کد خبر : 23180 / /
/

براساس اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تاکنون چندین بار منتشر شده، ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، همچنان ادامه دارد و این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.

مبلغ یارانه نقدی فعلا تغییر نمی کند. مبلغ یارانه نقدی در سال 1402 احتمالا 300 الی 400 هزار تومان است. این احتمال نیز وجود دارد پرداخت یارانه نقدی متوقف شود و یارانه غیر نقدی اعطا شود. یارانه نقدی هر ماه بیستم ماه واریز می شود. اخبار جدید درباره یارانه نقدی را در خبر روز دنبال کنید. 

به‌دنبال اجرای طرح مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها، ۹ دهک از ۱۰ دهک دریافت‌کننده یارانه ۴۵هزار و۵۰۰تومانی وارد فهرست دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی شدند، اما امکان ثبت اعتراض و ثبت‌نام معترضان و متقاضیان جدید هم حفظ شد.

براساس اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تاکنون چندین بار منتشر شده، ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، همچنان ادامه دارد و این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.

البته برای ثبت‌نام در این سامانه، داشتن شماره تلفن همراه به‌نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه ضروری است. همچنین همه اشخاص می‌توانند برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ستاره ۴۳۸۵۷ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌ نام خود شماره‌گیری کنند.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۱ براساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به‌حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۱۹آبان ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، درصورتی‌که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰هزار تومان به ازای هر نفر و درصورتی‌که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰هزار تومان به‌ازای هر نفر به‌حساب آنان واریز خواهد شد. درصورتی‌که این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه یک‌میلیون تومانی کرونا اقدام کرده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به‌حساب آنان کسر خواهد شد.

در این مرحله، سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند چنانچه در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد. همچنین سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت‌ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبان ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس حاصل کنند.

از تیرماه تاکنون، یارانه ۳میلیون نفر از ۵میلیون نفری که یارانه آنها در اردیبهشت‌ماه به‌دلیل قرار گرفتن در دهک دهم پردرآمدی قطع شده بود، بعد از ثبت تقاضا برای بازنگری در دهک خانوار خود از طریق سامانه حمایت وزارت رفاه و برگزاری آزمون وسع خانوار، به‌تدریج برقرار شده است.

نکته قابل‌توجه این است که دهک بندی خانوارها براساس رفتار اقتصادی آنها قابل تغییر است و بر همین اساس، همانطور که امکان برقراری یارانه خانوارهای معترض و جدید وجود دارد، قطع یارانه خانوارهای حاضر در فهرست یارانه‌بگیران نیز امکان‌پذیر است؛ به‌عنوان نمونه، هفته پیش درباره کسانی که سهمیه ۲هزار دلاری خریداری می‌کنند یا با اجاره دادن کارت ملی خود به دیگران این سهمیه به‌نام آنها ثبت می‌شود، اعلام شد که اطلاعات خریداران ارز به‌عنوان فعالیت اقتصادی یک خانوار، هم برای سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و هم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود و در دهک‌بندی آنها مؤثر خواهد بود؛ مثلا خانواری که چهار نفر از اعضای آن با اجاره دادن کارت ملی خود، سهمیه ارز دریافت کرده باشند، این کار قطعا به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی در خانوار ثبت می‌شود که در آزمون وسع خانوار لحاظ خواهد شد و در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم این فعالیت به‌عنوان اطلاعات اقتصادی خانوار گنجانده می‌شود.

نحوه ثبت نام یارانه 1401، برای فرزند جدید و زوجین، بعد از ازدواج و تولد فرزند جدید، از طریق روش حضوری، با مراجعه به دفاتر پلیس +10 و برای جاماندگان از دریافت یارانه نقدی و یا ثبت درخواست، جهت واریز مجدد یارانه، با استفاده از روش غیرحضوری، از طریق سایت معیشتی جاماندگان یارانه، امکان پذیر است.

در سال های گذشته، یارانه به عنوان یک هزینه کمک معیشتی، به کل مردم کشور ایران داده می شد؛ اما، کم کم، در طول سالیان مختلف، طرح هدفمندی یارانه ها، از سوی دولت، ارائه گردید و در نتیجه، در حال حاضر، برخی از اقشار جامعه، یعنی ثروتمندان، دیگر قادر به دریافت یارانه یا همان هزینه کمک معیشتی نمی باشند.

نکته ای که می بایست به آن توجه شود، این است که تنها یک روش، برای ثبت نام یارانه 1401، وجود نداشته، بلکه با توجه به نوع ثبت نام، می بایست از یکی از روش های حضوری و یا اینترنتی استفاده نمود. به عنوان مثال، جاماندگان و یا کسانی که یارانه ثبت نام نکرده اند و همچنین، ثبت نام یارانه فرزند جدید و ثبت نام جهت دریافت یارانه، بعد از ازدواج، روش های متفاوتی برای ثبت درخواست خود داشته؛ بنابراین، با توجه به تنوع روش های ثبت نام یارانه 1401، لازم است تا افراد مشمول، با مقررات و دستورالعمل های مربوطه، در رابطه با نحوه ثبت نام یارانه، آشنا شوند.

در ادامه، با توجه به اهمیت ثبت نام یارانه، برای متقاضیان، در رابطه با نحوه ثبت نام یارانه 1401، تکمیل فرم و سایت معیشتی جاماندگان، ثبت نام یارانه بعد از ازدواج و فرزند جدید و همچنین، راهنمای ثبت نام واریز مجدد یارانه، برای جاماندگان ثبت نام یارانه، مطالبی آورده شده است.

نحوه ثبت نام یارانه نقدی

یارانه، از جمله کمک های معیشتی می باشد که از سوی دولت، در کشور ما، به مردم پرداخت می شود. از زمانی که اولین یارانه، به اقشار مختلف جامعه، پرداخت شد، سال های بسیار زیادی می گذرد و تاکنون، در طی سال های مختلف، میزان یارانه، به تناسب تورم، افزایش پیدا کرده است.

افرادی که قصد ثبت گزارش، در رابطه با تخلفات مالی دستگاه های دولتی را دارند، می توانند از طریق مراجعه به سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور، به نشانی www.dmk.ir، اقدام نمایند.

در سال های اخیر و با توجه به هدفمندی یارانه ها، یارانه بسیاری از افراد، قطع شد و همین موضوع باعث شد که بسیاری از افراد، درخواست دریافت مجدد یارانه داشته باشند. دولت، با توجه به این درخواست ها، اقدام به ایجاد بستری، جهت ثبت نام یارانه ۱۴۰۱ کرده است تا افرادی که به هر دلیلی، در حال حاضر، امکان دریافت یارانه را ندارند، برای دریافت یارانه اقدام نمایند.

لازم است بدانید، در سال های گذشته، روش های مختلفی، از سوی دولت، برای نحوه ثبت نام یارانه، در نظر گرفته شده بود که هر کدام از این روش ها، به نحوی، برای مردم مشکل ساز بودند. یکی از ساده ترین روش ها، برای ثبت نام یارانه، این است که افراد، به یکی از دفاتر پیشخوان دولت و یا دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایند و مراحل تکمیل فرم و ثبت نام یارانه را انجام دهند.

همچنین، استفاده از روش حضوری، برای ثبت نام رایانه، زمانی امکان پذیر است که خود دولت، زمان مشخصی را برای ثبت نام جاماندگان، در طرح یارانه نقدی، اعلام کند. به همین دلیل، لازم است افرادی که قصد ثبت نام در طرح دریافت یارانه را دارند، منتظر اخبار دولت باشند و سپس، در صورت نیاز، مراحل تکمیل فرم و ثبت نام در طرح یارانه را انجام دهند.

در ابتدای سال گذشته، هیئت وزیران، برای آن دسته از افرادی که از ثبت نام یارانه جا مانده اند، سامانه ای را به نام سامانه حمایت یا همان سایت معیشتی جاماندگان، راه اندازی کرد تا مردم بتوانند، همانند سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه، بدون مراجعه حضوری و در زمان مشخص، به این سامانه مراجعه کنند و مراحل تکمیل فرم و ثبت نام خود را انجام دهند. قرار بر این بود که سایت معیشتی جاماندگان و یا همان سامانه حمایت، به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir، تنها برای ثبت نام یارانه نقدی نباشد، بلکه، برای ثبت نام یارانه بنزین هم مورد استفاده قرار گیرد.

دقت داشته باشید، در طول مدت زمان کوتاهی، این سامانه، برای ثبت نام جاماندگان یارانه، فعال بود و اشخاص، می توانستند برای ثبت نام در طرح دریافت یارانه، به سایت معیشتی جاماندگان، به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند و با کلیک کردن بر روی گزینه ثبت نام خانوار جدید، مراحل تکمیل فرم و ثبت نام یارانه را انجام دهند؛ اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی و با توجه به تعداد زیاد ثبت نام کنندگان در این سامانه، این سایت، توسط دولت، غیر فعال شد و دیگر برای ثبت نام یارانه، مورد استفاده قرار نگرفت.

بنابراین، در حال حاضر، هیچ روش غیر حضوری، برای ثبت نام در طرح دریافت یارانه، برای جاماندگان از ثبت نام یارانه، در نظر گرفته نشده است و افرادی که جزو جاماندگان ثبت نام یارانه می باشند، می بایست که منتظر اعلام دولت باشند و در زمان مشخص، برای ثبت نام در این طرح، اقدام کنند.

در حال حاضر، به طور دقیق، مشخص نیست که چه زمانی، امکان ثبت نام جدید یارانه فراهم شود؛ اما پیش بینی می شود که در صورت اعلام بازه زمانی جدید، برای ثبت نام، داوطلبان، بتوانند برای ثبت نام یارانه به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. البته، این امکان وجود دارد که از افراد، درخواست شود که برای ثبت نام یارانه، به یکی از دفاتر پلیس +10 نیز به صورت حضوری، مراجعه نمایند.

همچنین، لازم به ذکر است در حال حاضر، معیار دهک‌ بندی خانوار، جهت دریافت یارانه نقدی، شامل مواردی همچون، خودرو، گردش مالی و سود های بانکی افراد، می باشد و ملک و منزل مسکونی افراد، جزو ملاک‌ های در نظر گرفته شده برای دهک‌ بندی به حساب نمی آیند.

جاماندگان ثبت نام یارانه نقدی 

سازمان هدفمند سازی یارانه ها، با توجه به در خواست های متعدد از سوی، اقشار مختلف جامعه جهت دریافت یارانه نقدی و ثبت نام یارانه جدید در سال 1401، شرایط لازم را برای کسانی که یارانه ثبت نام نکرده اند، به ویژه جاماندگان ثبت نام یارانه در نظر گرفته است.

همچنین، لازم به ذکر است سازمان هدفمند سازی یارانه ها، با توجه به اینکه بسیاری از منصرفان دوره قبل ثبت نام یارانه نقدی، در حال حاضر، در سال 1401، متقاضی دریافت یارانه نقدی می باشند نیز، امکان ثبت نام یارانه جدید را در نظر گرفته است.

جاماندگان ثبت نام یارانه، به منظور ثبت نام برای یارانه 1401، لازم است تا مراحل تعیین شده از سوی سازمان هدفمند سازی یارانه‌ ها، را جهت استعلام وضعیت خود و سپس، ثبت نام یارانه جدید، انجام دهند. مراحل و نحوه ثبت نام یارانه جدید 1401، برای جاماندگان، طبق توضیحات زیر می باشد:

جاماندگان ثبت نام یارانه، به منظور استعلام وضعیت ثبت نام یارانه جدید خود در سال 1401، ابتدا، کد دستوری #کد ملی43857*4 را شماره گیری نمایند.

این گروه از متقاضیان یارانه 1401، در مرحله بعد، می توانند با مراجعه به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به آدرس my.gov.ir ، برای ثبت نام یارانه جدید اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که مهلت یارانه جدید جاماندگان 1401، بر اساس آخرین رقم سمت راست کد ملی، برای اعداد زوج، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، مورخ 27 و 28 اردیبهشت‌ ماه و برای اعداد فرد، در روز های پنجشنبه و جمعه، مورخ 29 و 30اردیبهشت ماه سال جاری، می باشد.

همچنین، اشخاصی که در تاریخ های مذکور، به هر علت، قادر به ثبت نام یارانه جدیدی نبوده،، این امکان را داشته تا در روزهای شنبه، مورخ 31 اردیبهشت‌ ماه و یکشنبه، مورخ 1 خرداد ماه، با ورود به سامانه، برای ثبت نام یارانه 1401، اقدام نمایند.

مدارک و اطلاعات ضروری، جهت ثبت نام یارانه جدید، برای جاماندگان، شامل شماره همراه که به نام سرپرست خانوار بوده، کد ملی، تاریخ تولد، کد پستی و شماره شبا بانکی که سرپرست خانوار، در آن حساب داشته، می باشد.

پس از پایان مهلت ثبت‌ نام، اطلاعات ارسالی از سوی ثبت نام کنندگان، به منظور تعیین دهک خانوار، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارسال شده و در صورتی که ثبت نام کننده، واجد شرایط، شناخته شود، یارانه معوقه، متناسب با دهک خانوار ثبت نام شده، از اردیبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۱ به خانواده ثبت نام شده، تعلق گرفته و به حساب سرپرست خانوار، واریز می شود.

لازم به ذکر است که کلیه مراحل و نحوه  ثبت نام یارانه جدید، به صورت غیر حضوری و اینترنتی، انجام گرفته و بنابراین، نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان، به هیچ سازمان و نهاد دولتی، در هیچ یک از شهرهای کشور نمی باشد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.