کد خبر : 24400 / /
/

قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته بر مدار صعود قرار گرفت.

 

برخی از معامله گران مدعی هستند که نرخ دلار در معاملات پشت خطی دیشب مسیر صعود را دنبال کرده است؛ به همین دلیل این دسته از بازیگران ارزی قیمت دلار در بازار امروز را افزایشی پیش بینی کرده اند.

قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته بر مدار صعود قرار گرفت. افزایش قیمت دلار در حالی بود که عده ای از معامله گران تصور می کردند با آمدن کارشناسان آژانس انرژی اتمی اندکی از تنش های سیاسی ایران و غرب کاسته می شود و به تبع آن ترمز نرخ دلار تا حدودی کشیده می شود.

معامله گران دلار از سفر آژانس دلسرد شدند؟ 

با این حال  برگشت چراغ خاموش  هیئت فنی آژانس از تهران موجب شد عده ای از معامله گران نسبت به این سفر دلسرد شوند و در موقعیت خرید قرار بگیرند. البته تحلیلگران ارزی در کنار این عامل،  دلایل مختلف اقتصادی و سیاسی مختلفی را برای علت افزایش قیمت دلار مطرح می کنند. 

پیشروی قیمت دلار در بازار شبانه 

برخی از معامله گران مدعی هستند که نرخ دلار در معاملات پشت خطی دیشب مسیر صعود را دنبال کرده است؛ به همین دلیل این دسته از بازیگران ارزی قیمت دلار در بازار امروز را افزایشی پیش بینی کرده اند.

تاثیر تقاضاهای مسافرتی در آستانه سال نوی میلادی 

از نگاه بازیگران ارزی که به اثرگذاری عوامل فصلی اعتقاد دارند، بازار ارز تا حدود 10 روز دیگر می‌تواند تحت تاثیر تقاضاهای مسافرتی در آستانه سال نوی میلادی قرار بگیرد، ولی پس از آن، بازار دیگر از این ناحیه چندان تحت فشار خواهد نبود. این عده حتی انتظار دارند که پس از هفته اول دی‌ماه، بخشی از معامله‌گران ارزی، اقدام به سودگیری از خریدهای قبلی خود کنند.

از این زاویه دید، می‌توان گفت که برخی معامله‌گران انتظار دارند بازار در معرض آخرین فشارهای افزایشی باشد. با این حال، بخشی از فعالان باور دارند که افزایش دلار در آذرماه چندان ارتباطی به تقاضای فصلی نداشته و در نتیجه خروج این نوع تقاضا را نیز چندان در روند قیمت موثر نمی‌دانند.

اختلاف دلار نیما و آزاد زیاد شد 

اختلاف نیما و آزاد به بیش از 10 هزار تومان رسیده است که تقریبا شکاف 30 درصدی دارند. معامله‌گران معتقدند این اختلاف تنها به نفع واردکننده‌ است و صادرات را مختل می‌کند.

ردپای یک بیانیه در بازار دلار 

در شرایط فعلییک بیانیهاز سوی تروئیکا اروپا علیه ایران صادر شده که ممکن است توجه معامله گران دلار را به خود جلب کند. 

نمایندگان کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل بعد از نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بیانیه‌ای مشترک علیه ایران صادر کردند.آنها در این این بیانیه‌ خواستار توقف فعالیت‌های موشکی بالستیک و عقب‌گرد برنامه هسته‌ای ایران شدند.

در ادامه این بیانیه به غنی‌سازی ۶۰ درصدی و فراتر آن از سوی ایران اشاره شده و سه کشور اروپایی امضاکننده برجام هشدار داده‌اند که چنین سطحی از غنی‌سازی ایران را به «نقطه بدون بازگشت» در برنامه هسته‌ای خود خواهد رساند و این کشور نزدیک به «توانایی تولید چند سلاح هسته‌ای، در صورت تمایل رفتن به سوی تولید آنها» خواهد شد.این بیانیه از نگاه عده ای از معامله گران احتمالا دبر سطح تنش های سیاسی بیفزاید و گره برجام رامحکم تر خواهد کرد و به تبع آن نرخ دلار صعودی شود . 

گره کور برجام در بازار دلار

از سوی دیگر  سرنوشت مذاکرات برجام همچنان تیره و تار است. محمد مرندی درباره برجام گفته دو طرف به توافق بسیار نزدیک هستند . اظهارات مرندی در حالی است که از سوی دیگر مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده اند  که موضوع برجام از دستور کار دولت بایدن خارج شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم  در تازه ترین اظهار نظر خود گفت، در حال حاضر گفت‌وگو با ایران در زمینه احیای برجام در دستور کار قرار ندارد.

بیشتر فعالان ارزی باور دارند که بهبود انتظارات نسبت به آینده  برجام  تا حدی می‌تواند سد راه نیروهای افزایشی بازار شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.