کد خبر : 24120 / /
/

جوزپ بورل گفت: دفاع اروپا از اوکراین باعث خالی شدن ذخایر نظامی اتحادیه اروپا شده است.

 

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: کمک اتحادیه اروپا به اوکراین در جنگ اوکراین و روسیه سبب از بین رفتن ذخایر نظامی اروپا شده است.

جوزپ بورل گفت: دفاع اروپا از اوکراین باعث خالی شدن ذخایر نظامی اتحادیه اروپا شده است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه در وبلاگ خود نوشت: این جنگ همچنین زنگ بیدارباش برای همه ما در مورد توانایی‌های نظامی خودمان بوده است. ما به اوکراین سلاح دادیم، اما با این کار متوجه شدیم که ذخایر نظامی ما تمام شده است.

روسیه و اوکراین از ۲۴ فوریه وارد جنگ شده‌اند و به‌رغم آنکه غرب می‌گوید یکی از طرف‌های این جنگ نیست، تاکنون میلیاردها دلار تسلیحات و مهمات در اختیار کی‌یف قرار داده و تاکید می‌کند تا «هر زمان که لازم باشد» در کنار اوکراین می‌ایستند.

در همین حال الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین گفته است، در صورت حمله به اوکراین، کی‌یف قادر به انجام هر کاری از جمله حمله به خاک روسیه است.

همچنین روز جمعه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در صحبتی که اشاره به انجام حمله هسته‌ای داشت، گفت که کشورش می‌تواند دکترین نظامی خود را با معرفی امکان یک حمله پیشگیرانه برای خلع سلاح کردن دشمن اصلاح کند. در همین حال دیمیتری مدودف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق این کشور در مطلبی گفت: ما تولید قدرتمندترین ابزارهای تخریبگرمان از جمله ادواتی را که مبتنی بر اصول جدید هستند، افزایش می‌دهیم.

موضع غرب نسبت به اوکراین تغییر می‌کند؟

حمله مداوم روسیه یک سوال ناخوشایند را ایجاد می‌کند: تا چه زمانی آمریکا و اروپا به ارائه میلیاردها دلار کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین برای دفع حملات روسیه ادامه می‌دهند؟ رهبران غربی می‌گویند: «تا زمانی که نیاز باشد». اما بسیاری از شهروندان آنها تامین مالی درگیری که پایان آن معلوم نیست را رد می‌کنند.

سیاست آمریکا در مورد اوکراین ممکن است پس از انتخابات ریاست جمهوری بعدی در دو سال آینده به طرز چشمگیری تغییر کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن، در 4 نوامبر سفری ناگهانی به کیف داشت تا اطمینان بخش حمایت تزلزل‌ناپذیر آمریکا از اوکراین باشد. اما از اوکراین خواست که در مورد شرایط صلح در آینده نیز فکر کند. از آن زمان مشخص شد که او با همتایان روسی خود در تماس بوده است تا به آنها هشدار دهد که از سلاح هسته‌ای استفاده نکنند. در 9 نوامبر بایدن گفت که روسیه و اوکراین پس از نبرد برای خرسون ممکن است برای سازش آماده شوند.

سرنوشت اوکراین چه می‌شود؟

مقامات غربی و اوکراینی به چگونگی یک نتیجه پایدار نیز فکر می‌کنند. آیا اوکراین به فنلاند جدیدی تبدیل خواهد شد که مجبور به واگذاری زمین به مهاجمان و چند دهه بی‌طرفی خواهد شد؟ یا آلمان غربی دیگر که قلمرو ملی آن با جنگ تقسیم شده و بخش نیمه دموکراتیک آن جذب ناتو شده است؟

شرایط دقیق هر توافقی به آنچه در میدان نبرد روی می‌دهد بستگی دارد. قبل از اینکه هر یک از طرفین آماده پایان دادن به جنگ شوند، احتمال درگیری‌های بیشتری وجود دارد. از هر دو سمت تقریباً صد هزار سرباز کشته یا زخمی شده‌اند، اما هر دو هنوز امیدوارند که در موقعیت مطلوب‌تری به دست بیاورند.

عقب نشینی از خرسون برای پوتین شکست سختی بود. اما به نیروهای روسی خط دفاعی آسان‌تری در امتداد رودخانه دنیپر می‌دهد. پوتین صدها هزار نیروی دیگر را بسیج کرده است. برخی از آنها با آموزش یا تجهیزات اندک برای حفظ خط مقدم به نبرد فرستاده شده‌اند.

اوکراین به نوبه خود امیدوار است که آهنگ حرکت خود را حفظ کند. ارتش این کشور در زمستان امسال در قالب هزاران سربازی که توسط بریتانیا و دیگر کشورهای غربی آموزش دیده‌اند، تقویت می‌شود.

تسلیحات غربی همچنان وارد می شوند و در 4 نوامبر، پنتاگون بسته تسلیحاتی دیگری را اعلام کرد. اماذخایر تسلیحاتی غرب نامحدود نیست. با این حال به نظر می‌رسد این روسیه است که با کمبودهای جدی مواجه است. این کشور بیشتر بمب‌ها و موشک‌های خود را مصرف کرده است و به دلیل تحریم‌ها در تلاش است تا آنها را جایگزین کند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.