کد خبر : 22688 / /
/

بانک مرکزی در جدیدترین بروزرسانی خود از نرخ بهره بین بانکی از افزایش این نرخ مهم برای بانک‌ها خبر داد.

 

نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته اول آبان با افزایش ۰٫۰۱۲ درصدی همراه و در سطح ۲۰٫۹۸ درصد تثبیت شد. اما مسیر آینده این نرخ چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در جدیدترین بروزرسانی خود از نرخ بهره بین بانکی از افزایش این نرخ مهم برای بانک‌ها خبر داد. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ سود بازار بین بانکی در نخستین هفته آبان ماه با افزایش قابل توجه ۰٫۱۲ واحد درصدی مواجه شده است. بنابراین نرخ مذکور در چهارم آبان ماه رقم ۲۰٫۹۸ درصد را به ثبت رساند.

نرخ بهره بین بانکی به کجا می‌رود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند که افت و خیزهای متوالی نرخ بهره بین بانکی باعث شده که این نرخ برای هشت هفته درجا زده و در محدوده ۲۰٫۸ درصد تا ۲۱ درصد نوسان کند. با این وجود رشد ۰٫۱۲ واحد درصدی این هفته نرخ بهره بین بانکی، این نرخ را در آستانه رسیدن به کانال ۲۱ درصد قرار داده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی نرخ بازار بین بانکی را از نیمه مرداد ماه ۱۴۰۱ به این سو در کانال ۲۰ درصدی سرکوب کرده است و به نظر نمی‌رسد که بانک مرکزی همچنان قصدی برای پایان دادن به این سرکوب داشته باشد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که نرخ بهره بین بانکی در هفته آینده نزولی شده و باز هم در سطوح پایین‌تر از ۲۱ درصد درجا بزند.

درجا زدن نرخ بازار شبانه در کانال ۲۰ درصد

بانک مرکزی در شرایطی سیاست کنترل نرخ بهره بین بانکی در کانال ۲۰ درصد را در پیش گرفته که به عقیده کارشناسان، با در نظر گرفتن تورم افسارگسیخته کنونی در اقتصاد ایران، نرخ نام برده باید محدوده‌های ۲۴ تا ۲۵ درصدی قرار داشته باشد.

نرخ بهره بین بانکی در تیر ماه امسال به ۲۱٫۳۱ درصد هم رسیده بود اما فشارهایی از سوی دولت و سازمان بورس بر بانک مرکزی باعث شد که سیاست سرکوب این نرخ بار دیگر آغاز شود.

فشارهایی که منشا اصلی آنها اعتراضات ذی نفعان بورسی و اهالی بازار سرمایه بود. زیرا بورسی‌ها معتقد بودند که یکی از عوامل اوضاع نابسامان بورس در سال ۱۴۰۱ حرکت صعودی نرخ بهره بین بانکی بوده است.

با این وجود پس از آغاز روند نزولی نرخ بهره بین بانکی، نه تنها اوضاع بازار سهام بهبود نیافت بلکه بدتر هم شد. از سوی دیگر این اقدام بانک مرکزی آسیب‌های فراوانی را برای بدنه اقتصاد کشور هم در پی داشت.

آسیب‌های سرکوب سود بین بانکی

کسری‌ مزمن بانک‌ها از یک سو و سرکوب سود بین بانکی از سوی دیگر، باعث شده که نیاز مبرمی به تزریق منابع بانک مرکزی در بازار بین بانکی بوجود بیاید تا بانک‌ها بتوانند کسری‌های خود را از این منابع تامین کنند.

همین نیازمندی به حضور بانک مرکزی در بازار بین بانکی باعث شده که پول پاشی در این بازار در سال ۱۴۰۱ اوج بگیرد. این پول پاشی با افزایش نقدینگی در اقتصاد ایران، هیزمی بر آتش تورم خواهد بود و این ریشه مشکلات اقتصادی کشور را قدرتمندتر از گذشته خواهد کرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.