کد خبر : 23262 / /
/

پایگاه تخصصی یورونت طی گزارشی اعلام کرد دلار آمریکا رایج‌ترین ارز در جهان محسوب می‌شود. بیش از ۴۷ درصد مبادلات در جهان با دلار آمریکا انجام می‌شود که این رقم بیشتر از هر ارز دیگر است.

 

آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد ریال ایران از رواج نسبتاً خوبی در جهان برخوردار است و در مقایسه با ۱۰۹ ارز و پول مثل دینار الجزایر، لک آلبانی، سوم ازبکستان و منات جمهوری آذربایجان رواج بیشتری دارد.

پایگاه تخصصی یورونت طی گزارشی اعلام کرد دلار آمریکا رایج‌ترین ارز در جهان محسوب می‌شود. بیش از ۴۷ درصد مبادلات در جهان با دلار آمریکا انجام می‌شود که این رقم بیشتر از هر ارز دیگر است.

یورو با سهم ۳۰٫۸۵ درصدی در رتبه دوم و پوند انگلیس با اختصاص ۲۱٫۳۵ درصد از مبادلات مالی در جهان به خود در رتبه سومین ارز رایج جهان قرار گرفته‌اند.

روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، رند آفریقای جنوبی، دلار نیوزیلند، ین ژاپن و دلار سنگاپور نیز رتبه‌های چهارم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

در میان ۱۶۶ پول ملی و ارز بین‌المللی که در این گزارش بررسی شده‌اند ریال ایران در جایگاه ۵۷ قرار گرفته است. بر این اساس، ریال ایران از ۱۰۹ ارز و پول ملی در جهان رایج‌تر است. سهم ریال ایران از کل مبادلات در جهان ۰٫۲۰۴ درصد برآورد شده است.

ریال ایران از پول ملی کشورهای در حال توسعه بسیاری رواج بیشتری دارد که از آن جمله عبارت‌اند از: نایرای نیجریه با سهم ۰٫۱۹۲ درصدی، تاکای بنگلادش با سهم ۰٫۱۳۶ درصدی، لک آلبانی با سهم ۰٫۱۲۷ درصدی، روبل بلاروس با سهم ۰٫۱۰۹ درصدی، سوم ازبکستان با سهم ۰٫۱۰۵ درصدی، تنگه قزاقستان با سهم ۰٫۰۹۹ درصدی دینار الجزایر با سهم ۰٫۰۷۴ درصدی، و منات جمهوری آذربایجان با سهم ۰٫۰۰۳ درصدی.

برخی پول‌های ملی که رواج بیشتری نسبت به ریال ایران دارند نیز عبارت‌اند از: یوان چین با سهم ۳٫۰۷۶ درصدی از مبادلات جهان، رینگیت مالزی با سهم ۲٫۴۴۱ درصدی، درهم امارات با سهم ۱٫۹۶۸ درصدی، وون کره جنوبی با سهم ۱٫۸۳۸ درصدی، لیر ترکیه با سهم ۱٫۱۸۴ درصدی، دینار کویت با سهم ۰٫۹۸ درصدی، روپیه اندونزی با سهم ۰٫۹۱۸ درصدی، ریال عربستان با سهم ۰٫۶۹۹ درصدی، روبل روسیه با سهم ۰٫۶۱۵ درصدی، ریال عمان با سهم 0.382درصدی و کرون ایسلند با سهم ۰٫۲۵۶ درصدی.

پول ملی افغانستان و صربستان نیز با سهم صفر در مبادلات مالی جهان در آخر این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

سهم اونس طلا از مبادلات جهان نیز ۰٫۴۲۳ درصد و اونس نقره ۰٫۳۶۲ درصد برآورد شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.