کد خبر : 24418 / /
/

قیمت نفت برنت امروز با نوسان 0/18 درصدی روند صعودی را در پیش گرفت و در لحظه تنظیم این گزارش با قیمت 80/03 دلار معامله شد.

 

نفت برنت امروز با حرکت در کانال صعودی و رقم 80/03 دلار معامله شد. بازگشت دوباره چین به بازار، پایان برداشت از ذخایر نفت استراتژیک و افت ارزش دلار آمریکا از دلایل اصلی افزایش قیمت نفت به حساب می‌آیند.

قیمت نفت برنت امروز با نوسان 0/18 درصدی روند صعودی را در پیش گرفت و در لحظه تنظیم این گزارش با قیمت 80/03 دلار معامله شد. هفته گذشته نیز بانک مورگان استنلی با اشاره به عدم توازن در عرضه و تقاضا، افزایش قیمت نفت را تا حدود 110 دلار پیش‌بینی کرده بود. بانک آمریکایی گلدمن ساکس نیز در یادداشتی پیش‌بینی خود از قیمت نفت برای سال آینده میلادی را حدود 100 دلار برآورد کرد.

به نظر می‌رسد بازار نفت تحت تاثیر چند مولفه از جمله احیای تقاضای چین برای سوخت، افت ارزش دلار آمریکا، پایان برداشت از ذخایر نفت استراتژیک روند صعودی را دنبال می‌کند.

کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین

پس از اعتراضات گسترده در چین نسبت به محدودیت‌های کرونایی مقامات این کشور از مواضع سخت‌گیرانه خود عقب‌نشینی کردند. تا جایی‌که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، چندی پیش اعلام کرد نوع جدید امیکرون کشندگی کمتری دارد و دولت می‌تواند با انعطاف بیشتری عمل کند.

به نظر می‌رسد بروز مشکلات اقتصادی که جدیدترین مصداق آن به فرار شرکت‌های خارجی و چند ملیتی از این کشور بازمی‌گردد به مثابه تلنگری برای دولتمردان چینی برای کاهش سخت‌گیری‌ها بوده است.

در همین راستا رویترز گزارش داده احتمال افزایش فعالیت‌های اقتصادی چین در سال آینده و بهبود سیاست چشم‌انداز تقاضای نفت وجود دارد. شرکت کایروس نیز از طریق رصد داده‌های ماهواره‌ای اعلام کرد: طی دو هفته گذشته تقاضای سوخت جت در این کشور ۷۵ درصد رشد داشته‌ است.

آمریکا قیمت نفت را کاهش می‌دهد؟

دولت بایدن با خرید سه میلیون بشکه نفت جهت پر کردن ذخایر استراتژیک روند تقاضا در بازار انرژی را با نوسان روبرو کرد. وزارت انرژی ایالات متحده پس از برداشت ۱۸۰ میلیون‌ بشکه‌ای از ذخایر استراتژیک این کشور اعلام کرد قصد پر کردن این منابع را دارد.

در گذشته قیمت نفت از 100 دلار نیز بالاتر رفته بود، اما با ورود آمریکا به بازار انرژی بهای آن کاهش یافت. برخی کارشناسان این اقدام کاخ سفید را با هدف فروش ذخایر استراتژیک نفت در قیمت‌ بالا و خرید دوباره آن با قیمت پایین‌‌تر استدلال می‌کنند. حالا قیمت نفت در حال حاضر نسبت به زمانی که آمریکا وارد بازار انرژی شد همچنان کمتر به حساب می‌آید.

افت ارزش دلار آمریکا نیز نفت را برای خریداران غیرآمریکایی را کاهش داد و منجر به افزایش تقاضا در این زمینه شد. هرچند تحلیلگران اعتقاد دارند قیمت نفت برای صعود بیشتر، به سیگنال‌های واضح‌تری نیاز دارد. اما با استناد به مجموع عوامل مذکور شاید بتوان علت افزایش قیمت فعلی طلای سیاه را توجیه کرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.