کد خبر : 24822 / /
/

دیروز معاملات بورس با شدت زیادی در جهت منفی انجام می شد و هر اتفاق مثبتی که روز چهارشنبه رخ داده بود، دیروز خلاف آن رخ داد.

بورس واکنشی تند به سخنان رئیس جدید بانک مرکزی نشان داد. سرمایه گذاران حقیقی با همان شدتی که روز چهارشنبه هفته گذشته پول به بازار تزریق کرده بودند، دیروز پول خود را از بازار خارج کردند.

به گزارش اقتصادنیوز، دیروز معاملات بورس با شدت زیادی در جهت منفی انجام می شد و هر اتفاق مثبتی که روز چهارشنبه رخ داده بود، دیروز خلاف آن رخ داد.

با توجه به رشد عجیب بورس در روز چهارشنبه، برای دیروز پیش بینی می شد دوباره رشد بازار سهامادامه پیدا کند اما تغییر رئیس بانک مرکزی و اظهارات رئیس جدید، ورق را برگرداند و سرمایه گذاران را نگران معاملات روز شنبه کرد.

اتفاقا نگرانی سرمایه گذاران درست و به جا بود چراکه بازار با شدتی زیاد به صحبت های رئیس بانک مرکزی واکنش نشان داد. گرچه بازار به میزان آن 70 هزار واحدی که روز چهارشنبه رشد کرده بود، در روز شنبه افت نکرد، اما روند معاملات نشان می داد سرمایه گذاران شدیدا نگران تصمیمات بانک مرکزی با رئیس جدید هستند.

دیروز 800 میلیارد تومان پول توسط سرمایه گذاران حقیقی از بازار خارج شد. این یکی از بزرگ ترین اعداد خروج پول از بازار در سال جاری است. چهارشنبه گذشته 860 میلیارد تومان پول به بازار تزریق شده بود که حالا برآیند این ورود و خروج، تنها تزریق 60 میلیارد تومان پول جدید به بازار است.

قدرت خریداران از دست رفت

از طرفی شاخص قدرت خریداران حقیقی از عدد 1.61 به 0.89 سقوط کرد. این یکی از سنگین ترین سقوط ها در این شاخص است. چنین سقوط سنگینی نشان دهنده ترس بیش از حد خریداران و دست کشیدن آن ها از خرید است. ضمن اینکه فروشندگان هم با قدرت بیشتری در حال فروش در بازار روز شنبه بوده اند.

تنها نکته مثبت در معاملات روز گذشته این بود که با وجود جو بسیار منفی در بازار، اما شاهد قفل شدن معاملات نبودیم و روند معاملات با حجم و ارزش بالایی دنبال شد.

روز گذشته ارزش معاملات خرد حدودا 9000 میلیارد تومان بود که رقم مناسبی است. گرچه ارزش معاملات شنبه نسبت به چهارشنبه هفته گذشته حدود 1200 میلیارد تومان کاهش یافت، اما باز هم ثبت 9000 میلیارد تومان معامله در این روز راضی کننده بود و می توان آن را تنها نکته امیدوارکننده برای معاملات امروز دانست.

افت بازار با شیب ملایم تر

بالا بودن ارزش معاملات خرد این نوید را می دهد که بازار می تواند با شرایطی مناسب، از این جو منفی ایجاد شده عبور کند. اما درصورتی که به مدت چند روز متوالی شاهد کاهش چشمگیر ارزش معاملات باشیم، می توان گفت که بازار دوباره در عبور از مقاومت 1.6 میلیون واحدی ناموفق بوده است.

با توجه به شرایط معاملات روز گذشته، امروز هم احتمالا شاهد افت شاخص ها باشیم اما بهبود نسبی وضعیت معاملات در نیم ساعت پایانی روز گذشته می تواند منجر به تعدیل روند کاهشی شود و حتی ممکن است در نیمه دوم زمان معاملات، بخشی از افت شاخص ها هم جبران شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.