کد خبر : 22732 / /
/

ناصر کنعانی امروز دوشنبه (۹ آبان ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی شاهچراغ، گفت: جنایت رخ داده در حرم احمد بن موسی در شاهچراغ شیراز را از طرف خودم و همه خدمتگزاران ملت شریف ایران در دستگاه دیپلماسی محکوم می‌کنم. این جنایت متأسفانه منجر به شهادت تعدادی از شهروندان عزیز و بیگناه ایرانی شد و جمعیت زیادی هم مجروح شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر نقش برجسته ایران و سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم تکفیری و داعشی نبود، قطعاً جامعه جهانی امروز با این جریان تروریستی درگیر بود.

به گزارش اقتصادنیوز، ناصر کنعانی امروز دوشنبه (۹ آبان ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی شاهچراغ، گفت: جنایت رخ داده در حرم احمد بن موسی در شاهچراغ شیراز را از طرف خودم و همه خدمتگزاران ملت شریف ایران در دستگاه دیپلماسی محکوم می‌کنم. این جنایت متأسفانه منجر به شهادت تعدادی از شهروندان عزیز و بیگناه ایرانی شد و جمعیت زیادی هم مجروح شدند.

وی بیان کرد: این حادثه تلخ و شهادت جمعی از فرزندان ایران زمین را به محضر مقام معظم رهبری و آحاد ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم و از خداوند برای خانواده‌های داغدار صبر و اجر و برای عزیزان از دست رفته علو درجات و برای مجروحان این حادثه تروریستی از خداوند شفای عاجل مسئلت می‌کنم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

* قلب همه ایرانیان این روزها در ابراز همدردی و محبت با آرتین به عنوان مظهر مظلومیت تبلور یافته است. آرتین کودک معصومی است که در اوج مظلومیت با چشمان معصوم و کودکانه خود در این جنایت مرگبار شاهد از دست دادن پدر، مادر و برادر خود بود.

* متأسفانه کسانی که خود را مدعی باغ نشینی و دیگران را مدعی جنگل نشینی توصیف می‌کنند، در این روزها زبان به کام گرفته و سخن نمی‌گویند و حمایت از حقوق بشر و حمایت از حقوق زن و کودک را که همواره مدعی آن هستند، به فراموشی سپرده‌اند.

* اگر نقش برجسته ایران و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم تکفیری و داعشی نبود، قطعاً جامعه جهانی و همه دولت‌های مدعی حقوق بشر تا این زمان درگیر جنایات ناشی از این جریان تروریستی بودند و قطعاً نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران و نقش این سردار بزرگ ایرانی در دور کردن این تهدید بزرگ از سر جامعه جهانی در تاریخ ثبت خواهد شد و آزادگان جهان حتماً با انصاف و قضاوت عادلانه جهانی به این نگاه می‌کنند و نقش ایران و سردار ایرانی را به یاد خواهند سپرد.

*{ در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان مبنی براین که اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است که سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد }: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی ایران است و انجام چنین اقداماتی غیر قانونی است.

* امیدوارم که هم دولت آلمان و هم دولت‌های دیگر که احیانا قصد این اقدام را دارند به نتیجه اقدامات غیر سازنده خود توجه کنند و منافع دو جانبه خود را قربانی مصالحه سیاسی زودگذر و تصمیمات سیاسی نکنند.

*{ در مورد تصمیم نیوزلند در مورد تعلیق گفت‌وگو با ایران در مورد مسائل حقوق بشر به خاطر تحولات داخلی ایران}: این اقدامات غیر مسئولانه ، احساسی و عملا مبتنی بر رویکرد سیاسی است.

*{ در پاسخ به سوالی با توصیه به اروپا که منافع خود را به منافع آمریکا گره نزند}: ایران مایل نیست که وارد یک روند تقابلی با اتحادیه اروپا شود و موضع ایران گفت‌وگو و تعامل مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است.

*{ در پاسخ به سوالی در مورد ممانعت استرالیا از بازدید کمیته پیشگیری از شکنجه سازمان ملل از بازداشتگاه‌ها}: دولت استرالیا هم جزو کشورهای مدعی حقوق بشر است و همواره نسبت به اتفاقات سایر کشورها از جایگاه یک کشور مدعی و مداخله‌جویانه اظهارنظر می‌کند، اما سال هاست که نسبت به حقوق پناهجویان در این کشور بی‌تفاوت بوده و حقوق آنها را نقض می‌کند.

* در ارتباط با بومیان استرالیا هم همین وضعیت وجود دارد و گزارش‌های رسمی متعددی از نقض حقوق بشر در ارتباط با پناهجویان موجود در بازداشتگاه‌های این کشور منتشر شده است. این مسئله نشان دهنده این است که شعارها و عمل‌ها همخوانی ندارد و تفاوت در گفتار و عمل را در تعداد قابل توجهی از کشورهای مدعی حقوق بشر می‌بینیم که معمولاً از حقوق بشر به عنوان یک ابزار و یک رویکرد برای اعمال نظر سیاسی و تحمیل دیدگاه‌های سیاسی علیه دیگران استفاده می‌کنند.

*{ در پاسخ به سوالی در مورد نشست شورای امنیت در ارتباط با اتفاقات اخیر در ایران}: این نشست موسوم به آریافرمولاست که یک نشست غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل است و جلسه آن هم همان طور که اشاره کردید، به درخواست آمریکا و آلبانی در سالنی غیر از سالن اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

*هدف اصلی این برگزاری هم اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران است و در ادامه فعالیت‌های مداخله‌جویانه مشخص دولت آمریکا در ارتباط با تحولات داخلی ایران است. متأسفانه امپراتوری رسانه‌ای دولت آمریکا هم در خدمت چنین هدفی همچنان به کار گرفته می‌شود و با تحریف و وارونه نمایی حقایق مرتبط با جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند که فضای سیاسی را برای شکل گیری چنین نشست‌هایی و رویکردهای سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم کند.

* نکته جالب دیگر این است که از یکسری افراد معلوم الحال با هویت ایرانی هم می‌خواهند استفاده کنند و در این نشست دعوتشان می‌کنند تا علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت کنند. افرادی که به رغم هویت و تابعیت ایرانی و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های غیرقانونی دولت آمریکا است و حتی تأمین واکسن هم برای شهروندان ایرانی به دلیل تحریم‌های یک جانبه دولت آمریکا مهیا نبود و حتی امکان تأمین پانسمان‌ها برای کودکان پروانه‌ای ایران فراهم نبود، هیچ صدایی و در هیچ تریبونی نداشتند و حالا قرار است علیه ایران از آن تریبون صحبت کنند. متأسفانه رویکرد ضدایرانی جاوید رحمان به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در این زمینه بی تأثیر نیست.

*{ در پاسخ به سوالی در مورد ارسال تسلیحات نظامی به روسیه}: جمهوری اسلامی ایران صادر کننده سلاح به هیچ طرفی از جمله روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نیست.

* ایران همواره مخالف جنگ در اوکراین، سوریه، یمن است و ضرورت استفاده از راهکارهای سیاسی را برای حل و فصل اختلافات می‌داند. رویکرد جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران مذکور، تلاش سیاسی برای پایان دادن به جنگ و استفاده از مکانیزم سیاسی برای حل و فصل این اختلاف بود و این سیاست را ادامه خواهد داد.

*{ در پاسخ به سوالی در مورد حادثه جشن هالووین و دخالت‌های کره جنوبی در اتفاقات ایران}: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات اخیر در کشورمان مواضع، رویکرد و عملکرد تک تک کشورها را با دقت بررسی کرده و مورد توجه قرار داده است و در ارتباط با کشورهایی که نیاز بود، به صورت آنی و فوری واکنش نشان داد.

* ما در ارتباط با حادثه‌ای که در کره جنوبی رخ داد، یک واکنش انسانی نشان دادیم و مسائل سیاسی را با مسائل انسانی در هم نمی‌آمیزیم. کره جنوبی کشوری است که ما در طول سالیان طولانی گذشته رابطه بسیار خوبی با این کشور داشتیم، اما متأسفانه به علت تأثیر پذیری از اعمال فشار خارجی و به طور مشخص از دولت آمریکا، در طول سال‌های اخیر به ویژه در بلوکه کردن دارایی‌های ناشی از صادرات ایران بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در مورد تحولات داخلی ما نیز موضع غیرسازنده و غیرمسئولانه داشتند.

* اگر آنان مدیریت بلد بودند، باید این جشن را مدیریت می‌کردند. متأسفانه در این حادثه هم پنج شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند. رویکرد ما انسان دوستانه و مبتنی بر نگاه انسانی بود و تسلیت گفتیم و ابراز همدردی نیز کردیم و امیدوار هستیم که دولت کره جنوبی هم بتواند با حسن تدبیر به وضعیت مجروحان رسیدگی کند. ما از اولین ساعاتی که خبر را شنیدیم، به وظایف کنسولی خود عمل کرده و آخرین وضعیت را نیز پیگیری خواهیم کرد

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.