کد خبر : 22539 / /
/

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

گاز ایران به آلمان صادر می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم آبان 1352؛ گاز ایران به آلمان غربی صادر می‌شود

پروتکل پنجمین اجلاسیه کمیسیون دائمی همکاری اقتصادی ایران و شوروی بعد از ظهر دیروز در وزارت اقتصاد به امضا رسید.

این پروتکل را از جانب ایران آقای هوشنگ انصاری، وزیر اقتصاد و از جانب شوروی آقای اسکاچکف امضا کردند.

با امضای این پروتکل، توافق‌های مهمی در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی و فنی بین دو کشور صورت گرفت که مهم‌ترین آن برنامه تحویل گاز به آلمان فدرال از طریق شوروی می‌باشد.

براساس این توافق طرف ایرانی آمادگی خود را برای رساندن گاز تا مرز آستارا اعلام کرد.

طرف شوروی موافقت نمود معادل مقادیری که در آستارا گاز از ایران تحویل خواهد گرفت، در مرز آلمان فدرال تحویل دهد.

شوروی همچنین انجام مذاکرات لازم با مقامات چکسلواکی را به‌منظور دادن ترتیبات انتقال گاز از خاک کشور مزبور تا آلمان فدرال به‌عهده گرفت. مقدار گاز تحویلی بعد از طرف ایران اعلام خواهد شد و ایران اظهار آمادگی نمود که بابت خدماتی که شوروی در اجرای این برنامه انجام خواهد داد، ارز قابل تبدیل و یا گاز به آن کشور تحویل دهد.

ایران و شوروی همچنین در زمینه همکاری برای ایجاد دو نیروگاه حرارتی هر یک به ظرفیت 300 تا 350 هزار کیلووات در شهر اهواز به توافق رسیدند.

سوم آبان 1372؛ جمهوری آذربایجان برای استقبال از رئیس‌جهموری ایران آماده می‌شود

رادیو باکو اعلام کرد، مردم جمهوری آذربایجان مشتاقانه در انتظار ورود حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی به باکو هستند.

این منبع با اشاره به کمک‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان طی سال‌های پس از استقلال گفت: مردم این جمهوری هرگز یاری‌رسانی برادران ایرانی خود را به مردم در محاصره نخجوان و نیز آوارگان بی‌پناه آذری فراموش نخواهند کرد.

رادیو باکو افزود: «حیدرعلی‌اف» رئیس‌جهموری آذربایجان در دیدارهای اخیر خود با محسن رفیق‌دوست، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان و واعظی معاون وزیر خارجه ایران سفر آقای هاشمی رفسنجانی را به آذربایجان یک واقعه مهم و باارزش در تاریخ جمهوری آذربایجان توصیف کرد.

رادیو باکو اعلام کرد، در سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به باکو مذاکرات مهمی پیرامون مسائل اقتصادی و سیاسی انجام خواهد شد.

بنزهایی که قرار است در ایران تولید شود، از کلاس «E» و دو مدل E320 و E240 است.

دکتر رحیم اسماعیلی، نایب رئیس هیات‌مدیره ایران‌خودرو گفت: با آغاز تولید بنز در ایران دانش فنی ساخت این خودرو نیز به ایران انتقال داده می‌شود. وی اظهار کرد: قرارداد با دایملر کرایسلر در مورد تولید بنز در ایران از نوع مشارکت است.

وی افزود: با توجه به تیراژ پایین و محدود تولید بنز در ایران، ساخت داخل کردن قطعات توجیه اقتصادی ندارد، اما تا 30 درصد از قطعات آن مانند رادیاتور، شیشه، لاستیک، صندلی و... ساخت داخل خواهد شد و مجموع ارزش افزوده آن 14 درصد پیش‌بینی شده است.

دکتر اسماعیلی اظهار کرد: برای ساخت بنز در ایران دو شرکت تاسیس می‌شود.

شرکتی برای تولید این خودرو است که 49 درصد سهم آن متعلق به بنز و 51 درصد سهم آن متعلق به شرکت ایران‌خودرو است و ایران‌خودرو ابتکار عمل را در ساخت بنز در دست دارد.

وی افزود: شرکت دوم که خدمات پس از فروش و فروش این خودرو را در دست دارد، 51 درصد در اختیار «دایملر کرایسلر» و 49 درصد به ایران خودرو تعلق دارند.

گزارش کامل برنامه هسته‌ای ایران در اختیار آژانس قرار گرفت

خبرگزاری فارس گزارش داد که درست یک هفته قبل از پایان ضرب‌الاجل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، تهران گزارشی از فعالیت‌های اتمی خود را به این آژانس تحویل داد.

علی‌اکبر صالحی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این گزارش را به محمد ابرادعی، رئیس آژانس ارائه کرد و گفت: در این گزارش همه سابقه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران در حوزه اتمی ارائه شده  است. او خاطرنشان کرد: به‌نظر من امروز روز مهمی است زیرا ایران به وعده خود عمل کرده است.

صالحی خاطرنشان کرد: درخصوص برنامه هسته‌ای ایران سوء تعابیر فراوانی وجود دارد. ایران مجبور بود با توجه به تحریم‌هایی که 20 سال پیش بر آن اعمال شد، فعالیت هسته‌ای خود را به‌طور نامحسوس انجام دهد.

ابرادعی ادامه داد: اکنون باید هرچه سریع‌تر بررسی فعالیت‌های اتمی ایران را از ابتدا تا انتها آغاز کند.

وی افزود: پس از گزارشی که ایران ارائه کرد، امیدوارم بتوانیم به این نتیجه دست یابیم که ایران همه جزئیات مربوط به برنامه‌های اتمی خود را ارائه کرده است.

 

آزمون مهم شورای نگهبان و مصلحی

وزیر خارجه اتریش: مسائل مهمی در مذاکرات احیای برجام باقی مانده‌اند

نکات مهمی که پوتین و اردوغان درباره‌اش گفتگو کردند

وی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتظر است تا ایران در چند روز آینده در نامه‌ای زمان امضای پروتکل الحاقی پیمان منع تولید سلاح‌های اتمی را اعلام کند.

البرادعی تصریح کرد: آژانس منتظر دریافت مدارکی است تا ادعای ایران را درخصوص آثار اورانیوم غنی‌شده که در ایران کشف شده است، ثابت کند. ایران می‌گوید، این امر ناشی از آلودگی تجهیزات هسته‌ای است که ایران از خارج تهیه کرده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.