کد خبر : 22950 / /
/

دلار تهران این روزها رهبری ناآرامی ها در بازار ارز را به دست گرفته است. بررسی رفتار قیمت دلار در بازار های مختلف نشان میدهد شتاب افزایش قیمت دلار تهران بازار ارز را در مدار صعود قرار داده است.

به نظر می رسد آنچه که دلار تهران را این روزها غیر قابل کنترل کرده است ورود تقاضای خرد به بازار به خاطر تغییر جهت انتظارات است، مردم بارها التهاب در بازار ارز را در اثر شرایط و تحت تاثیر اخبار مختلف تجربه کرده اند و همین مسئله هجوم خریداران خرد را شدت بخشیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، دلار تهران این روزها رهبری ناآرامی ها در بازار ارز را به دست گرفته است. بررسی رفتار قیمت دلار در بازار های مختلف نشان میدهد شتاب افزایش قیمت دلار تهران بازار ارز را در مدار صعود قرار داده است. همانطور که شتاب صعودی بازار ارز از ابتدای سال جاری سابقه نداشته، رفتار بازار ارز هم از ابتدای سال جاری اینگونه نبوده است و این روزها متفاوت از روزهای دیگر سال است. در روزهای عادی معمولا نرخ دلاری درهم و دلار سلیمانیه بالاتر از دلار تهران بود، با افزایش فاصله نرخ ها دلار تهران رشد میکرد و با نزدیک شدن نرخ ها و به هم رسیدن قیمت ها از صعود باز می ایستاد.

دلار تهران ولی این روزها بی توجه به بازارهای همسایه می تازد دلار سلیمانیه که غالبا جلوتر از بازار تهران حرکت می کرد روز قبل در نیمه کانال ۳۵ هزار تومانی جا ماند در حالیکه دلار تهران در پله اول کانال ۳۶ هزار تومانی ایستاده بود. اسکناس آمریکایی به حباب منفی درهم هم بی توجه است و احتیاط معامله گران درهم هم نتوانسته ترمز قیمت ها در بازار تهران را بکشد.

به نظر می رسد آنچه که دلار تهران را این روزها غیر قابل کنترل کرده است ورود تقاضای خرد به بازار به خاطر تغییر جهت انتظارات است، مردم بارها التهاب در بازار ارز را در اثر شرایط و تحت تاثیر اخبار مختلف تجربه کرده اند و حافظه ای که در خاطر مردم مانده است باعث شده تا نسبت به برخی اخبار و محدوده های قیمتی حساس شوند و با انتشار برخی اخبار و یا شکست محدوده های مقاومتی به خاطر انتظاراتی که برایشان شکل گرفته واکنش نشان داده و وارد بازارها شوند، رفتار بی محابا و پرشتاب دلار تهران هم ناشی از هجوم خریداران به بازار است که رفتار بازار را متفاوت از روزهای معمولی کرده است.

ساعات کاری بازار متشکل از دوازدهم خرداد افزایش پیدا کرده بود و روزهای جمعه هم در این بازار اعلام نرخ صورت می گرفت ولی در روز جمعه سیزدهم آبان در بازار رسمی نرخی اعلام نشد و روز قبل هم آخرین نرخ منتشر شده برای ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه بود که نشان میدهد بازارساز ساعت کاری بازار را به روال سابق برگردانده است.

حرکت خلاف جهت حباب و قیمت در بازار سکه

سکه امامی درگیر مقاومت نیمه کانال ۱۶ میلیون تومانی است و پس از برخورد با این مقاومت به عقب بازگشته است. با توجه به روند صعودی دلار و رشد اونس جهانی در روز جمعه سکه امامی رشد زیادی نکرده است و به همین دلیل حباب سکه امامی به زیر ۱۳ درصد رسیده است. حباب سکه امامی آخرین بار در هفدهم مهر ماه به به کانال ۱۲ درصدی نفوذ کرده بود. کاهش حباب درهم در روزی که دلار صعودی پرشتاب داشته هم مطابق معمول نیست زیرا سکه بازان نمی توانند به قیمت اونس در محدوده مقاومتی تکیه کنند و همچنین در حال سنجش وضعیت بازار برای شکست مقاومت سخت نیمه کانال ۱۶ میلیون تومانی هستند.

رفتار معنادار قیمت دلار در بازارهای موازی

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

 قیمت دلار آزاد در بازارهای موازی رشد معناداری را تجربه کرده است. با وجود روند افزایشی نرخ دلار در بازارهای موازی، فاصله نرخ دلار آزاد با سایر نرخ ها کاهش پیدا کرده است. حباب درهم که غالبا مثبت بوده چند روزی است علیرغم مسیر صعودی بازار منفی است. فاصله نرخ دلار آزاد با نرخ دلاری سکه امامی و ربع سکه نیز کاهش پیدا کرده که نشان می دهد دلار آزاد رشد بیشتری را تجربه کرده است و ریسک خرید آن افزایش پیدا کرده است.

بازگشت امید به بازار سرمایه با سبزپوشی دلار و کامودیتی ها

روز قبل بازار سهام یک رشد کم سابقه را تجربه کرد، ارزش معاملات خرد رشد قابل توجه را ثبت کرد و شاخص کل با شکست همزمان چند مقاومت در محدوده یک میلیون و ۳۲۸ هزار واحدی قرار گرفت. دلیل استقبال از سهام در روز قبل دو عامل بوده است اول آنکه با رکورد شکنی دلار بازار سهام نیز به دنبال آن رشد کرده است و دیگر آنکه رشد قابل توجه کامودیتی ها در روز جمعه، آخرین روز کاری هفته، انتظارات را نسبت به سودآوری در بازار سرمایه تغییر داد و ورود پول به بازار در روز شنبه شدت گرفت. حجم قابل توجه معاملات در گروه پالایشگاهی در کنار صف خرید فولاد و فملی اهالی بازار سرمایه را در روز قبل به پایان روند نزولی و چرخش بازار امیدوار کرد. بسیاری از کارشناسان با توجه به رفتار بی محابا و غیر قابل پیش بینی دلار تهران، بازار سرمایه را گزینه مناسب تری برای سرمایه گذاری و خرید نسبت به دلار معرفی کردند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.