کد خبر : 23213 / /
/

این روزها در پاسخ به کار «برای» ساخته‌ی شروین حاجی‌پور ، کاری بر روی همان ملودی و با همان تنظیم منتشر شده که چند بانوی اهل افغانستان در ترانه‌ای هشدارآمیز، محتوای خوانده شده توسط شروین حاجی‌پور را خطرناک قلمداد می‌کنند، شکل تدوین ویدئوی این کار به گونه‌ای‌ست که با واژه‌ها همنشینی دارد و آن طبع هشداردهنده‌اش را تقویت می‌کند.

این روزها در پاسخ به کار «برای» ساخته‌ی شروین حاجی‌پور ، کاری بر روی همان ملودی و با همان تنظیم منتشر شده که چند بانوی اهل افغانستان در ترانه‌ای هشدارآمیز، محتوای خوانده شده توسط شروین حاجی‌پور را خطرناک قلمداد می‌کنند، شکل تدوین ویدئوی این کار به گونه‌ای‌ست که با واژه‌ها همنشینی دارد و آن طبع هشداردهنده‌اش را تقویت می‌کند.

 

مثلاً برای نگاه‌های آلوده، برای لذت‌ها و سفرهای ممنوعه، برای حرف مفت معروف‌های بی‌صرفه" (در جواب به افراد مشهور حامی اعتراض‌ها)، "می‌خوان که ابزار شی با شعار توخالی" (در حالی که همزمان، تصویر دختری را نشان می‌دهند که بر دیواری می‌نویسد "زن، زندگی، آزادی")، "می‌خوان که برده شی با فرهنگ پوشالی (همزمان، تصویر زنی در حال بریدن موهایش می‌آید).

برخی تعابیر که متن ترانه از زبان دختران افغانستانی خطاب به دختران همسایه‌شان ایران می‌گوید، قدری متفاوت است. مانند به زور، سربازای دشمن رو بوسیدن ! یا برای تمایل به عشق‌های دستوری یا برای زورگویی، کشورگشایی و...آخرش می‌رسد به برای امنیت، تحصیل، دانایی/ برای مرد، وفاداری، آبادی/ برای این که بر تمدن تو چشم دارن/ برای زن، زندگی، آگاهی" (البته "آبادی" و "آگاهی" حتی هم‌قافیه نیستند).

در ادامه برای ناامیدی تا وقت پوسیدن، برای آوارگی، برای بی‌پولی و... سرآخر هم: برای آرزوی یه خواب معمولی.  موزیک‌ویدئو این حسرت را از زبان دختران افغانستانی بازمی‌گوید.

اما این قطعه در کجا منتشر شد؟

این قطعه که برای «دختران همسایه» نام دارد، برای نخستین بار در روز پنج‌شنبه توسط کانال تلگرامی عیسی حسینی مزاری و برخی کارکنان خبرگزاری صدای افغان و مرکز تبیان افغانستان منتشر شده است.

عیسی حسینی مزاری، ریاست مرکز تبیان افغانستان را برعهده دارد که در قم، تهران و مشهد دفتر دارد.

صبح نو(نزدیک به قالیباف) در این‌باره نوشته: در کلیپ «برای دختر همسایه»، دختران افغانستانی با نمایش برخی جنایات آمریکا در این کشور، به زنان و دختران ایرانی توصیه می‌کنند که فریب آزادی غربی‌ها را نخورند و قدر داشته‌های خود چون امنیت و دیگر موضوعات فرهنگی و اجتماعی خود را بدانند.

در روزهای اخیر کلیپی با عنوان "برای دختر همسایه"  در فضای مجازی منتشر شده که در آن تعدادی از دختران افغانستانی گوشه‌ای از "آزادی" که آمریکا و برخی کشورهای غربی دو دهه قبل و پیش از آغاز حمله آمریکا و متحدانش وعده آن را به زنان و دختران افغانستانی داده بودند، به نمایش گذاشتند. در این کلیپ ضمن اشاره به برخی جنایات ارتش آمریکا در قبال مردم مظلوم افغانستان، این توصیه به زنان و دختران ایرانی می‌شود که همچون ملت افغانستان مقهور شعارهای به ظاهر زیبای غربی‌ها در حوزه‌ آزادی نشوند.

در این کلیپ دختران افغانستان سرنوشت خود را به دختران ایرانی یادآور می‌شوند و می‌خواهند که از تجربه این کشور و آنچه که در مقابل چشم آنان است درس بگیرند. همچنان‌که امروز بر همگان مسجل شده است که دشمنان به دنبال سواستفاده از اعتراضات ایران هستند.

صبح نو در ادامه نوشته: این موضوعی است که آگاهی مردم ایران را می‌طلبد که  مرز میان اعتراض و اغتشاش را آشکار سازند.

آمریکا که روزی به بهانه آزادی و برقراری حقوق بشر به اشغالگری افغانستان پرداخت، در حالی پس از ۲۰ سال اشغالگری کابل را ترک کرد که این کشور را به شکل ویرانه‌ای تحویل طالبان داد. کشوری که هنوز از امنیت کامل برخوردار نیست و مشکلات متعددی در زیرساخت‌ها، تحقق عدالت و مسائل حقوقی و آموزشی بخصوص برای بانوان و دختران این کشور رقم خورده است. مشکلاتی که دختران افغان، بر آن شدند تا با انعکاس این رخدادها و وقایع، پیامی به فرزندان ایران‌زمین بدهند و بگویند راه آزادی از غرب نمی‌گذرد و دخالت بیگانگان در امور داخلی یک کشور، جز ویرانی و ناامنی دستاورد دیگری ندارد.

درکلیپ «برای دختر همسایه»، دختران افغانستانی با نمایش برخی جنایات آمریکا در این کشور، به زنان و دختران ایرانی توصیه می‌کنند که فریب آزادی غربی‌ها را نخورند و قدر داشته‌های امنیتی و اجتماعی خود را بدانند.

شروین حاجی‌پور، از خوانندگان ایرانی،  در هفته نخست اعتراض‌ها آهنگ «برای ...» را منتشر کرد.

این دلایل در قطعه «برای دختر همسایه» به دلایلی برای تشویق معترضان به خودداری از اعتراض تغییر داده شده‌اند.

این قطعه، با جملاتی که جو بایدن در جریان کارزار انتخاباتی حزب دموکرات بیان کرد به پایان می‌رسد. در آن سخنرانی، بایدن در اظهاراتی مداخله‌جویانه بعد از دیدن کسانی که شعار «ایران را آزاد کنید» یا «ایران آزاد» را دست داشتند، گفت: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد می‌کنیم. آنها به زودی خودشان را آزاد می‌کنند.»

منبع: فارس

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.