کد خبر : 22455 / /
/

یوز، قیمت طلا در مارس ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود و برابر با ۲۰۰۰ دلار به ازای هر اونس رسید. از زمان ثبت این رکورد تا‌کنون، قیمت طلا مرتبا کاهش یافته‌ است و پیش‌بینی می‌شود طلا به ۱۶۰۰ دلار در هر اونس برسد.

قیمت اونس طلا در سال جاری به دلیل جنگ اوکراین و سیاست‌های پولی برای کنترل تورم، تحت تاثیر قرار گرفته است. کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی درباره چشم‌انداز  قیمت این فلز در سال جاری و آینده دارند، پیش‌بینی‌هایی که می‌گوید روند قیمت طلا کاهشی است.

هستی میقاتی– به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا در مارس ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود و برابر با ۲۰۰۰ دلار به ازای هر اونس رسید. از زمان ثبت این رکورد تا‌کنون، قیمت طلا مرتبا کاهش یافته‌ است و پیش‌بینی می‌شود طلا به ۱۶۰۰ دلار در هر اونس برسد.

پیش‌بینی پنج ساله‌ طلا

موسسه تحقیقاتی Fitch Solutions پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا در سال آینده به ۱۸۰۰ دلار خواهد رسید. پس از آن در سال ۲۰۲۴، به ۱۷۰۰ دلار کاهش پیدا خواهد کرد. این موسسه پیش‌بینی می‌کند که روند کاهشی طلا ادامه پیدا خواهد کرد و در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ قیمت آن به ترتیب به ۱۶۱۰ و ۱۶۰۰ دلار/ اونس می‌رسد. اغلب کشور‌ها تا پایان سال ۲۰۲۲ به واکسیناسیون عمومی کامل علیه ویروس کرونا خواهند رسید.

با توجه به این مسئله، کشور‌ها به سمت تمایلات ریسکی جدید و متفاوت از دو سال اخیر خواهند رفت که باعث کاهش تمایل آنها به ذخیره طلا خواهد شد. با وجود پیش‌بینی روند نزولی طلا در پنج سال آینده، کارشناسان این موسسه باور دارند که قیمت طلا در پنج سال آتی به سطح قیمت‌ پیش از پاندمی کووید۱۹ در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ برنخواهد گشت.

بانک آمریکا پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا روند صعودی را پیش خواهد گرفت و تا سال ۲۰۲۳ به ۲۱۰۰ دلار/ اونس می‌رسد. از دیدگاه بانک مرکزی آمریکا، قیمت طلا به ۱۹۴۵ دلار/ اونس در سال ۲۰۲۴ افت خواهد کرد اما در سال ۲۰۲۶ به ۱۹۶۹ دلار صعود می‌کند.

طبق متن چشم‌انداز بازار کالا که بانک جهانی در آوریل سال جاری منتشر کرده است. پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا تا پایان سال جاری به ۱۸۸۰ دلار/ اونس برسد و در سال ۲۰۲۳ به ۱۷۰۰ دلار/ اونس کاهش یابد. طبق این سند چشم‌انداز، این فلز به طور متوسط با قیمت ۱۶۵۰ دلار/ اونس در سال ۲۰۲۴ معامله خواهد شد.

روند قیمت طلا در سه ماه اول ۲۰۲۲

قیمت جهانی طلا در طول سال جاری، به‌ دلیل تشدید سخت‌گیری‌ها در حوزه سیاستگذاری پولی و افزایش نرخ‌ بهره توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، متحمل فشار زیادی بوده است. از نظر کارشناسان، بانک‌های مرکزی از جمله فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا قصد دارند افزایش نرخ‌ بهره را تا سه‌ ماهه‌ اول سال جدید میلادی ادامه دهند.

داد‌ه‌های شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که این فلز سال ۲۰۲۲ را با قیمت ۱۸۱۱.۴۰ دلار/ اونس آغاز کرد. این فلز گرانبها روند صعودی‌اش را تا ۲۴ فوریه و پیش از شروع جنگ اوکراین و روسیه ادامه داد و با قیمت ۱۹۳۶.۳۰ دلار/ اونس معامله می‌شد. یک روز پس از اعلام جنگ، قیمت طلا به ۱۸۸۴.۸۰ دلار/ اونس کاهش پیدا کرد اما سپس روند صعودی‌ خود را پیش گرفت.

در هفته نخست مارس، این فلز با قیمت ۲۰۵۰ دلار معامله می‌شد که نزدیکترین قیمت به رکورد ۲۰۷۰ دلار/ اونس پیشین آن در آگوست ۲۰۲۰ بود. این صعود تاریخی نتوانست تا میانه مارس ادامه پیدا کند و با اعمال سیاست‌های محدودکننده فدرال رزرو، به کمتر از ۲۰۰۰ دلار/ اونس رسید. فدرال رزرو از سال ۲۰۱۸، سیاست افزایش نرخ بهره اعمال نکرده بود اما با این اقدام، نرخ بهره با ۲۵ واحد درصدی (bp) افزایش در محدود‌ه  ۰.۲۵ درصد تا ۰.۵ درصد قرار گرفت.

روند قیمت طلا در سه ماهه دوم و سوم ۲۰۲۲

در میان تورم افسار‌گسیخته و سیاست‌های‌ پولی بانک‌های مرکزی، قیمت این فلز در جون ۲۰۲۲ به ۱۸۱۷ دلار/ اونس رسید. در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۲ میلادی، بانک‌‌های مرکزی سیاست‌های خود برای مهار تورم در کشورها را ادامه دادند. در ۲۰ سپتامبر، فدرال رزرو مجددا نرخ بهره را به محدوده ۳ درصد تا ۳.۲۵ درصد افزایش داد. در زمان نگارش این مطلب (۲۲ اکتبر)، طلا با قیمت حدودی ۱۶۵۷٫۶ دلار به ازای هر اونس در بازار جهانی معامله می‌شود.

قیمت این فلز گرانبها، از زمان مشابه سال گذشته حدود ۷ درصد افت داشته است. از نظر کارشناسان شرکت کارگزاری فارکس Sucden، با وجود افت‌ و خیز‌های قیمتی سال جاری، طلا نسبت به دارایی‌ها دیگر مانند فلز‌های پایه، سهام و اوراق قرضه در حفظ ارزش خود موفق‌تر عمل کرده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.