کد خبر : 23335 / /
/

در آخرین دقایق بازی، نتیجه دیدار ایران و پرتغال مساوی بود. سردار آزمون با ضربه‌ای بلند، سامان قدوس را به سمت جلو به حرکت در می‌آورد که شوت او به سمت مهدی طارمی منحرف می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل  از ورزش سه، لحظه‌ای بود که قلب ایرانیان را شکست. در آخرین دقایق بازی، نتیجه دیدار ایران و پرتغال مساوی بود. سردار آزمون با ضربه‌ای بلند، سامان قدوس را به سمت جلو به حرکت در می‌آورد که شوت او به سمت مهدی طارمی منحرف می‌شود. در فاصله هشت یاردی با دروازه، تنها روی پاتریسیو را مقابل خود دارد و باید او را شکست دهد. به حدی زمان کم است که یک گل، می‌تواند ایران را بر تیم فرناندو سانتوس پیروز کند و تیم ملی را برای اولین بار، به مرحله یک هشتم نهایی برساند.

در یک لحظه، توپ از دروازه بان پرتغالی گذشت. شوت مهاجم الغرافه، تور دروازه را به لرزه در آورد، اما به جای اینکه طارمی هم تیمی هایش و ۸۵ میلیون نفر را در ایران را به وجد بیاورد، تلاش هایش به سمت اشتباه رفته است. ناراحتی برای ایران به معنای تسکین و آرامش پرتغال است، زیرا قهرمان اروپا به دور بعد صعود می‌کند در حالی که کارلوس کی روش و تیمش، درون زمین اشک می‌ریزند و پرواز‌های خود را برای بازگشت به تهران رزرو می‌کنند و به آنچه می‌توانست در لحظات آخر رخ دهد، فکر می‌کنند.

شش ماه قبل از آن، با وجود علاقه باشگاه‌های اروپایی، طارمی تصمیم گرفت تا به لیگ ستارگان قطر برود. این اتفاق پس از آن رخ داد که او شرایط سختی را در انتقال قبلی به تیم ریزه اسپور تحمل کرده بود که باعث محرومیت چهار ماهه او از سوی فیفا شد. پس از شروع دوران حرفه‌ای در ایران جوان و شاهین بوشهر و درخشش در پرسپولیس، این محرومیت باعث شد تا حسی به وجود بیاید که طارمی در خطر از بین بردن یک استعداد امیدوارکننده است.

یک سال بعد، یک تیم در شمال پرتغال به نام ریو آوه طارمی را به خدمت گرفت. برای بازیکنی که به تازگی ۲۶ ساله شده بود، این انتقال کم اهمیتی به نظر می‌رسید، اما بازی‌های او در هفته‌های نخست پرتغال، همگان را وادار کرد تا به او توجه کنند. دیری نگذشت که سؤالاتی در مورد اینکه چگونه تیمی مانند ریو آوه می‌تواند بازیکنی با استعداد ایرانی را کشف کند، مطرح شد.

هت تریک در اولین بازی خود مقابل آوس، باعث جلب توجه هواداران شد، اما عملکرد او در جریان پیروزی سه بر دو برابر اسپورتینگ، تا هفته‌ها توجه باشگاه‌های مطرح کشور را به خود جلب کرد. طارمی در آن بازی، سباستین کوتس بازیکن ملی پوش اروگوئه‌ای را عذاب داد و سه بار از مدافع میانی و سابق لیورپول پنالتی گرفت و در نهایت او پس از ارتکاب خطای پنالتی سوم، با دریافت کارت زرد دوم، از زمین بازی اخراج شد.

قبل از پنجره نقل و انتقالات زمستانی، اسپورتینگ به دنبال طارمی بود، ولی مهاجم ایرانی، این پیشنهاد را رد کرد. در عوض، ریو آوه با فروش او به مبلغ ۴.۵ میلیون یورو به بنفیکا موافقت کرد. در همان روز‌ها و با انتخاب ژرژ ژسوس به عنوان سرمربی جدید بنفیکا، او مانع از انتقال طارمی شد و در عوض، آن‌ها داروین نونیز را از آلمریا به خدمت گرفتند. این اتفاقات سبب شد تا پورتو برای جذب طارمی اقدام کند. در پایان فصل نیز مهاجم ایرانی با ۱۸ گل آقای گل شد و اینگونه توانایی هایش را ثابت کرد.

سرجیو کریتیناس، نویسنده برجسته فوتبال پرتغال، می‌گوید: «وقتی او ابتدا به پرتغال آمد، همه ما تحت تأثیر قرار گرفتیم که چگونه چنین بازیکنی در ریو آوه فصل را با این رکورد‌ها به پایان رسانده است. ما انتظار نداشتیم که آن‌ها چنین بازیکن خوبی داشته باشند، مخصوصاً به این دلیل که او بازیکن جوانی نبود. او بازیکن درجه یکی بود. این احتمالا بهترین معامله تاریخ برای پورتو باشد، آن‌ها حدود ۴ میلیون یورو برای طارمی پرداخت کردند. این خرید، مثل دزدی بود! پورتو بازیکن شگفت انگیزی دارد که در محوطه جریمه بسیار باهوش است، اما می‌تواند در عرض و عمق نیز بازی کند. طارمی بازیکن بسیار خوبی است که در خدمت تیم است.»

او به حریفان فشار می‌آورد. این فشار نه تنها بر روی بازیکنان حریف اعمال می‌شود، بلکه توانایی طارمی باعث می‌شود که داوران را مجبور به تصمیم‌گیری کند که آیا پنالتی‌ها را اعلام می‌کنند یا نه. در طول سه فصل گذشته او ۱۸ بار از حریفان پنالتی گرفته است. هفت پنالتی بیشتر از نزدیک‌ترین رقیبش در لیگ برتر پرتغال. این رکورد باعث شده تا طرفداران دیگر تیم ها، شروع به سرزنش این بازیکن ۳۰ ساله کنند.

کریتیناس می‌گوید: «رقبا مدام او را یک غواص یا یک متقلب خطاب می‌کنند. او در بازی اخیر برابر اتلتیکو مادرید در لیگ قهرمانان اروپا اخراج شد و کارت زرد دوم او، به خاطر تلاش برای گرفتن پنالتی بود. اما توانایی‌های او خیلی بیشتر از کسی است که فقط می‌خواهد پنالتی بگیرد. او واقعاً باهوش است، وقتی مقابل یک مدافع یا دروازه‌بان قرار می‌گیرد، می‌داند که چطور توپ را در موقعیت قرار دهد و از بدنش استفاده کند. او کاری می‌کند که خطای پنالتی اتفاق بیفتد. شما نمی‌توانید بگویید که او یک غواص است، اما می‌دانید که او به دنبال گرفتن خطای پنالتی خواهد بود.»

دو سال پس از نقل مکان به دراگائو، طارمی اکنون دارای جایگاه محکم و استواری بوده که در حال پیشرفت است. او در اولین فصل حضورش در تمامی رقابت‌ها ۲۳ بار در ۴۸ بازی گلزنی کرد، از جمله ۱۶ بار در لیگ و ۲ گل در لیگ قهرمانان اروپا. گل قیچی برگردان او در مرحله یک چهارم نهایی مقابل چلسی، یک ضربه آکروباتیک خیره کننده بود که به عنوان بهترین گل آن فصل از رقابت‌های قاره‌ای انتخاب شد.

او در دومین سال حضورش در این باشگاه با ۲۶ گل در ۴۸ بازی به این فرم خوب ادامه داد، در حالی که در این فصل او در مسیر پیشی گرفتن از این آمار قرار دارد و در ۱۸ بازی تاکنون ۱۳ گل به ثمر رسانده است که در ۵ بازی در لیگ قهرمانان اروپا، ۵ گل مرتبه گلزنی کرده است. عملکرد طارمی باعث شده که او خود را به عنوان یکی از بالینی‌ترین بازیکنان فوتبال اروپا معرفی کند و گمانه زنی‌هایی مبنی بر انتقال او به لیگ برتر بر سر زبان‌ها افتاده است.

کریتیناس می‌گوید: «در دوران مربیگری سرجیو کونسیسائو در پورتو، او خارج از محوطه جریمه، به بازیکن بسیار بهتری تبدیل شده است. به این معنا که اگر گل نزند، باز هم می‌تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. در حال حاضر او بازی‌های زیادی دارد که گل نمی‌زند، اما هنوز هم یکی از بهترین بازیکنان تیم است.»

همه چیز پس از آن فرصت طلایی از دست رفته، تغییر زیادی کرده است. در بازی آخر مرحله گروهی در روسیه، غریزه گلزنی طارمی برای مدت کوتاه و دردناکی، او را رها کرد. کریتیناس در مورد فرصتی که می‌توانست خانه آینده طارمی (پرتغال) را از جام جهانی حذف کند، می‌گوید: «در پرتغال هرگز به این موضوع اشاره نشده است. اگر او به پورتو می‌پیوست، شاید مردم به آن بازی توجه می‌کردند، اما او به یک باشگاه بسیار کوچک پیوست. او می‌تواند به هر جایی برود و موفق باشد. او مانند یک ستاره رفتار نمی‌کند، او بازیکنی متواضع است که جایگاه خود را در یک تیم می‌داند.»

جام جهانی این ماه در قطر، فرصتی برای رستگاری طارمی و طلسم ناکامی او خواهد بود. چهار سال بزرگ‌تر، عاقل‌تر و در نهایت پس از بیش از سه فصل بازی در پرتغال، حالا او می‌تواند پتانسیل‌هایش را به نمایش بگذارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.