کد خبر : 22392 / /
/

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر در جهن از بیماری افسردگی رنج می برند. در اختلال افسردگی بالینی نشانه های افسردگی به مدن دو هفته در فرد بروز می‌کند. از این رو قابل تشخیص و درمان است.

 

افسردگی یک اختلال روانی است که احساسات، تفکر و انجام فعالیت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری هم مردان و هم زنان را در هر سن و موقعیتی گرفتار می کند. اما علائم افسردگی در مردان متفاوت‌تر از علائم افسردگی در زنان است. بنابراین داشتن اطلاعاتی در مورد این علائم می‌تواند کمک به سزایی در پیشگیری از این بیماری داشته باشد.

 

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر در جهن از بیماری افسردگی رنج می برند. در اختلال افسردگی بالینی نشانه های افسردگی به مدن دو هفته در فرد بروز می‌کند. از این رو قابل تشخیص و درمان است.

همه ما این جمله را حداقل یک بار در عمرمان شنیده‌ایم که “مرد باید قوی باشد”. این جمله بر اساس یک باور غلط شکل گرفته است. بنابراین از اصول منطقی پیروی نمی‌کند.

همین باور غلط هم باعث شده است که مردان نتوانند احساسات خود را به درستی نشان دهند. زیرا ابراز احساسات خود را رفتاری زنانه می دانند. همین دلیل هم باعث شده است که احساسات منفی خود را سرکوب کنند و نشانه‌های آن را نادیده بگیرند. این در حالی است که سرکوب احساسات باعث بروز علائم افسردگی در مردان می‌شود  و تنها در مراحل جدی‌تر قابل تشخیص می‌شود.

طبق آمار به دست آمده از تحقیقات، بیش از نیمی از مردان مبتلا به اختلال افسردگی درمان نمی شوند. هر چند این آمار بسیار عجیب به نظر می‌رسد، اما حقیقت دارد. این عدم بهبودی سه دلیل عمده دارد که در ادامه این دلایل را برای شما آورده‌ایم:

داشتن نگرش نادرستی که افسردگی را یک بیماری زنانه تلقی می‌کنند.

علائم افسردگی در مردان چیست؟

شناخت علائم افسردگی در مردان می‌تواند کمک به سزایی به درمان این بیماران بکند. به همین دلیل، تست افسردگی رایگان درمانکده را برای شما فراهم کردیم. زیرا با شناخت این علائم به راحتی می‌توانید در صورت بروز هر گونه مشکل در مراحل ابتدایی به دنبال راه‌حل باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین علائم افسردگی در مردان را بررسی می‌کنیم. بی‌شک داشتن یک یا چند مورد از این علائم می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که لازم است برای بررسی‌های بیش‌تر باید به یک متخصص مراجعه کنید.

درد جسمانی

گاهی اختلال افسردگی به شکل دردهای جسمانی مانند کمردرد، احساس درد در پشت، سردردهای مکرر، اختلال در رابطه جنسی، اختلالات گوارشی، مشکلات خواب، درد قفسه سینه و تپش قلب خود را نشان می‌دهد. در صورت تکرار این علائم بهتر است از راهنمایی‌های یک متخصص استفاد کنید.

رفتارهای خشونت آمیز

گاهی اوقات افسردگی در مردان به صورت خشم، عصبانیت زیاد، تحریک پذیری، از دست دادن حس شوخ طبعی، حساسیت به انتقاد کردن از آن‌ها و خلق و خوی مودی بروز می‌کند. علائم افسردگی در برخی از مردان به شکل توهین و تحقیر کردن عزیزانشان نیز خودشان را نشان می‌دهند.

اقدامات بی پروا

افسردگی در برخی مردان به شکل رفتارهای خطرناک مانند انجام ورزش‌های خطرناک، رانندگی بی پروا، درگیر شدن در روابط جنسی پرخطر، مصرف بیش از حد دارو، الکل، مواد مخدر یا سیگار به نمایش در می آید. در صورت بروز هر یک از این علائم باید فرد مورد نظر به یک روانشناس یا متخصص مراجعه کند.

احساس خستگی شدید

یکی از رایج ترین نشانه های افسردگی در مردان اختلالات خواب است. اختلالات خواب شامل مشکل در به خواب رفتن، از خواب پریدن در نیمه‌های شب و بیدار شدن در صبح خیلی زود پیش از به صدا در آمدن زنگ ساعت است. وقتی نمی توانید بخوابید، افکار بد و مخربی به ذهنتان می‌آید. همین افکار هم باعث بیدار نگه داشتن مغز می‌شود. از این رو ممکن است در طول روز احساس خستگی بیش از حدی داشته باشید.

کاهش میل جنسی

یکی از اولین نشانه های افسردگی در مردان کاهش میل جنسی است. مطالعات نشان داده که حدود ۷۵ درصد از بیماران افسرده میل جنسی کمی دارند. افسردگی در صورت آسیب به بخش لیمبیک مغز می‌تواند خواب، اشتها، انرژی و میل جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

دوری گزیدن از مردم

بروز علائم افسدگی در مردان باعث می‌شود که نگاه منفی نسبت به خود، جهان و آینده داشته باشند. به این ترتیب فرد برای هیچ چیزی اشتیاقی از خود نشان نمی‌دهد. به همین دلیل است که ترجیح می‌دهد بخش‌های مثبت زندگی خود مانند ارتباط با اطرافیان را حذف کند.

واکنش بسیاری از مردان این گونه است که به دور خود دیواری می کشند و به جای گوش دادن به نگرانی اطرافیانشان، آن‌ها را از خود می‌رانند یا آن‌ها را به خاطر مشکلات خودشان سرزنش می‌کنند.

دلایل بروز علائم افسردگی در مردان چیست؟

عوامل مختلفی از جمله عوامل مسائل روانی، اجتماعی و ارثی در انتخاب شیوه زندگی، روابط و مهارت‌های ارتباطی مردان تاثیرگذار است. وجود اختلال در تک تک این مسائل می‌تواند موجب بروز افسردگی در مردان شود. به علاوه تجربه حوادث دردناک و استرس زا یا هر حادثه‌ای که منجر به بروز احساس درماندگی، تنهایی و غم شدید در فرد شود، می‌تواند گامی برای آغاز افسردگی باشد. البته عوامل دیگری نیز هستند که مردان را در برابر این بیماری آسیب پذیرتر می کنند. این عوامل عبارتند از :

    تنهایی و عدم حمایت اجتماعی و خانوادگی

    ناتوانی در مقابله با استرس و فشار

    سابقه مصرف مواد مخدر و الکل

    تنها بودن در زمان پیری

    مورد سوء استفاده قرار گرفتن در کودکی

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.