کد خبر : 24045 / /
/

تحریم های جدید کانادا و آمریکا علیه ایران، افشای نقشه ترور امام جمعه مشهد، بیانیه مشترک عربستان و چین علیه ایران از خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است.

اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.

  تحریم های جدید کانادا و آمریکا علیه ایران، افشای نقشه ترور امام جمعه مشهد، بیانیه مشترک عربستان و چین علیه ایران از خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است.

افشای نقشه ترور پدر همسر رئیسی/ مولوی عبدالواحد ریگی به شهادت رسید

روز گذشته، روابط عمومی سپاه امام رضا (ع) استان خراسان رضوی، اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک تیم تروریستی از گروه جیش الظلم که قصد انجام اقدامات ضد امنیتی و عملیات تروریستی در مشهد مقدس از جمله حمله به استانداری وترور امام جمعه مشهدرا داشت، شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند.

همچنین روز پنج شنبه، مولوی عبدالواحد ریگی، امام جمعه اهل سنت مسجد امام حسین(ع) شهرستان خاش از مولوی‌های شاخص منطقه و استان سیستان و بلوچستان توسط افراد ناشناس ربوده و به شهادت رسید. بر همین اساس، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان، ازتشکیل پرونده قضائی برای قتل مولوی عبدالواحد ریگی خبر داد. 

سونامی تحریم ها علیه ایران بعد از اعدام محسن شکاری

 محسن شکاری یکی از بازداشت‌شدگان اخیر در خیابان ستارخان تهران روز پنج شنبه اعدام شد. اعدام او با موجی از واکنش های متفاوتی از سوی سیاستمداران داخلی و خارجی همراه بود. برخی استقبال کردند و برخی انتقاد.

آنچنان که سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران که در این باره گفت:« ما تشکر می‌کنیم از قاطعیت قوه قضائیه که در همین روزها اولین اغتشاشگر را به حکم قانون پای چوبه دار فرستاد تا بدانند قانون در این کشور حکمفرماست.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز نوشت:« اگر این حکم حق وی بود، پس با توجه به شرایط عمومی و حساسیت اجتماعی لازم بود که دادگاهش علنی و با حضور وکیل انتخابی و ترجیحا با حضور سه قاضی به اتهامات وی رسیدگی می‌شد تا همه مردم مطلع از اتهامات و قانون شوند و طبعا مردم نیر از تطبیق درست رفتار مجرم به ماده قانون حمایت می‌کردند و اگر واقعا این حکم حق وی بود، رسیدگی غیرعلنی با وکیل غیرانتخابی، بی‌معنا است و هیچگاه نمی‌تواند حمایت عموم مردم را در حکم صادره به دست آورد.»

روزنامه فرهیختگان نیز با اشاره به عملکرد صدا و سیما نوشت:« رسانه ملی ما در ماجرای اعدام محسن شکاری به کدام سیاق رسانه‌ای عمل کرده؟ نقش سیاست‌ساز داشته است یا پیوست رسانه‌ای؟ پاسخ این است که هیچ‌کدام، رسانه ملی حتی چای نبات بعد سردی هم نبود. »

رابرت مالی هم در توئیتی نوشت:« اعدام محسن شکاری پس از یک محاکمه جعلی تشدید بی‌رحمانه تلاش‌های حکومت ایران برای سرکوب اعتراضات است.»

در این میان، کانادا در واکنش به اعدام محسن شکاری، تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال کرد. تحریم‌ها علیه ایران شامل 22 فرد در ایران، از جمله مقامات ارشد قوه قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کردکه علی‌اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار و الله‌کرم عزیزی، رئیس زندان رجایی‌شهر را به اتهام "نقض حقوق بشر" در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

در این میان، انگلستان وآلمان نیز سفرای ایران را احضار کردند که این اقدام با واکنش حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان رو به رو شد و تهران نیز سفیر آلمان را فراخواند. 

یک بیانیه جنجالی علیه ایران

سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان در چند روز گذشته حسابی جنجالی شده است. در این میان، روز گذشته، چین و عربستان بیانیه مشترکی را صادر کردند که بدون اشاره به کارشکنی‌های غرب در زمینه احیای مذاکرات هسته‌ای، بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شد.

همچنین، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در اظهاراتی گفت که بر لزوم پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی درخصوص برنامه هسته‌ای تاکید می‌کنیم و از تهران می خواهیم به اصل حسن همجواری پایبند باشد.

فیصل بن فرحان، وزیر امورخارجه عربستان هم گفت:« ایران بخشی از منطقه و همسایه ماست و به دست دراز کردن [برای همکاری] به سوی ایران ادامه خواهیم داد.»

چه خبر از برجام و طرح حجاب و عفاف؟

در این میان، اظهارات حسین مرعشی درباره اعتراضات اخیر،واکنش مجلسی ها به طرح حجاب و عفاف و همچنین توضیحات رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برجام از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود. 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.