کد خبر : 23986 / /
/

بر خلاف دو هفته آخر آبان ماه و جهش ناگهانی قیمت دلار، در دو هفته ابتدایی آذر ماه قیمت دلار ثبات نسبی داشته و در محدوده کانال 35 و 36 هزار تومان در جریان است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها قیمت دلار امروز 16 آذر ماه در آستانه کانال 36 هزار تومان قرار دارد و آنگونه که گزارش داده‌اند قیمت دلار امروز 35 هزار و 890 تومان است. اما برخی گزارش‌ها حاکی از کاهش قیمت دلار است.

بر خلاف دو هفته آخر آبان ماه و جهش ناگهانی قیمت دلار، در دو هفته ابتدایی آذر ماه قیمت دلار ثبات نسبی داشته و در محدوده کانال 35 و 36 هزار تومان در جریان است.

برخی معتقدند که این ثبات قیمت ناشی از تلاش بازارساز برای نگهداری دلار در این کانال است. اما برخی دیگر می‌گویند دلار خود را به قیمت ذاتی‌اش رسانده و فعلا در همین کانال ماندگار است و به سادگی وارد کانال بالاتر نمی‌شود. از آن جمله حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی است که می‌گوید: منتظر حرکت اصلاحی قیمت دلار هستیم چون در حال حاضر قیمت دلار با توجه به روندهای تکنیکالی در سقف است و از سوی دیگر فضای مدیریت بازار توسط دولت و بانک مرکزی وجود دارد.

البته در نیمه اول سال بانک مرکزی با اخبار برجام و فشردن فنر ارز بازار را مدیریت و سعی کرد قیمت دلار در محدوده کانال 30 تا 32 هزار تومان بماند و بالاتر از این رقم نرود. همان زمان کارشناسان هشدار داده بودند که این فنر در حال فشرده شدن است و به زودی فنر رها می‌شود و قیمت دلار ناگهان بالا می‌رود. پیش‌بینی که کاملا درست از آب درآمد.

اما اکنون هم بانک مرکزی راهکاری برای کنترل بازار ارز ندارد و احتمالا در بر همان پاشنه قبلی بچرخد؛ ارزپاشی در بازار و فشردن فنر ارزی.

پیش‌بینی قیمت دلار امروز

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که بانک مرکزی هم مدت‌هاست وعده کاهش نرخ دلار را نداده است. وعده‌ای که خوب می‌داند محقق نمی‌شود. به نظر می‌رسد که در این شرایط تلاش بانک مرکزی بر کنترل قیمت دلار متمرکز است. اما کارشناسان نمی‌دانند که بانک مرکزی توان چنین کاری را دارد یا نه.

کارشناسان بازارهای مالی معتقدند در صورتی که روزهای آینده، قیمت دلار از بیشترین قیمت تاریخ معاملاتی خود یعنی سطح 36 هزار و 500 تومانی عبور کند، احتمال بالا رفتن تقاضای احتیاطی بیشتر خواهد شد. یعنی کانال روانی قیمت دلار این عدد است و اگر دلار به بالای این عدد برسد، احتمال کاهش قیمت بیشتر وجود دارد.

از طرف دیگر برخی معتقدند آنچه باعث افزایش قیمت شده، افزایش تقاضا در آستانه کریسمس است. چون در این بازه زمانی تقاضا برای دلار مسافرتی افزایش پیدا کرده است. البته این دلیل پیش از این هم بارها عنوان شده و زمانی که دلار کانال 32 هزار تومان را ترک کرد یکی از دلایل افزایش قیمت، تقاضا برای دلار سهمیه‌ای عنوان شد.

اما برخی از نشانه‌ها بیانگر کاهش مقطعی قیمت دلار است. یکی کاهش قیمت درهم امارات و دیگری کاهش قیمت دلار هرات. این دو کاهش نشان می‌دهد امروز و فردا احتمال افزایش قیمت دلار کمتر است.

چگونه مانع جهش دوباره دلار شویم؟

جیهانی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «کشورمان از ابتدای سال تا کنون شرایط رشد دلار را داشته است. بنابراین دولت‌ها به جای سرکوب قیمتی و جهش یک‌باره باید اجازه دهند این روند رشد به صورت مداوم اما با حرکت‌های اصلاحی کوچک و تدریجی به سمت جلو حرکت کند تا سرمایه‌گذاران معامله‌گران و… برنامه‌ریزی داشته باشند تا بتوانند نظام بازار و اقتصاد ملی را تامین کنند.»

این کارشناس اقتصادی درباره روند تصمیم‌گیری برای قیمت دلار ابراز عقیده می‌کند: «دولت‌ها به جای دستکاری قیمتی باید اجازه دهند نرخ افزایشی ارزهای خارجی نسبت به پول ملی با‌ روندی مطابق با ساختارها و چارچوب‌های اقتصادی و بازاری تعریف شود. تا زمانی که مولفه‌های اقتصادی کشور شکوفایی چندانی ندارد، سیر کاهشی ارزش پول ادامه خواهد داشت.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.