کد خبر : 22931 / /
/

با افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به کانال 35 هزار تومانی، علی صالح‌آبادی از یک بسته سه بندی رونمایی کرد؛ «عرضه گواهی اوراق سکه بهار آزادی»، «ورود بخش خصوصی برای کمک به عرضه سکه» و «حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی».

هم دلار و هم سکه، هر دو رکورد تاریخی جدیدی را ثبت کردند و واکنش رئیس کل بانک مرکزی در برابر این رشد قیمت، وعده فروش اوراق سکه و ورود بخش خصوصی به بازار سکه است. اما این اقدامات، چه اثری بر بازار دارد و آیا مردم از آن استقبال می‌کنند؟

 با افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به کانال 35 هزار تومانی، علی صالح‌آبادی از یک بسته سه بندی رونمایی کرد؛ «عرضه گواهی اوراق سکه بهار آزادی»، «ورود بخش خصوصی برای کمک به عرضه سکه» و «حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی».

نکته مهمی که امروز در میان فعالان بازار مطرح بود، پیشنهاد عرضه گواهی سکه در بازار بود. بر اساس پیشنهاد بانک مرکزی، اوراق گواهی سکه از هفته آینده در بازار عرضه می‌شود، پیش‌فروش این اوراق با سررسید شش ماهه است و قیمت آن به روز محاسبه می‌شود و معاف از مالیات است.

اما دو سوال مهم ذرباره این طرح پیشنهادی وجود دارد اول اینکه آیا این طرح با استقبال مردم مواجه می‌شود یا نه و سوال دوم اینکه، این طرح واقعا می‌تواند بر قیمت سکه در بازار اثر بگذارد و حداقل حباب سکه را تخلیه کند؟

واکنش تکراری مسئولان در دوره بحران

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مسئولان خصوصا در بانک مرکزی وقتی که بحرانی شکل می‌گیرد به فکر استفاده از ابزارها می‌افتند.

وی ادامه داد: بازار طلا، سکه و دلار در شرایطی عادی نیست و به نوعی می‌توان گفت که این بازارها در وضعیت بحرانی هستند. از همین انتشار اوراق سکه نمی‌تواند کاملا موفق باشد. به عبارتی می‌توان گفت اجرای این طرح امکان مهار بحران را فراهم نخواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: ضمن اینکه مشابه این اوراق به‌عنوان گواهی سکه یک روزه در بازار سهام وجود دارد. باید توضیح بدهند که هدف چیست. زمانی که این ابزار وجود دارد و یک روز پس از خرید می‌توان آن را تحویل گرفت چرا باید به سرمایه‌گذاری شش ماهه تن داد؟

وی با اشاره به تاثیر این اوراق روی بورس گفت: نسبت به این اوراق دید مثبتی ندارم. چرا که جلوه‌ای مشابه تامین مالی از بازار سرمایه را به ذهن متبادر می‌کند. بورس به دنبال ورود پول است و این اوراق می‌تواند نقدینگی را از بازار خارج کند که اصلا به نفع بورس نیست.

همه چیز بستگی به بانک مرکزی دارد

اما نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران نگاه دیگری به ماجرای انتشار اوراق طلا دارد. او درباره دلایل افزایش قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: افزایش ۵۹ دلاری قیمت انس جهانی طلا و  نوسانات قیمت دلار در روزهای گذشته، افزایش قیمت طلا و سکه را به همراه داشته است بنابراین در شرایط فعلی خبر انتشار اوراق سکه بهار آزادی می‌تواند خبرخوبی برای آرامش و ثبات بازار طلا و سکه باشد.

او افزود: اگر این اوراق از طریق بورس و با قیمت رقابتی و پایین‌تر از بازار سکه ارائه شود می‌تواند ثبات و کاهش قیمت در بازار طلا و سکه را به همراه داشته باشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با تاکید براین‌که در صورتی که قیمت عرضه اوراق در بورس مقداری از بازار روز پایین‌تر باشد می‌تواند به کاهش قیمت سکه در بازار کمک کند گفت: با توجه به افزایش قیمت سکه در هفته گذشته التهاب و افزایش تقاضا برای خرید از سوی مردم در بازار وجود نداشت و بازار آرامی داریم.

بذرافشان درباره استقبال مردم از طرح فروش اوراق سکه با سررسید ۶ ماهه گفت: همه چیز به قیمت‌گذاری و سیاست دولت در این باره مربوط می‌شود. اگر قیمت اوراق سکه پایین‌تر از بازار باشد این استقبال خوب خواهد بود.

اواخر دهه 80 بود که اوراق مبتنی بر طلای آب شده چاپ شد که در نهایت تسویه آن با قیمت روز انجام نشد به نوعی خاطره خوبی برای سرمایه‌گذاران به جا نماند. حالا برخی از کارشناسان این سوال را دارند که با آن تجربه، آیا انتشار مجدد این اوراق می‌تواند چاره‌ساز باشد و با استقبال مردم مواجه شود یا نه؟

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.