کد خبر : 24765 / /
/

چهارشنبه هفته گذشته یکی از بزرگ ترین رشدهای تاریخ بورس تهران ثبت شد. رشد 70 هزار واحدی که معادل 4.5 درصد است، تا پیش از این و در تاریخ بورس تهران به ندرت رخ داده بود. از نظر تغییرات عدد شاخص که رشد 70 هزار واحدی ثبت شد، این رشد را می توان جزو 3 رشد بزرگ تاریخ بورس تهران دانست.

پس از صعود 70 هزار واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه، برای امروز چیزی جز رشد بازار را نمی توان متصور بود، اما باید دید تغییر رئیس بانک مرکزی و تصمیمات جدید در حوزه پولی و بانکی، آیا در رشد بورس خللی ایجاد می کند یا نه.

به گزارش اقتصادنیوز ، چهارشنبه هفته گذشته یکی از بزرگ ترین رشدهای تاریخ بورس تهران ثبت شد. رشد 70 هزار واحدی که معادل 4.5 درصد است، تا پیش از این و در تاریخ بورس تهران به ندرت رخ داده بود. از نظر تغییرات عدد شاخص که رشد 70 هزار واحدی ثبت شد، این رشد را می توان جزو 3 رشد بزرگ تاریخ بورس تهران دانست.

اما از نظر درصد، رشد 4.5 درصدی روز چهارشنبه را می توان جزو 10 رشد بزرگ تاریخ بورس تهران دانست. ناگفته نماند که یکی از دلایل رشد 4.5 درصدی شاخص در روز چهارشنبه، تغییر دامنه نوسان برخی نمادها به مثبت و منفی 7 درصد بوده که این افزایش دامنه نوسان، طبیعتا رشد شاخص را هم دستخوش تغییر کرده است.

اما یک روز معاملاتی پس از این رشد 70 هزار واحدی، باید از بازار بورس چه انتظاری داشت؟ در حالت عادی، فقط می توان انتظار ادامه رشد را از بازار داشت چراکه 580 نماد مثبت در مقابل 80 نماد منفی در دقایق پایانی بازار روز چهارشنبه، چیزی جز انتظار رشد را باقی نمی گذارد.

دلار نیما تثبیت می شود!

اما حالا ماجرا متفاوت است. پنجشنبه هفته گذشته رئیس بانک مرکزی تغییر کرد و حالا محمدرضا فرزین به جای علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی شده است. فرزین در اولین سخنان پس از انتصاب به عنوان رئیس بانک مرکزی، گفته که نرخ دلار در بازار نیما را روی 28500 تومان تثبیت می کند.

دلار نیما همان دلاری است که شرکت های بورسی، ارز حاصل از صادرات خود را در این بازار به فروش می رسانند. حالا باید دید برداشت بورسی ها از سخنان رئیس جدید بانک مرکزی چیست و چه واکنشی به آن نشان می دهند چراکه هر تغییری در نرخ دلار نیما، مستقیما بر سود شرکت های بورسی اثرگذار است.

عرضه ها افزایش می یابد؟

اصولا سرمایه گذاران با سخنان دستوری رابطه خوبی ندارند و از آنجا که شاخص کل هم به محدوده مقاومتی رسیده، بعید نیست به همین بهانه بازار با افزایش عرضه ها مواجه شود.

البته نباید فراموش کرد که در روز چهارشنبه سنگین ترین تزریق پول حقیقی ها به بورس در سال 1401 ثبت شد و شاخص قدرت خریداران حقیقی هم به عدد 1.61 رسیده است. ضمن اینکه ارزش معاملات خرد هم به بالای 10 هزار میلیارد تومان رسیده که همه این موارد، مثبت و امیدوارکننده هستند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.