کد خبر : 24685 / /
/

این روزها صحبت از قیمت دلار نقل محافل است. اکثر مردم به دنبال خرید دلار سهمیه‌ای و کسب سود از بازار آزاد هستند. در واقع اختلاف قیمت قابل توجه دلار سهمیه‌ای با دلار بازار آزاد مردم را ترغیب به خرید سهمیه خود کرده‌ است.

قرار بود که با اینترنتی شدن نوبت دهی خرید دلار، مشکلات خریداران حل شود. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که اوضاع آنقدر که انتظار می‌رفت تغییر نکرده است.

این روزها صحبت از قیمت دلار نقل محافل است. اکثر مردم به دنبال خرید دلار سهمیه‌ای و کسب سود از بازار آزاد هستند. در واقع اختلاف قیمت قابل توجه دلار سهمیه‌ای با دلار بازار آزاد مردم را ترغیب به خرید سهمیه خود کرده‌ است.

تا پیش از این که بانک مرکزی صرافی‌ها را مجبور به دادن نوبت اینترنتی کند، صف‌های طولانی جلوی صرافی‌ها تشکیل می‌شد. اما از روز 13 آبان ماه بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، تمامی صرافی‌های عضو باز متشکل ارزی موظف به عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی شدند.

بانک مرکزی علت این اقدام خود را تسهیل فروش ارز به مردم و جلوگیری از اتلاف وقت متقاضیان خرید ارز اعلام کرد. در واقع با تشکیل صف‌های طولانی جلوی صرافی‌ها، جو روانی موجود در بازار شدت می‌گرفت. این صف‌ها هیجان خرید ارز را بین مردم بیشتر می‌کرد.

چطور دلار سهمیه‌ای بخریم؟

در حال حاضر متقاضیان خرید ارز سهمیه‌ای برای گرفتن دلار، باید از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی به آدرس MY.ICE.IR اقدام کنند. ابتدا باید کد ملی و شماره تماس به نام متقاضی ارز وارد شود. پس از دریافت و وارد کردن کد ارسالی به تلفن متقاضی، باید اطلاعات شناسنامه‌ای ثبت شود.

پس از این مرحله نوبت به ثبت اطلاعات در خصوص نوع ارز و محل دریافت دلار می‌رسد. در این مرحله متقاضی باید استان، شهر، تاریخ و صرافی که قصد دارد از آن دلار بخرد را انتخاب کند.

بعد از این که درخواست ثبت شد، صرافی باید پیامکی را برای فرد مبنی بر تایید یا رد درخواست ارسال کند. در صورتی که پیامک حاوی تایید درخواست باشد، زمان دقیق و آدرس صرافی برای متقاضی ارسال می‌شود.

مشکلات ناگفته خرید دلار سهمیه

قرار بود که با اینترنتی شدن نوبت دهی خرید ارز، مشکلات خریداران حل شود. اما پی‌گیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که اوضاع آنقدر که انتظار می‌رفت تغییر نکرده است. در واقع خرید دلار سهیمه‌ای به همین راحتی که در بالا توضیح داده شد، نیست.

1. ظرفیت وجود ندارد

اولین مشکل  به سایت ثبت درخواست برمی‌گردد. مشکلات اینترنتی و کندی ارسال کد تایید و … موجب گلایه برخی از متقاضیان خرید دلار شده است. اما مهم‌ترین مشکل ابتدا نبود ظرفیت و عدم تایید درخواست از سوی صرافی‌هاست.

در واقع خریداران در زمان انتخاب صرافی با این پیام که ظرفیت خالی وجود ندارد، مواجه می‌شوند.

یکی از مراجعان به سایت بازار متشکل ارزی در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: «من روز یکشنبه می‌خواستم نوبت خرید دلار بگیرم اما نتوانستم. 3 بار استان را عوض کردم اما ظرفیت فروش دلار در صرافی‌های هر سه استان پر شده بود. من تا روز دوشنبه تهران بودم و برای پایان هفته قصد مسافرت داشتم. بنابراین 3 استان مرکزی، ملایر و تهران را انتخاب کردم، اما سامانه اجازه ثبت درخواست را به من نداد.»

به گفته او، سامانه ظرفیت خرید دلار برای 3 روز آینده را نشان می‌دهد. اما درخواست او برای روزهای دوشنبه و چهارشنبه که بازار باز بوده، ثبت نشده است.

2. درخواست تایید نشد

کسانی که از این مرحله با موفقیت عبور می‌کنند، وارد چالش بعدی می‌شوند. بسیاری از درخواست‌ها توسط صرافی‌ها تایید نمی‌شود. صرافی پیامکی با این متن برای متقضی ارسال می‌کند: «متقاضی محترم درخواست شما توسط صرافی منتخب تان در زمان مورد انتظار تایید نشد. لطفا صرافی دیگری انتخاب کنید».

در این حالت یک زمانی از متقاضی تلف شده است و باید دوباره درخواست بدهد. این درخواست‌ها ممکن است تا چندین بار رد شود.

3. خرید دلار چند روز بعد

مسئله بعدی این است که خریدار باید درخواست خود را برای چند روز آینده ثبت کند. یعنی معمولا نمی‌تواند برای همان طور درخواستی بدهد. از آنجایی که قیمت دلار لحظه‌‌ای تغییر می‌کند، این فاصله زمانی ثبت درخواست تا دریافت ارز می‌توان مشکل آفرین باشد.

در واقع مشکل اینجاست که در لحظه ثبت درخواست دلار 37 هزار تومان باشد. اما روزی که متقاضی به صرافی مراجعه می‎کند، قیمت دلار کمتر یا بیشتر شده باشد. این موضوع روی بودجه و تصمیم فرد می‎‌تواند تایید بگذارد. به خصوص اگر دلار گران‌تر شده باشد. در این صورت خریدار باید پول بیشتری تامین کند یا کمتر از 2000 دلار بخرد.

4. سنگ اندازی صرافی‌ها

در خرید دلار، صرافی‌ها نیز گاهی سنگ اندازی می‌کنند. یکی دیگر از مخاطبان تجارت‌نیوز در این خصوص می‌گوید که با زحمت بسیار توانسته درخواست خود را ثبت و سپس تایید کند. اما روزی که برای خرید دلار مراجعه کرده، با در بسته مواجه شده است. چرا که صرافی دلاری نداده و گفته است که نام او در لیست ارزگیرندگان آن روز ثبت نشده است.

به نظر می‌رسد این مشکلات در روزهایی که قیمت دلار نوسان افزایشی دارد، بیشتر رخ می‌دهد. چرا که حجم تقاضا برای خرید زیاد است. احتمالا در روزهایی که قیمت دلار افزایشی نیست یا کاهشی است، بتوان بدون نوبت قبلی هم دلار خرید. اما مشکل اینجاست که در روزهای کاهشی، مردم به دلیل ریسک کاهش بیشتر قیمت، تمایل زیادی برای خرید نداشته باشند.

در واقع مقصود از ثبت درخواست اینترنتی خرید دلار به هدف ننشسته است. وقت مردم به جای این که در صف‌های خیابانی تلف شود، در سامانه برخط خرید دلار تلف می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.