کد خبر : 24175 / /
/

صادرات و واردات ایران و چین در ماه‌های اخیر رو به کاهش رفته است. اعتراضات ایران، تقاضای مصرف‌کنندگان برای کالای چینی را کاهش داده و از طرفی چین در حال تهیه نفت خود از منابع جایگزین است.

تجارت ایران و چین در ماه اکتبر کاهش یافت.

صادرات و واردات ایران و چین در ماه‌های اخیر رو به کاهش رفته است. اعتراضات ایران، تقاضای مصرف‌کنندگان برای کالای چینی را کاهش داده و از طرفی چین در حال تهیه نفت خود از منابع جایگزین است.

داده‌های جدید منتشر شده توسط اداره کل گمرک جمهوری خلق چین (GACC) برای ماه اکتبر 2022 (20 مهر تا 10 آبان) نشان‌دهنده کاهش قابل توجه در تجارت چین و ایران است که در مجموع به 1.04 میلیارد دلار در ماه کاهش یافت که پایین‌ترین سطح در 11 ماه گذشته یعنی از فوریه 2022 است.

در ماه اکتبر، واردات چین از ایران با ادامه روند منفی آغاز شده در ماه سپتامبر (شهریور) به کمترین میزان خود در دو سال گذشته یعنی 365 میلیون دلار کاهش یافت. در حالی که واردات سنگ معدن، سرباره و خاکستر چین (فصل 26 در کد بین‌المللی) نسبت به ماه قبل سه برابر شد و به 82 میلیون دلار رسید، کاهش کلی واردات در ماه اکتبر نشان‌دهنده کاهش قابل توجه ارزش محصولات پلاستیکی وارداتی (فصل 39) و مس (فصل 74) بود.

کد بین‌المللی کالا همان Harmonized System یا HS است.HS یک سیستم عملکرد استانداردسازی کنترل، شناسایی و طبقه‌بندی محصولات است که توسط دولت‌ها با توجه به سیاست‌های مالیاتی ، قیمت‌گذاری ، بودجه‌بندی و اقتصاد طراحی می‌شود. این کد شامل فصل، سردسته و زیردسته یک محصول است.

ارزش واردات اعلام‌شده پکن از ایران برای چهارمین ماه متوالی نزدیک به صفر باقی ماند. پس از کاهش شدید در ماه سپتامبر (10 شهریور تا 20 مهر)، واردات نفت چین از امارات در اکتبر به 3.78 میلیارد دلار رسید. در عین حال، ارزش نفت خام وارداتی چین از مالزی نسبت به ماه سپتامبر به یک پنجم کاهش یافت و به کمتر از 3 میلیارد دلار رسید.

پکن به طور سنتی از امارات متحده عربی و مالزی به عنوان کشورهای واسطه برای واردات غیرعلنی نفت ایران استفاده می‌کند. به نقل از وب‌سایت بورس و بازار، پکن از ایران به عنوان نقطه انتقال نفت خام روسیه نیز استفاده می‌کند.

پس از انقباض قابل توجه در ماه سپتامبر، بهبود واردات نفت از امارات در ماه اکتبر ممکن است منعکس‌کننده انعطاف‌پذیری نفت خام ایران در سبد عرضه پالایشگاه‌های چینی باشد. صادرکنندگان ایرانی امیدوارند که تغییر آتی در سیاست کووید صفر در چین منجر به بهبود اقتصاد این کشور و در نتیجه تقاضای بیشتر برای کالاهای ایرانی شود.

صادرات پکن به ایران روند منفی در داده‌های ماه سپتامبر را حفظ کرد و به 673 میلیون دلار رسید. این نشان دهنده کاهش 30 درصدی نسبت به سطوح مشاهده شده در ماه‌های جولای و اوت (تیر و مرداد) سال جاری است. ارزش کالاهای صادراتی آهن و فولاد (فصل 73) با کاهش 47 درصدی نسبت به ماه قبل به 26 میلیون دلار کاهش یافت. ارزش ماشین‌آلات و لوازم الکتریکی (بخش XVI) صادراتی چین به ایران نیز کاهش یافت و به ۲۲۸ میلیون دلار رسید.

با این حال، صادرات خودروهای ساخت چین و سایر وسایل نقلیه (فصل 87) به ایران با افزایش 13 درصدی نسبت به پایین‌ترین سطح 6 ماهه سپتامبر، به ایران بازگشتی جزئی داشت. سطوح پایین‌تر صادرات پکن به ایران ممکن است منعکس‌کننده کاهش تقاضا در ایران باشد، زیرا با توجه اعتراضات ایران در ماه‌های اخیر، تمایلات اقتصادی در ایران دچار آسیب شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.