کد خبر : 22372 / /
/

معاون وزیر خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعای بی‌اساس استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، گفت کسانی که به ارسال تسلیحات از ایران به روسیه کمک کنند، تحریم خواهند شد.

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: هر کشوری که به ایران کمک کند تا به روسیه سلاح وارد کند تحریم خواهد شد.

معاون وزیر خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعای بی‌اساس استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، گفت کسانی که به ارسال تسلیحات از ایران به روسیه کمک کنند، تحریم خواهند شد.

به نقل از فارس، علی‌رغم تاکید مکرر مقامات روسیه و جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم ارسال هیچ‌گونه تسلیحات ایرانی به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین، واشنگتن اما همچنان سعی در اصرار بر ادعای دروغین خود در جهت منافع سیاسی دارد.

«کارن دانفرید» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا شامگاه سه‌شنبه مدعی شد واشنگتن تحریم‌هایی را علیه کسانی که به ایران در ارسال تسلیحات به روسیه کمک می‌کنند، اعمال خواهد کرد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، دانفرید طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا ضمن اشاره به تصمیم این کشور برای اعمال تحریم علیه کمک‌کنندگان به ایران برای حمایت نظامی از روسیه، گفت که این تحریم‌ها شامل پهپادهای ایرانی نیز می‌شود.

وی تکرار اتهام‌زنی بی‌اساس مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، خبر داد که آمریکا به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و ایران با هدف محدود کردن تجارت نظامی بین دو کشور ادامه خواهد داد.

این مقام آمریکایی اظهار داشت: «این [تحریم‌ها] توانایی ایران برای فروش چنین تسلیحاتی به روسیه را پیچیده خواهد کرد و ما به همراه شرکای خود در منطقه با این تهدید ایران مقابله خواهیم کرد».

روز دوشنبه بود که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، مدعی شدند که روسیه از پهپادهای انتحاری ایرانی برای حملات اخیر به کی‌یف و زیرساخت‌های انرژی اوکراین استفاده کرده است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اما در واکنش به این ادعاها گفت که موضوع خرید پهپاد از ایران به طور جعلی و ساختگی در رسانه‌های آمریکایی مطرح شده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز با رد ادعای مقامات غربی درباره خرید پهپاد از ایران، گفت در جریان عملیات نظامی در اوکراین از تسلیحات تماماً روسی با نام‌های روسی استفاده می‌کنند.

نتانیاهو: نباید به اوکراین سلاح بدهیم چون دست ایران می‌افتد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با ارسال سلاح به اوکراین مخالفت کرده و دلیل آن را باز هم به ایران ربط داده است.

نتانیاهو در مصاحبه‌ای که امروز سه‌شنبه با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی انجام داد مدعی شده که هر گونه سلاحی که به اوکراین ارسال شود ممکن است در نهایت به دست ایران بیفتد.

وی گفت: «در خصوص موضوع ارسال سلاح همیشه این احتمال وجود دادر که سلاح‌هایی که ما به میدان جنگ ارسال می‌کنیم ممکن است در نهایت به دستان ایرانی‌ها بیفتد و آنها از این سلاح‌ها علیه ما استفاده کنند.»

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: «در بلندی‌های جولان، جایی که ما در تلاش هستیم از شکل‌گیری یک جبهه تروریستی دیگر علیه خودمان جلوگیری کنیم ما با سلاح‌های ساخت اسرائیل مواجه می‌شویم.»

ساعتی قبل‌تر، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل‌آویو هیچ سلاحی به اوکراین نخواهد فروخت. او مدعی شد کمک‌های اسرائیل به اوکراین تنها شامل کمک‌های پزشکی و بشردوستانه بوده است.

روز گذشته (دوشنبه) «دیمیتری مدودوف»، نخست‌وزیر سابق و معاون شورای امنیت ملی روسیه به رژیم صهیونیستی درباره حمایت از اوکراین هشدار داده بود. او گفت چنانچه اسرائیل بخواهد با ارسال سلاح به اوکراین از این کشور حمایت کند این موضوع بر روابط تل‌آویو با مسکو اثر مخرب خواهد داشت.

اظهارات این مقام روسیه بعد از آن مطرح شد که یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی گفته بود وقت آن است که اسرائیل هم همانند اعضای ناتو از اوکراین حمایت تسلیحاتی کند.

راشاتودی گزارش داد مدودوف در کانال تلگرامی‌اش تصمیم احتمالی رژیم صهیونیستی برای ارسال سلاح به اوکراین را مورد انتقاد قرار داد و ضمن توصیف آن به عنوان تصمیمی «بسیار خطرناک» گفت این اقدام «روابط دوجانبه میان دو کشور را به کل تخریب خواهد کرد.»

مددوف در ادامه به رژیم صهیونیستی یادآوری کرده «استپان باندرا» که در اوکراین به عنوان یک قهرمان ملی مورد تقدیر است یکی از هوادران حزب نازی آلمان است. باندرا و گروه او پیش از پایان جنگ جهانی دوم به یکی از متحدان آلمان نازی تبدیل شده بودند.

مددوف گفت چنانچه اسرائیل به چنین افرادی سلاح بدهد مثل این است که باندرا را به عنوان یک رهبر ملی به رسمیت شناخته است.

جنگ اوکراین در ماه‌های گذشته به افزایش تنش میان روسیه و رژیم صهیونیستی منجر شده است. یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته در اظهاراتی که از تشدید تنش‌ها در روابط تل‌آویو و مسکو حکایت داشت حملات موشکی روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرده بود.

او در بیانیه‌ای که در حساب کاربری‌اش در توییتر منتشر شده تصریح کرد: «من به شدت حملات روسیه به مردم غیرنظامی در کی‌یف و سایر شهرهای اوکراین را محکوم می‌کنم. از صمیم قلب این اتفاق را به خانواده‌های قربانیان و مردم اوکراین تسلیت می‌گویم.»

این بیانیه با پاسخ سفارت روسیه در فلسطین اشغالی روبرو شد که در بیانیه‌ای تأکید کرد تل‌آویو طی هشت سال گذشته در برابر حملات مداوم اوکراین علیه ساکنان دونباس سکوت اختیار کرده است.

روسیه از بامداد دوشنبه گذشته چندین حمله موشکی به مرکز شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر در این کشور انجام داده که به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شد. روسیه چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد.

حملات موشکی روسیه دو روز بعد از انفجار مهیبی در پل «کرچ» که به تخریب بخشی از آن منجر شد، به وقوع پیوست. این پل، تنها محور وصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده است. دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است. این دو منطقه، علاوه بر زاپروژیا و خرسون در پی برگزاری یک همه‌پرسی به فدراسیون روسیه پیوسته‌اند.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.