کد خبر : 24109 / /
/

با وجود آنکه چند روزی از اعدام محسن شکاری و صدور حکم محاربه برای برخی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر می گذرد اما، هنوز با واکنش ها و انتقاداتی رو به رو است.

واکنش ها به بیانیه جنجالی چین و اعضای شورای خلیج فارس و تفسیرها درباره حکم محاربه از جمله خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که اقتصادنیوز در این گزارش آنان را مرور کرده است.

با وجود آنکه چند روزی از اعدام محسن شکاری و صدور حکم محاربه برای برخی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر می گذرد اما، هنوز با واکنش ها و انتقاداتی رو به رو است. همچنین دو بیانیه جدید که علیه ایران از سوی چین و عربستان و کشورهای عضو شورای خلیج فارس علیه ایران صادر شده با تحلیل های متفاوتی از سوی رسانه ها و سیاستمداران مواجه شده است. بر همین اساس، خبرهای مهم 24 ساعت گذشته را در این «بسته خبری اقتصادنیوز» می خوانید. 

تهدید رئیس جمهور چین از تریبون مجلس

چند روز گذشته بود که چین و عربستان بیانیه مشترکی را علیه ایران صادر کردند. بیانیه‌ای که هنوز امضای آن خشک نشده بود، پکن به همراه کشورهای عضو شورای خلیج فارس بیانیه دیگری علیه جزایر سه‌گانه صادر کرد. این دو بیانیه در تهران با واکنش های متفاوتی رو به رو شد. در این میان، اگر چه سیاستمداران کنایه های تند و تیزی را روانه دولت سیزدهم کردند اما، نمایندگان مجلس پای خود را فراتر گذاشته و حتی رئیس جمهور چین را تیز تهدید کردند. 

مانند، علیرضا سلیمی، عضو هئیت رئیسه مجلس که در تذکری در صحن علنی مجلس گفت:« به مسئولان چینی و رئیس جمهور چین هشدار می‌دهمکه فریب عکس‌های کوکی کشورهای حاشیه خلیج فارس را نخورند. رئیس جمهور چین در این سفر نشان داد بیش از آنچه تصور می‌شد، ساده است.جزایر سه‌گانه ایرانی بوده، هست و خواهد بود و هر کسی بخواهد نسبت به این موضوع ورود کند، با برخورد قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.» 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن بیانیه شورای همکاری خلیج فارس از حضور سفیر چین در محل وزارت خارجه خبر داد و گفت:« در این دیدار نسبت به ورود بیانیه مذکور به موضوع تمامیت ارضی ایران ابراز ناخرسندی شدید شد.»

سلمان اسحاقی هم در تذکری با اشاره به بیانیه مشترک چین و عربستان گفت:« ما درباره مبادلات اقتصادی بین کشورها و بین چین و عربستان ناراحت نیستیم فقط توصیه ای به سرمایه گذاران چینی می کنم که مقداری احوالات خاشقچی را بخوانند و مراقب ابزار آلاتی باشند که هنوز در دست بن سلمان است و از خودشان حفاظت کنند.»

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس هم گفت:«  به نظر می‌رسد مقامات جمهوری اسلامی ایران از اتفاق پیش آمده غافلگیر و ناراحت شده‌اند؛ در حالیکه لازم است پیش از این رفتار غیرعادی، یک بازبینی کامل در سیاست خارجی انجام دهند. باید مقامات کشورمان به این پرسش پاسخ دهند که چرا در دنیای امروز تمامی کشورها در حال توسعه زمینه‌های همکاری خود هستند و در چنین فضایی این ایران است که هر روز دشمنان جدیدی پیدا می‌کند.»

در این میان، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان اظهاراتی را درباره توافق هسته ای با ایران مطرح کرد و گفت:« کهاگر توافق هسته‌ای با ایران حاصل نشود وارد مرحله بسیار خطرناک و پیچیده‌ای خواهیم شد که باید از آن دوری کنیم.»

به چه کسانی حکم محاربه می دهند؟

در شرایطی که کشور رنگ و بوی اعتراض دارد، اعدام محسن شکاری و صدور حکم محاربه برای برخی از معترضان با واکنش های متفاوتی رو به روست. برخی از این حکم انتقاد کردند و برخی هم استعفا. تا جایی که آذر منصوری،دبیرکل حزب اتحاد ملت در نامه ای خطاب به علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ضمن تقدیر از تلاش‌های او برای گفتگو با اشاره به از عدم حضور خود در جلسه هم‌اندیشی خبر داد. 

در این میان، این سوال ایجاد می شود که به چه کسانی حکم محابه می دهند؟ آیت الله مقتدایی،  رئیس سابق حوزه‌های علمیه کل کشور، با بیان این که محارب یعنی کسی که آماده جنگ است، گفت:« اگر فردی اسلحه جنگی و حتی چاقو در دست داشته باشد و به گروهی حمله کند که یا بکشد یا تهدید کند و بترساند؛ یعنی حتی اگر از سلاحی که در دست دارد استفاده هم نکند،کلمه جنگ یا حرب بر او صدق می کند و حکم محارب دارداما اگر اسلحه ندارد و مثلا فقط یک چوب دارد، حکم محارب ندارد.»

آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) هم گفت:« در حکم «محاربه» میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه «محارب» اگر «قاتل» باشد، حکم او «اعدام» است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن «نفی بلد» یا «قطع دست و پای مخالف» است.»

در این میان، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست با بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در کشور مستقیما گفت و گو کنند.

او در توئیتی نوشت: «جامعه‌ی جوان ما آشفته است و علت هم نسخه‌های ناشیانه و غیرکارشناسی است. پیشنهاد می‌کنم اعضای شورا، با تعدادی از بازداشت‌شدگان اخیر مثل فرزندان خودشان گفتگو کنند و ببینند آنان چه می‌گویند و چه می‌اندیشند. و چرا این فاصله زیاد شده؟»

همچنین، تحریم های نیوزلند علیه 22 مقام ایرانی، اظهارات وزیر ارتباطات درباره افزایش تعرفه اینترنت، قول میرکاظمی برای افزایش حقوق سربازان و تشییع پیکر رستم قاسمی از خبرهای مهم روز گذشته بودند. 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.