کد خبر : 24279 / /
/

آبان امسال معاملات مسکن در تهران مقداری رونق گرفت اما عمده تقاضا برای آپارتمانهای کوچک متراژ بود؛ زیرا اثر جهش قیمت مسکن در پنج سال اخیر منجر به رکود واحدهای بزرگ متراژ شده است.

80 درصد آپارتمان‌هایی که در شهر تهران عرضه شده است بالای 100 متر هستند. این درحالی است که تنها 25 درصد از فروش مسکن سهم این متراژ است.

آبان امسال معاملات مسکن در تهران مقداری رونق گرفت اما عمده تقاضا برای آپارتمانهای کوچک متراژ بود؛ زیرا اثر جهش قیمت مسکن در پنج سال اخیر منجر به رکود واحدهای بزرگ متراژ شده است.

در واقع هرچه قیمت مسکن بالا رفته توان طرف تقاضا کاهش یافته و این فاصله باعث سوق یافتن معدود متقاضیان بازار مسکن به سمت واحدهای کوچک متراژ متناسب با قدرت خرید خانوارها شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۸۰ درصد آپارتمان‌های عرضه شده برای فروش در بازار مسکن شهر تهران بیش از ۱۰۰ متر مربع مساحت دارند؛ در حالی که سهم این گروه متراژی از معاملات قطعی ۲۵.۳ درصد است. آپارتمانهای بالای ۱۵۰ متر نیز فقط ۵.۹ درصد از کل معاملات شهر تهران را در آبان ۱۴۰۱ به خود اختصاص دادند.

آمار و ارقام گویای آن است که در حال حاضر با حجم قابل توجهی از واحدهای بزرگ متراژ در بازار مسکن پایتخت مواجهیم؛ در حالی که فشار تقاضا برای خانه های کوچک متراژ است. برخی از آپارتمانهای با مساحت بالای ۱۵۰ متر مربع بعضا با گذشت بیش از سه سال از ساخت آنها همچنان کلیدنخورده هستند. این در حالی است که طرف عرضه تحت تاثیر انتظات تورمی مرتبا قیمت را به‌روز می‌کند.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد پس از ارائه آمار تحولات بازار مسکن در آبان ماه که رشد ۶.۸ درصدی قیمت را به تصویر کشید، برخی فروشندگان، قیمتهای پیشنهادی را بالا برده‌اند.

از طرف دیگر کمبود فایل‌های مرغوب در بازار مشهود است. به دلیل رکود ساخت و ساز در سالهای اخیر، عمده واحدهای عرضه شده برای فروش از نوع قدیمی و دارای نقص هستند.

کمبود آپارتمان‌های کوچک متراژ که از امکانات کافی برخوردار باشند باعث شده تا قیمت این نوع واحدها رشد بیشتری را در مقایسه با آپارتمان‌های بزرگ متراژ تجربه کند. آبان امسال رشد سالیانه قیمت مسکن در منطقه ۱۰ که کانون واحدهای کوچک متراژ در تهران محسوب می‌شود ۶۰ درصد بوده؛ در حالی که متوسط افزایش قیمت در شهر تهران ۴۶ درصد و در منطقه یک ۳۰ درصد بوده است. عمده آپارتمان‌های منطقه یک از نوع بزرگ متراژ هستند.

آماری از رکود بازار آپارتمان‌های بزرگ در تهران

مجموعه عواملی که منجر به انتظارات تورمی شد، بخشی از سرمایه‌ها را در آبان ماه ۱۴۰۱ به سمت بازار مسکن کشاند و رونقی نصفه و نیمه به این بازار داد. در این ماه حدود ۸۰۰۰ فقره قرارداد خرید و فروش آپارتمان در تهران منعقد شد که از افزایش ۴۷.۸ درصد نسبت به مهر امسال و رشد ۹.۶ درصد نسبت به آبان پارسال حکایت دارد. متوسط قیمت هم به ۴۶.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ و ۴۵.۹ درصد افزایش یافته است.

مهدی روانشادنیا ـ کارشناس بازار مسکن درباره دلایل نوسان افزایشی این بازار در آبان ماه به ایسنا گفت: مردم معمولا تحولات بازار ارز را نماگری از تورم آتی تلقی می‌کنند و در چنین مواقعی به خرید کالاهایی می‌پردازند که قابلیت محافظت از سرمایه‌ی آنها در برابر تورم را دارد. بر این اساس نوسانات قیمت ارز که از مهرماه آغاز شد تغییراتی در انتظارات تورمی به وجود آورد که به سوق یافتن سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن انجامید و در آبان ماه بروز پیدا کرد. بدیهی است که تا وقتی روند نرخ ارز و تورم افزایشی باشد رشد قیمت در بازارهای موازی مثل طلا و مسکن نیز ادامه می‌یابد.

وی با بیان این‌که واحد نوساز در بازار مسکن به تدریج کمیاب شده است افزود: در شرایط تورمی فعلی بعضا مشاهده می‌کنیم که برخی فروشندگان از فروش منصرف می‌شوند. این کمبود عرضه نیز به عاملی برای رشد قیمت‌ها تبدیل شده است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به انجام ۸۰۰۰ معامله در آبان ماه ۱۴۰۱ در شهر تهران گفت: مقایسه‌ این عدد با دو سال اخیر نشان می‌دهد تعداد معاملات چندان پایین نیست و یک رقم نرمال را نشان می‌دهد. ما در برخی ماه‌ها ۲۵۰۰ معامله نیز داشتیم و رقم ۸۰۰۰ واحد عدد معنی‌داری است که گسیل برخی از سرمایه‌های جامعه به بازار ملک را نشان می‌دهد.

روانشادنیا مهمترین راهکارهای تثبیت بازار مسکن را کنترل تورم عمومی و افزایش ساخت و ساز دانست و گفت: در خارج از بخش مسکن حتما باید تورم و رشد قیمت ارز مهار شود. در بخش درونی مسکن نیز راهی جز تولید وجود ندارد. این تولید باید در تناسب با تقاضا قرار گیرد که در حال حاضر بخش عمده‌ای از تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ متمرکز شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.