کد خبر : 22393 / /
/

روز گذشته اتاق بازرگانی میزبان نشستی میان فعالان اقتصادی ایران و روسیه بود. در این نشست که بین جمهوری باشکرستان فدراسیون روسیه و ایران برگزار شد، دو طرف به سنجش فرصت‌های همکاری پرداختند.

فعالان اقتصادی ایران و روسیه از از آغاز به کار یک سیستم شبه سوئیفت بین دو کشور خبر داده‌اند. اما آیا این موضوع در شرایط کنونی امکان‌پذیر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته اتاق بازرگانی میزبان نشستی میان فعالان اقتصادی ایران و روسیه بود. در این نشست که بین جمهوری باشکرستان فدراسیون روسیه و ایران برگزار شد، دو طرف به سنجش فرصت‌های همکاری پرداختند.

ایجاد سیستم شبه سوئیفت بین ایران و روسیه

یکی از موضوعات بررسی شده در این نشست، ایجاد هاب لجستیک منطقه در باشکرتستان بود. وزیر صنعت و خدمات جمهوری باشکرتستان فدراسیون روسیه در رابطه با این موضوع گفت: شرکت‌های دو طرف می‌توانند در تبادل محصولات مرتبط با صنعت ماشین‌سازی، صنایع شیمیایی، کائوچو، فلزات از باشکرتستان و محصولات فولادی و مواد غذایی و خوراکی از ایران، اقدام کنند.

در این نشست همچنین مقامات ایران و روسیه از شروع به کار یک سیستم شبه سوئیفت دو کشور در دو یا سه ماه آینده خبر دادند. رستم ژیگانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران درباره این موضوع اظهار کرد: تصمیمات مهمی برای برقراری سیستم شبه سوئیفت میان ایران و روسیه اتخاذ خواهد شد و در صورت توافق نهایی دو کشور، طی دو یا سه ماه آتی این سیستم مبادله مالی میان ایران و روسیه راه‌اندازی و شروع به کار خواهد کرد.

ایران در اندیشه افزایش روابط با روسیه

افزایش مراودات اقتصادی با روسیه چند ماهی است که نقل محافل تجاری ایران است و این نخستین بار نیست که افزایش ارتباط بین ایران و روسیه به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه دو کشور مطرح می‌شود.

پس از سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به ایران در تیر ماه امسال، گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش روابط ایران و روسیه افزایش یافت. زیرا به نظر می‌رسید که یکی از دلایل پوتین برای سفر به ایران، جایگزین کردن دلار با روبل باشد.

پس از آن، موضوع جایگزینی دلار با روبل در مراودات اقتصادی دو کشور با اضافه شدن ارز روبل به بازار متشکل ارزی ایران و همچنین اعلام علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی تایید شد.

اتصال شبکه شتاب ایران به روسیه

در شهریور ماه امسال و پس از دیدار حسین امیر عبداللهیان، وزیر امروز خارجه ایران با همتای روسی خود، خبرهای جدیدی از توسعه روابط بانکی بین ایران و روسیه منتشر شد.

پس از آن، وزیر امور خارجه روسیه با تایید این موضوع، اعلام کرد که سیستم پرداخت «میر» روسیه به زودی به سامانه شتاب ایران متصل خواهد شد تا امکان استفاده از کارت‌های بانکی در کشور روسیه فراهم شده و دیگر نیازی به افتتاح حساب خارجی نباشد.

افزایش روابط با روسیه عملی است؟

با وجود تاکید دولت بر افزایش روابط اقتصادی با روسیه، ابهامات بسیاری درباره این موضوع وجود دارد. کارشناسان عقیده دارند که این موضوع در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. زیرا حجم تجارت بین ایران و روسیه به قدری نیست که دو کشور بتوانند روبل را جایگزین دلار کنند.

در حال حاضر روسیه جایی در میان شرکای بزرگ تجاری ایران ندارد. از طرف دیگر، دو کشور ایران و روسیه، هر دو صادر کننده انرژی هستند و چیزی برای ارائه به یکدیگر ندارند. لازمه افزایش روابط پولی بین ایران و روسیه، افزایش باید حجم مبادلات بین دو کشور است. به علاوه، ایران نباید نباید فقط وارد کننده کالاها و خدمات از روسیه باشد زیرا در این صورت شرایط بدتر می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.