کد خبر : 23930 / /
/

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که سه بندر کشور روسیه به مقصد‌ بارهای صادراتی ایران اضافه شدند.

 

طبق اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بنادر ماخاچ کالا، وی تی اس و علیا به جمع مقاصد صادراتی ایران اضافه شدند.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که سه بندر کشور روسیه به مقصد‌ بارهای صادراتی ایران اضافه شدند. این اقدام همسو با سیاست‌های کلان دولت مبنی بر توسعه تجارت خارجی با کشور روسیه و کشورهای حاشیه خزر است و صادرات ایران را متنوع‌تر خواهد کرد، بنابراین بنادر ماخاچ کالا، وی تی اس و علیا به جمع مقاصد صادراتی ایران اضافه شدند. پیشتر بندر سالینکا مقصد صادرات ایران بود.

این تصمیم به منظور سرعت­‌بخشی به عملیات تخلیه و بارگیری و نیز افزایش تردد کشتی‌ها به بندرهای روسیه بوده تا بتوان همزمان با استفاده بیشتر از ظرفیت­‌های ناوگان کشتیرانی دریای خزر، حمل کالا‌های صادراتی و ترانزیتی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را افزایش داد. پیش‌بینی می‌شود سرعت کشتی‌ها، سرعت سفر و سرعت تخلیه و بارگیری افزایش یابد و کالا‌های بیشتری به مقاصد روسیه حمل شود.

با وجود تلاش‌های کشتیرانی ملی برای تنوع بخشی به بندرهای پذیرنده بار صادراتی ایران، یکی از مسائل مهم در کانال ولگا لایروبی نشدن و پایین آمدن سطح آب کانال است که به همین دلیل کشتی‌ها مجبور هستند با آبخور ۳.۷ متر در این کانال تردد کنند.

موضوعی که موجب می‌شود تا کشتی‌ها تنها با ۷۰ درصد ظرفیت بارگیری کنند. از این رو لایروبی کانال ولگا و رساندن آبخور آن به ۴.۵ متر برای تردد کشتی‌ها با ظرفیت کامل بسیار ضروری است. (صداو سیما)

توسعه تجارت خارجی با کشور روسیه

با توجه به موضوعاتی مانند تحریم‌های غرب علیه ایران و روسیه یا جنگ روسیه با اوکراین و موضع غرب، اهمیت توسعه تجارت خارجی ایران با کشورهایی مانند روسیه افزایش یافت. دو کشور بر این باورند که با اتحاد تجاری قسمتی از مشکلاتی را حل می‌کنند که به تحریم‌ها مربوط می‌شود. از این رو اقدامات موثری در زمینه توسعه تجارت بین ایران و روسیه صورت گرفت. به طور مثال می‌توانیم به حضور هیات تجاری روسیه در ایران و توسعه شبکه‌های حمل و نقل بین دو کشور اشاره کرد.

پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته بود : توسعه شبکه حمل و نقل این کشور در مسیرهای شرق و شمال-جنوب فرصت‌های تازه‌ای را برای ورود به بازارهایی مانند ایران باز می‌کند. پوتین در «مجمع اقتصادی شرق» گفت که اکثریت قابل توجهی از کشورهای آسیا- اقیانوسیه «منطق مخرب» تحریم‌های غرب را قابل قبول نمی‌دانند. او همچنین افزود «روابط تجاری بر اساس منافع دوجانبه، همکاری و فرصت‌های اقتصادی بیشتر به نفع شهروندان بنا می‌شود».

تحریم، درد مشترک ایران و روسیه

همچنین، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، گفت امکان دارد کشورش «نقشه راه اقتصادی» با ایران ترسیم کند. لاوروف همچنین درباره کار روی توافقنامه‌ای برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد.

هم‌زمان با سفر ولادیمیر پوتین به تهران در اواخر تیرماه، مقام‌های دو طرف از امضای چندین توافق‌ وتفاهم‌نامه خبر دادند. از جمله وزارت نفت ایران اعلام کرد که تفاهم‌نامه «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت» را با روسیه امضا کرده است.

اوایل مرداد هم مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران از همکاری و توافق اولیه با روسیه برای «ایجاد یک سیستم پرداخت بین بانکی» به جای سامانه بین‌المللی سوئیفت که دو کشور به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از آن را ندارند خبر داد.

او همچنین گفت که توافقی برای استفاده از کارت بانکی «میر» روسیه در ایران به دست آمده و افزود این سیستم «به زودی در ایران راه اندازی خواهد شد».

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.