کد خبر : 21601 / /
/

«شهریار افندی زاده» معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و رئیس کمیته حمل‌ونقل ستاد مرکزی اربعین در یک برنامه تلویزیونی گفت: وزارت راه و شهرسازی در ۲ بخش فعالیت‌های خود را در این چند ماه دنبال کرد.

 

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از طرح تشویقی برای زائرانی که زودتر ۲۳ شهریورماه برمی‌گردند خبر داد و گفت: هر زائری که از پایانه‌های مرزی ۶گانه به سمت داخل کشور بیاید، نه‌تنها مشمول ۷۵ درصد افزایش نرخ بلیت اتوبوس نمی‌شود؛ بلکه با ۵۰ درصد نرخ مصوب قبلی بلیت تهیه خواهد کرد.

«شهریار افندی زاده» معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و رئیس کمیته حمل‌ونقل ستاد مرکزی اربعین در یک برنامه تلویزیونی گفت: وزارت راه و شهرسازی در ۲ بخش فعالیت‌های خود را در این چند ماه دنبال کرد. یکی بحث زیرساخت‌ها بود. بر این اساس، تمام محورهای مواصلاتی به پایانه‌های مرزی و خود این پایانه‌ها ارتقا یافت و بهسازی شد. وزارت راه نزدیک به ۱۴۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه کرد.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر، بحث حمل‌ونقل است. اتفاقات چند روز اخیر نشان داد که پیش‌بینی‌ها درست است و نزدیک به ۵ میلیون نفر می‌روند و ۵ میلیون برمی‌گردند. علاوه بر این، نمی‌دانیم که هر روز چند نفر می‌روند و همین موضوع کار ما را سخت می‌کند. ظرفیت ما در بخش ریلی و هوایی محدود است؛ شبکه ریلی ما به سمت اهواز و کرمانشاه یک خطه است و در مورد بخش هوایی نیز به دلیل محدودیت‌هایی که در فرودگاه نجف و بغداد وجود دارد، پیش‌بینی ۲۰۰ هزار جابه‌جایی را داریم که می‌تواند تا ۳۰۰ هزار نفر نیز افزایش پیدا کند؛ بنابراین بخش اصلی حمل‌ونقل، ظرفیت جاده‌ای است.

افندی زاده درباره مشکلاتی که برای زائران پاکستانی به وجود آمده بود، گفت: در ابتدا قرار بود که این زائران از طریق جاده‌ها وارد شوند، اما بعد از مدتی قرار شد که فقط از طریق شبکه هوایی بیایند، این موضوع تا روز گذشته در هاله‌ای از ابهام بود و امروز مشخص شد که امکان ورود از طریق جاده‌ها نیز وجود دارد. با این حال به دنبال حل مشکل این زائران هستیم.

وی از یک طرح تشویقی برای زائرانی که زودتر برمی‌گردند خبر داد و گفت: یک کار تشویقی انجام دادیم و گفتیم تا ۲۳ شهریورماه هر زائری که از پایانه‌های مرزی ۶ گانه به سمت داخل کشور بیاید، نه‌تنها مشمول آن ۷۵ درصد افزایش قبلی نمی‌شود؛ بلکه نرخ آن به ۵۰ درصد نرخ مصوب قبلی خواهد بود. برای مثال، اکنون

قیمت تهران به مهران برای اتوبوس‌های ۴۵ نفره، ۲۴۵ هزار تومان است که با ۷۵ درصد افزایش محاسبه شده است، نرخ برگشت نه‌تنها آن ۷۵ درصد افزایش را ندارد و به عددی حدود ۱۶۰ هزار تومان می‌رسد، بلکه به نرخ نصف آن یعنی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

افندی زاده از افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت هوایی خبر داد و گفت: سازمان هواپیمایی فروش بلیت از طریق نمایندگی و دفاتر را ممنوع کرده است، چرا که بحث‌های چارتری به وجود می‌آمد. شرکت‌های ایرلاین فقط می‌توانند از طریق سایت خود بفروشند و یا اینکه این کار به صورت حضوری انجام شود. ما سعی کردیم مجوز تعداد پروازها را افزایش بدهیم و اکنون تعداد پروازها به ۱.۵ برابر تعداد عادی رسیده است. ظرفیت ما در هفته حدود ۱۲۰ پرواز بود و اکنون به ۱۸۰ پرواز رسیده است.

وی ادامه داد: البته قرار شده است که رئیس سازمان هواپیمایی امروز به کشور عراق برود تا ظرفیت بیشتری بگیریم. با این حال، عمده محدودیت‌ها به دلیل محدودیت ما در فرودگاه نجف است. همان‌طور که می‌دانید ۹۰ درصد زائران دوست دارند که به نجف بروند و ۱۰ درصد به بغداد می‌روند. این نسبت باید کمی تغییر کند. اگر بتوانیم نسبت‌ها را تغییر بدهیم می‌توانیم ظرفیت بیشتری داشته باشیم.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.