کد خبر : 23083 / /
/

گفته شد اگر زن درخواست طلاق دهد و مرد راضی نباشد یعنی مرد رضایت به طلاق نداشته باشد طلاق زن بدون داشتن دلیل از جمله اثبات یکی از شروط دوازدگانه ضمن عقد که مرد امضا کرده یا بدون اثبات عسر و حرج امکان‌پذیر نیست مگر اینکه زن حق طلاق داشته باشد یا کراهت شدید نسبت به مرد داشته باشد و حاضر باشد برای گرفتن طلاق و جدایی کل مهریه‌اش را به شوهر ببخشد.

طلاق گرفتن به درخواست زن تنها در شرایط استثنایی امکان دارد،‌ بنابراین زن بدون داشتن دلیل محکمه‌پسند اگر شوهر راضی به جدایی نباشد مجاز به طلاق گرفتن نیست.

طلاق گرفتن به درخواست زن

این امر در کشور ما که طلاق به درخواست مرد بدون هیچ دلیل خاصی امکان دارد پذیرفته شده است. مرد برای طلاق دادن همسرش صرفا می‌بایست تمام حقوق مالی زوجه را به او بپردازد و نیاز به داشتن دلیل محکمه‌پسند برای جدایی و طلاق دادن زن ندارد. حتی مخالفت زن هم در طلاق از جانب مرد بی‌تاثیر است.

اما در طلاق گرفتن به درخواست زن این‌گونه نیست که زن بدون داشتن دلیل محکمه‌پسند بتواند طلاق بگیرد. زن برای درخواست طلاق از دادگاه خانواده یا گرفتن طلاق باید عسر و حرج خود را که مصادیق مختلفی دارد به دادگاه خانواده محل سکونت خودش یا محلی که شوهر در آنجا اقامت دارد اثبات کند یا اینکه حق طلاق یا همان وکالت در طلاق داشته باشد. دراین‌صورت می‌تواند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخوست طلاق به درخواست زوجه را تنظیم و ثبت کند تا از آنجا برای دادگاه خانواده ارسال شود.

طلاق گرفتن به درخواست زن یک روند رسیدگی سه مرحله‌ای را در دادگاه طی خواهد کرد.

به این معنا که پس از طلاق گرفتن به درخواست زن به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست در آنجا دادخواست ثبت شده در اولین مرحله به دادگاه بدوی ارسال می‌شود. پس از رسیدگی در دادگاه بدوی و صدور حکم اگر هر یک از طرفین که حکم به ضررش صادر شده است اعتراضی داشته باشد می‌تواند در مدت ۲۰روز به این رای اعتراض کند.

اگر اعتراضی شود پس از اعتراض پرونده به دادگاه تجدیدنظر رفته و در آنجا بدون حضور طرفین و صرفا با تبادل لوایح رسیدگی مجدد آغاز می‌شود و حکم صادر می‌شود که باز هم طرفین می‌توانند ۲۰ روز از تایخ صدور رای اعتراض کنند.

درصورتی‌که پس از تجدیدنظرخواهی دوباره اعتراضی از رای صادره صورت بگیرد که این اعتراض فرجام‌خواهی نام دارد، دراین‌صورت پرونده طلاق به دیوان عالی کشور فرستاده خواهد شد. برای همین است که می‌گویند به جز طلاق توافقی در انواع دیگر طلاق مانند طلاق به درخواست مرد یا زن روند رسیدگی طولانی‌تر خواهد بود مگر اینکه از طرف زن یا مرد اعتراضی به حکم دادگاه بدوی نشود.

دلایل لازم برای طلاق گرفتن به درخواست زن

یکی از دلایل طلاق گرفتن به درخواست زن، اثبات یکی از شروط دوازدگانه ضمن عقد ازدواج اگر مرد آن را امضا کرده باشد، است.

اثبات عسر و حرج در زندگی با شوهر. عسر و حرج به این معنا است که در زندگی با شوهر وضیعتی برای زن بوجود آید که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد که مصادیق مختلفی دارد.

داشتن وکالت در طلاق از جانب شوهر یا همان داشتن حق طلاق زن.

و اما مصادیقی که اثبات آن عسر و حرج برای زن محسوب می‌شود عبارت‌اند از:

شرایطی وجود داشته باشد که زن کراهت شدید نسبت به مرد داشته باشد و کل مهریه‌اش را ببخشد.

نداشتن رابطه جنسی شوهر با زن برای مدت غیر متعارف.

داشتن اعتیاد شوهر که مضر باشد و به اساس زندگی خانوادگی ضربه وارد کند.

امراض مقاربتی شوهر.

نپرداختن نفقه حداقل به مدت ۶ ماه.

مریضی لاعلاج و سخت شوهر.

بچه‌دار نشدن مرد.

ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول.

تهیه نکردن منزل برای سکونت برای مدت غیر متعارف.

کتک زدن و توهین کردن به زن به طوری که ادامه زندگی برای او سخت و غیر ممکن شود.

محکومیت شوهر به زندان به مدت بالای ۵ سال یا ارتکاب به جرایمی که بر خلاف شان زوجه است.

زن در دادگاه بتواند خیانت شوهر را ثابت کند.

اگر زن بواسطه عیوب مرد در مسائل زناشویی مشکل داشته باشد.

برقراری رابطه جنسی نامتعارف و درخواست آن از جانب مرد.

دوری زوجین برای مدت طولانی یا بلا تکایف رها کردن زن.

و دیگر مواردی که ممکن است با اثبات آن در دادگاه که ادامه زندگی با شوهر را برای او سخت کرده و تایید این سختی و مشقت از سوی قاضی مصداق عسر و حرج قرار بگیرد.

آیا زن بدون دلیل می تواند طلاق بگیرد؟

گفته شد اگر زن درخواست طلاق دهد و مرد راضی نباشد یعنی مرد رضایت به طلاق نداشته باشد طلاق زن بدون داشتن دلیل از جمله اثبات یکی از شروط دوازدگانه ضمن عقد که مرد امضا کرده یا بدون اثبات عسر و حرج امکان‌پذیر نیست مگر اینکه زن حق طلاق داشته باشد یا کراهت شدید نسبت به مرد داشته باشد و حاضر باشد برای گرفتن طلاق و جدایی کل مهریه‌اش را به شوهر ببخشد.

به حدی این کراهت زن نسبت به مرد باید زیاد باشد که به هیچ عنوان حاضر به نزدیکی و زندگی با شوهر نباشد که البته تصمیم در این مورد به نظر قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده طلاق بستگی دارد و به این معنا نیست که با هر اظهار کرات و بخشیدن مهریه زن به راحتی بتواند از شوهرش طلاق بگیرد. این امر علاوه بر اثبات نزد قاضی دادگاه نیاز به داشتن شرایطی هم دارد.

منبع: مجله دلتا

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.