کد خبر : 23389 / /
/

مربای آلبالو یکی از خوشمزه‌ترین اقلامی است که در یخچال ایرانی‌ها پیدا می‌شود و علاوه بر کامل کردن سفره صبحانه، افزودنی شایسته به برخی غذاهای ایرانی همچون آلبالوپلو است.

به گزارش خرید باحال، مربای آلبالو در طمع‌های متنوعی از ترش، ملس و شرین تهیه می‌شود. مربای آلبالو با برندهای گوناگونی در بازار به فروش می‌رسد. مربای آلبالو خواص بسیار زیادی دارد که آگاهی از آنها می‌تواند در تعادل رژیم غذایی کمک شایان توجهی کند. نکته حائز اهمیت درباره مربای آلبالو نحوه تهیه آن است که نقش ویژه ای در سلامت آن دارد. بهترین و با کیفیت‌ترین مربای آلبالو را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی خرید باحال تهیه بفرمایید.

مربای آلبالو

خواص مربای آلبالو

آلبالو دارای خواص ضد باکتری است که با عمل سم زدایی پوست صورت به درمان و رفع آکنه و جوش صورت کمک شایانی می کند. یکی از خواص مربا آلبالو و آلبالو داشتن آهن زیاد است و همین مقادیر بالای آهن موجود در آلبالو و آب آلبالو باعث می شود تا از ریزش مو جلوگیری شود و حتی آن را متوقف کرد. آهن موجود در آلبالو با افزایش جریان خون در پوست سر از ریزش مو پیشگیری می کند. همچنین آنتوسیانین های موجود درمیوه آلبالو تقویت و افزایش رشد موی سر را به دنبال دارد. اگر می خواهید موهایی درخشان داشته باشید، این را بدانید که شستشوی موها با آب آلبالو باعث درخشان تر شدن مو می شود.

آلبالو حاوی دارای میزان زیاد ویتامین C است که وجود همین ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از این رو برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و سرفه بسیار مفید است. به علاوه میوه آلبالو به واسطه جذب بیشتر آهن، باعث افزایش مقاومت بدن در مقایل عفونت ها و بیماری های ویروسی می شود. این را هم باید بدانید که آنتوسیانین ها و کورستین موجود در آلبالو باعث کاهش علائم ابتلا به بیماری آسم می شود. مواد شیمیایی که باعث رنگ قرمز آلبالو می‌شوند قادرند تا درد را به میزان قابل توجهی حتی بهتر از داروهایی همچون آسپرین تسکین دهند. همچنین می‌توانند موجب حفظ آنتی اکسیدانی شود که قابل مقایسه با مکمل‌های تجاری مانند ویتامین E است. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه آلبالو می‌تواند موجب کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، آرتروز و نقرس در انسان شود.

طرز تهیه مربا آلبالو

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو

۱ کیلوگرم آلبالو (ترش یا شیرین)

۳ تا ۵ فنجان (یعنی معادل ۶۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم) شکر

طرز تهیه مربای آلبالو خانگی

در ابتدای طرز تهیه مربا آلبالو، آلبالوها را زیر شیر آب خوب بشویید. قبل از هر کاری باید هرگونه گرد و خاک و میکروب را از سطح آلبالوها پاک کنید تا وقتی هسته آن‌ها را جدا می‌کنید، گل و لای به داخل آلبالو وارد نشود.

نکات کلیدی در تهیه از مربای آلبالو

بسیاری از افراد برای درست کردن مربای آلبالو از آلبالوهای ترش استفاده می‌کنند چون شیرین کردن آن‌ها کار آسانی است. علاوه بر این، حتی وقتی آلبالو ترش را شیرین می‌کنید، طعم ترش و لذیذ آن کمی باقی می‌ماند. یادتان باشد که اگر قصد دارید برای درست کردن مربای خود از آلبالوها شیرین استفاده کنید، باید مقدار شکری که مصرف می‌کنید را تا حد امکان کاهش بدهید. اگر قصد دارید که مقدار بسیار زیادی مربای آلبالو درست کنید، بهتر است که یک دستگاه مخصوص جدا کردن هسته آلبالو تهیه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در زمان خود تا حد قابل توجهی صرفه جویی کنید.

مربای آلبالو

حتما دو عدد کاسه کنار دست خود داشته باشید. در مرحله بعدی، یک کاسه کوچک برای ریختن هسته‌های آلبالو، و یک کاسه بزرگتر برای ریختن خود آلبالوها کنار دست خود قرار بدهید. در مرحله بعدی، ساقه آلبالوها را از آن‌ها جدا کنید.بعد از اینکه ساقه آلبالوها را از آن‌ها جدا کردید، وقت آن می‌رسد که هسته آلبالوها را نیز جدا کنید. دانه دانه آلبالوها را داخل دستگاه هسته‌گیر قرار بدهید و هسته‌ها را جدا کنید. مطمئن بشوید که بعد از جدا کردن هسته آلبالوها، حداقل ۴ فنجان آلبالو بدون هسته برای درست کردن مربا در اختیار دارید. آلبالوها و شکر لایه لایه داخل یک قابلمه فلزی و عمیق بریزید. حالا قابلمه را برای ۷ الی ۸ ساعت درون یخچال قرار دهید تا آلبالوها آب بیندازند. بعد از گذشت این زمان آلبالوها را از یخچال خارج کنید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا آرام به جوش بیایند. ممکن است روی مربای شما کمی کف ایجاد شود که باید با قاشق این کف را از روی مربا بردارید تا مربایی شفاف و خوش رنگ داشته باشید. تا زمانی که شهد مربا قوام نیامده باید با دمای ملایم روی شعله بماند.

مربای آلبالو سنتی طعم شیرینی دارد، به همین دلیل باید ۵ فنجان شکر به آلبالوهای خود اضافه کنید. اگر دوست دارید که مربایتان کمی سالم‌تر باشد و مزه آن هم کمی ترش باشد، می‌توانید از ۳ فنجان شکر استفاده کنید.علاوه بر این، یادتان باشد که اگر آلبالوها که برای مربای خود تهیه کرده‌اید شیرین هستند، باید از مقدار کمتری شکر در مربای خود استفاده کنید.

دقت داشته باشید که اگر مربا بیش از حد بجوشد و غلظت آن خیلی زیاد شود، احتمال شکرک زدن آن نیز بیشتر می‌شود. ظرفی که قرار است مربا را داخل آن نگهداری کنید خوب بشویید و مطمئن شوید که هیچگونه آلودگی ندارد. اجازه دهید کمی مربا خنک شود و بعد آن را داخل شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکات احتیاطی درباره مصرف مربای آلبالو

بیماران کلیوی با احتیاط آلبالو بخورند. افرادی که از بیماری کلیوی رنج می‌برند و باید از یک رژیم غذایی کم‌پتاسیم پیروی کنند، توصیه می‌شود در مصرف  میوه‌هایی مانند آلبالو جانب احتیاط را رعایت کنند و از زیاده‌روی در خوردن این میوه بپرهیزند.

کسانی که ورم روده دارند چون آلبالو ترش است و سلولز دارد دیر هضم می‌شود. کسانی که از معده یا روده‌ها علیل هستند می‌توانند آلبالوی پخته را به صورت کمپوت یا مربا مصرف کنند، البته در این موارد آلبالو چون پخته می‌شود، قسمتی از مواد حیاتی خصوصا ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد ولی به آسانی هضم می‌شود. با وجود این بعضی از کسانی که از جهت معده و یا روده‌ها علیل هستند، می‌توانند هضم آلبالو را تحمل کنند به شرطی که صبح ناشتا به مقدار کم آن هم کاملا رسیده باشد، مصرف کنند.

اشخاصی که چاق هستند نباید آلبالو را به عنوان دسر یا غذای اضافی علاوه بر غذاهای مخصوص رژیم خود مصرف  کنند ولی به عنوان یک غذای اصلی می‌توانند آلبالو مصرف نمایند زیرا آلبالو دارای کالری کمی است و شیپور اشتهای کاذب را خفه می‌کند!

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.