کد خبر : 22550 / /
/

قیمت طلا روز سه‌شنبه برخلاف جریان کاهشی قیمت از ابتدای هفته تاکنون، روند صعودی داشت. در حالی که انس جهانی طلا روند کاهشی را طی می‌کند اما قیمت طلا و قیمت سکه امروز متاثر از افزایش قیمت دلار افزایشی بود.

 

۳ آبان ۱۴۰۱ قیمت طلا و سکه با روند صعودی قیمت دلار همراه شد و برخلاف چند روز گذشته روند مثبت را در پیش گرفت. این در حالی بود که روند قیمت انس جهانی طلا امروز نزولی بود.

قیمت طلا روز سه‌شنبه برخلاف جریان کاهشی قیمت از ابتدای هفته تاکنون، روند صعودی داشت. در حالی که انس جهانی طلا روند کاهشی را طی می‌کند اما قیمت طلا و قیمت سکه امروز متاثر از افزایش قیمت دلار افزایشی بود.

سه‌شنبه سوم آبان ۱۴۰۱ هر مثقال طلا به قیمت پنج میلیون و ۸۲۴ هزار تومان رسید و نسبت به روز دوشنبه حدود ۳۰ هزار تومان رشد داشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش نزدیک به هفت هزار تومانی قیمت، با نرخ یک میلیون و ۳۴۳ هزار تومان در بازار معامله شد. این در حالی است که قیمت انس جهانی طلا با کاهشی در حدود ۱۲ دلار به قیمت هر انس طلا ۱,۶۴۱٫۴۱ دلار رسید.

سکه طرح قدیم به کف کانال ۱۴ میلیونی بازگشت

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد اندک به قیمت حدودی ۱۴ میلیون و ۹۰۰ معامله شد. سکه طرح قدیم که در روزهای گذشته وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شده بود با رشد بیش از ۶۰ هزار تومانی قیمت ،به کف کانال ۱۴ میلیون تومان رسید و با قیمت نزدیک به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار تهران معامله شد. 

نیم سکه و ربع سکه نیز که روز گذشته ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت به محدوده قبلی برگشت ۲۰ هزار تومان بالا رفت و به قیمت هشت میلیون و ۱۲۰ و ۵ میلیون و ‍۱۲۰ هزار تومان رسید. سکه گرمی برخلاف جریان نزولی قیمت سکه دیروز ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت که امروز با نرخی ثابت مانند روز گذشته در بازار معامله شد. هر سکه گرمی در بازار معاملات به قیمت سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

با افزایش قیمت سکه حباب سکه نیز روند رو به رشدی داشت و سکه طرح قدیم با ۸۰ هزار تومان، بیشترین نرخ افزایش حباب را در خانواده خود داشت. امروز حباب سکه امامی در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود و حباب سکه امامی نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان.

با وجودی که امروز قیمت سکه گرمی روند باثباتی داشت اما حباب این کوچکترین عضو خانواده سکه‌ها ۹ هزار تومان افزایش قیمت داشت و به نرخ یک میلیون و ۵۳۹ هزار تومان رسید.

تحلیل کاهش قیمت جهانی طلا درست بود؟

در روزهای گذشته پیش‌بینی تحلیلگران حکایت از روند نزولی قیمت جهانی طلا داشت. به نظر می‌رسد تحلیل قیمتی طلا در بازارهای جهانی که در ماه‌های اخیر از جنگ اوکراین و نرخ تورم در آمریکا و افزایش بهره‌بانکی این کشور تاثیر گرفته درست از آب درآمد. 

هر چند تحلیلگران بازار افزایش شاخص دلار و افت اندک بازدهی اوراق خزانه‌داری در روز گذشته از عوامل کاهش قیمت انس جهانی طلا می‌دانند. به اعتقاد فعالان بازار طلا، این فلز گران‌بها برخلاف دلار، خود دارای ارزش ذاتی است و نوسانات قیمتی روزهای گذشته در قیمت طلا و سکه چندان قابل توجه نیست.

 در روزهای گذشته برخی تحلیلگران بازار سرمایه تغییر قیمت طلا را ناشی از روند قیمت انس جهانی طلا می‌دانستند تا تحرکات محدود بازار دلار اما به نظر می‌رسد امروز قیمت طلا در مقایسه با انس جهانی تمایل بیشتری به بازار دلار نشان داد.

باید به این موضوع که جریانات قیمتی در بازار داخلی کشور به هرآنچه که روند صعودی داشته باشد واکنش سریعتری نشان می‌دهند تاکید کرد. اگر شرایط غیر از این باشد شاید سکان هدایت بازار مانند جریان قیمتی دلار در دستان دولت است!

حال باید دید در هفته‌های آینده باتوجه به واکنش قیمت جهانی طلا به تصمیمات فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره و شاخص دلار روند قیمت طلا در بازار داخلی چگونه خواهد بود؟

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.