کد خبر : 24434 / /
/

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: استعامال هوای ناسالم برای همه اقشار معادل مصرف 3 تا 7 نخ سیگار حتی برای کودکان است

تهران به اتاق گاز تبدیل شد.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: استعمال هوای ناسالم برای همه اقشار معادل مصرف 3 تا 7 نخ سیگار حتی برای کودکان است.

عباس شاهسونی با اشاره به تداوم آلودگی هوا در شهر تهران، تاکید کرد: با توجه به ادامه آلودگی هوا و قرارگیری وضعیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها، ما درخواست جدی دورکاری کارمندان تهرانی را داریم.

وی افزود: البته این درخواست به طور جدی بخصوص برای کارمندان خانم باردار، کارمندان دارای فرزند زیر ۶ سال، کارمندان دارای بیماری تنفسی و قلبی و کارمندان با سن بالای ۶۰ سال مطرح می‌شود.

شاهسونی تاکید کرد: این نکته شایان توجه است که در روزهایی که هوا برای همه گروه‌ها ناسالم است استنشاق چنین هوایی معادل استعمال ۳ تا ۷ نخ سیگار برای همه جمعیت مواجهه یافته با آلودگی از جمله کودکان است.

وی درباره مرگ‌های منتسب به مواجهه با ذرات معلق، اظهار کرد: بر اساس مطالعه وزارت بهداشت در ۲۷ شهر با جمعیت تقریبا ۳۵ میلیون نفر مشخص شد در سال ۱۴۰۰ میزان مرگ‌های منتسب با ذرات معلق در کشور ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر بوده است که از این میان سهم تهران ۶۴۰۰ مرگ اعلام شد.

وی درباره وضعیت هوا در روزهای آتی، تصریح کرد: وضعیت هوا تا روز جمعه (دوم دی ماه) تقریبا به همین منوال آلوده است و به تدریج از اواخر روز جمعه با بروز ناپایداری جوی انشاالله شرایط بهتر خواهد شد.

او تاکید کرد: در روزهایی که هوا ناسالم برای گروه‌های حساس (شاخص کیفیت هوا ۱۰۱ الی ۱۵۰ ورنگ زرد) باشد زمان بازی کودکان در فضای باز و پارک‌ها را به میزان زیادی کاهش دهید. همچنین افراد مسن و بیمارانی که دارای مشکلات تنفسی هستند نیز فعالیت خود را در فضای بیرون کاهش دهند. در روزهایی که شاخص کیفیت هوا “ناسالم برای همه گروه‌ها” (۱۵۱ الی ۲۰۰ ورنگ قرمز) است باید از ورزش، دوچرخه سواری و به طور کلی از قرار گرفتن در معرض هوای آزاد بپرهیزید و فعالیت‌های ورزشی خود را در باشگاه‌های ورزشی ادامه دهید و یا در داخل منزل فعالیت سبک ورزشی داشته باشید. همچنین در روزهایی که شاخص کیفیت هوا “بسیار ناسالم” (۲۰۱ الی ۳۰۰ ورنگ بنفش) است، گروه‌های حساس بخصوص افرادی که بیماری قلبی دارند باید از هرگونه فعالیت در فضای بیرون اجتناب کرده و از حضور در فضاهایی که سیگار استعمال می‌شود اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه هوا یکی از اساسی‌ترین نیازهای فیزیولوژیک انسان است، اظهار کرد: تصور ادامه حیات بدون هوا حتی برای چند دقیقه هم غیرممکن است و این درحالی است که بر اساس آخرین گزارش بار بیماری‌ها، چهارمین عامل خطر مرگ در جهان و مهم‌ترین تهدید زیست محیطی برای سلامت انسان، آلودگی هوا است. بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوای آزاد و هوای داخل سالیانه منجر به بیش از ۷ میلیون مرگ زودرس در جهان می‌شود که این یعنی از هر ۹ مرگ یک مرگ منتسب به آلودگی هوا است.

وی در خصوص شهرهای دارای آلوده‌ترین هوای کشور، ‌ توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ شهرهای تهران، ‌ مشهد، اهواز، اصفهان، کرج کمتر از ۱۰ روز هوای خوب داشتند و بیشترین تعداد روزهای هوای خطرناک هم مربوط به شهر زابل بوده است که ۱۵ روز هوای خطرناک داشته است.

منبع:‌ایسنا

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.