادرکننده نفت (آ اوپک) عضویت دارند، مذاکرات خود را پشت درهای بسته در کویت پایان دادند بدون آنکه بتوانند تصمیمی در زمینه به کار بستن یک سیاست مشترک نفتی در چشم‌انداز کشمکش‌های خاورمیانه اتخاذ کنند.

محمود رشدی یکی از اعضای هیات نمایندگی مصر در کنفرانس دیروز (آ اوپک) اعلام کرد که این کنفرانس به هیچ وجه درباره این مساله که از نفت به عنوان یک حربه مبارزات سیاسی بر ضد این یا آن کشور استفاده شود، بحث نکرده است.

طبق اطلاعاتی که از محافل نفتی بیروت به‌دست آمده است، وزیران کشورهای عنوان (آ اوپک) در کنفرانس دیروز کویت در برداشت‌هایشان از مساله تبدیل نفت به یک حربه مبارزات سیاسی چنان دچار تفرقه و پراکندگی بوده‌اند که به طور ساده ترجیح دادند در این زمینه سکوت کنند و اتخاذ هر تصمیمی را در این مورد به مدتی بعد واگذار کنند.

ازسوی دیگر وزیران نفت کشورهای شرکت‌کننده در یازدهمین جلسه وزیران سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (آ اوپک) که در کویت گرد آمده بودند، از ملی شدن 51 درصد از اموال و عملیات کلیه شرکت‌های خارجی عامل بهره‌برداری نفت لیبی ابراز خرسندی کردند.

آمریکا، ملی شدن نفت لیبی را غیرقانونی خواند

وزارت خارجه آمریکا اخطار کرد که دولت ایالات‌متحده از تصمیم دولت لیبی در مورد ملی کردن امتیازات نفتی شرکت‌های آمریکایی در لیبی عمیقا متاسف است و آن را غیرقانونی می‌داند.

پل هیر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد که تصمیم یکجانبه دولت لیبی با تعهدات این دولت در قبال شرایط پیش‌بینی شده در قرارداد واگذاری امتیازات نفتی شرکت‌های آمریکایی سازگاری ندارد چون در این قرارداد پیش‌بینی شده است که هر گاه شرکت‌های آمریکایی و دولت لیبی نتوانند اختلافات خود را به شیوه دیگری حل و فصل کنند، باید رسیدگی به آنها را به حکمیت ارجاع کنند.

پادشاه عربستان: افزایش تولید نفت ایران لطمه‌ای به منافع اعراب نمی‌زند

ملک فیصل، پادشاه عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با مجله نیوزویک گفت: تصور نمی‌کنم تصمیم ایران برای افزایش میزان حصول نفت خود به میزان 8 میلیون بشکه در روز برای سال 1978 بتواند به رفع بحران سوخت جهان کمکی بکند.

پادشاه عربستان سعودی ادامه داد: اگر برادران ایرانی بیشتر از این مقدار هم بتوانند صادر کنند، موجب خوشحالی ما خواهد شد زیرا افزایش تولید نفت ایران به مبارزه اعراب لطمه‌ای نمی‌زند.

ملک فیصل در مورد تقویت قوای نظامی ایران گفت: کشورهای منطقه خلیج فارس مسوول حفظ ثبات این منطقه هستند و بنابراین تقویت قوای نظامی آنها ضروری است.

در این حال طبق گزارش رویتر از واشنگتن، روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا در شماره امروز خود نوشت ملک فیصل پادشاه عربستان سعودی یک اولتیماتوم 6 ماهه به نیکسون داده است مبنی‌بر اینکه اگر در این مدت، آمریکا سیاست حمایت از اسرائیل را تغییر ندهد، عربستان سعودی تهدید خود در مورد کاهش تحویل نفت به آمریکا را عملی خواهد کرد.

واشنگتن از قول منابع نزدیک به دولت عربستان سعودی خاطرنشان کرده است که عربستان سعودی در صورت انجام تهدید، میزان تولید نفت خود را از قرار روزی یک میلیون بشکه کاهش خواهد داد و این کاهش سبب خواهد شد که میزان صادرات نفت عربستان به آمریکا و دیگر خریداران 7 میلیون بشکه در روز تنزل یابد و بدیهی است که این امر کمبود فوری میزان ذخیره نفت در آمریکا و اروپای غربی را موجب می‌شود و بحران انرژی فزونی خواهد یافت.

14 شهریور 1362؛ محسن رضایی: شبکه‌های صهیونیستی سعی در بالا بردن قیمت‌ها و ایجاد تورم دارند

محسن رضایی، فرمانده کل سپاه پاسداران در اجتماع مردم مسلمان و مبارز شهر کرمان گفت: در بررسی‌هایی که اخیرا بر روی بعضی مسائل اقتصادی به عمل آمده، ما به شبکه‌های مرموز صهیونیستی برخورد کرده‌ایم که با حرکت های مذبوحانه سعی در بالا بردن قیمت‌ها و ایجاد تورم دارند. شبکه‌هایی که هنوز به بازگشت آمریکا و شوروی به این کشور امیدوارند؛ اما بدانید که اگر ما اسلام را حفظ کنیم این قدرت‌ها هیچ وقت به کشور ما باز نخواهند گشت.

14 شهریور 1392؛ گزارش روحانی از وضعیت اقتصاد به خبرگان

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در دومین روز از چهاردهیمن اجلاس خبرگان رهبری با بیان اینکه در حال حاضر و برهه کنونی مسائل اقتصادی و سیاست خارجی از فوریت برخوردارند، گفت: براساس آمار بانک مرکزی تورم کشور در پایان تیرماه 37.5 درصد و تورم نقطه به نقطه 44 درصد است. این به معنای آن است که هرگونه تزریق پول باعث می‌شود تورم افزایش یابد.

روحانی با بیان اینکه رقم نقدینگی کشور در پایان تیرماه 479 هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: این نقدینگی بالا همانند سیل مخربی است که به هر سمت برود قیمت‌ها را آن چنان افزایش می‌دهد که اوضاع از دست دولت خارج خواهد شد.

نرخ رشد اقتصادی چگونه یکباره منفی 5.4 شد؟

برخلاف چند سال گذشته، اکنون مدتی است که آمارها رنگ واقعیت به خود گرفته‌اند. آمارهایی که در زمان دولت دهم با عنوان نمی‌شدند یا به گفته کارشناسان اقتصادی به دور از واقعیت بیان می‌شدند.

 

اما با روی کار آمدن دولت یازدهم مسوولان دولتی یکی پس از دیگری آمار جدیدی اعلام کردند که هر کدام به تنهایی بیانگر اوضاع نابسامان اقتصادی بوده‌اند. آماری که روز گذشته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم در یک گزارش جامع و کامل آنها را در صحن علنی مجلس قرائت کرد، اما نکته اصلی سخنان جلالی انتقاد به سازمان‌های ارائه‌کننده آمار و به‌خصوص مرکز آمار بود.

وی تاکید کرد: سازمان آمار ما الان نرخ رشد سال 91 را منفی 5.4 درصد اعلام کرده است. اما باید دید چه اتفاقی افتاده است که این سازمان آمار رشد را نرخ دیگری اعلام کرد و به محض اینکه دولت تغییر می‌کند این نرخ رشد به منفی 5.4 درصد می‌رسد. آیا این فاجعه نیست که ما به عنوان مسوولان کشور براساس این آمارها و اطلاعات که با رویکردهای سیاسی تغییر می‌کند، تصمیم‌گیری می‌کنیم؟

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.