کد خبر : 25191 / /
/

طناز طباطبایی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است که به واسطه بازی هنرمندانه و حرفه‌ای در نقش‌های مختلف، طرفداران بی‌شماری دارد.

 مطرح شدن طناز طباطبایی با بازی در سریال میوه ممنوعه شروع شد. طناز طباطبایی زاده 20 شهریور سال 1363 می باشد. طناز طباطبایی دارای مدرک کارگردانی تئاتر از دانشگاه آزاد می باشد. طناز طباطبایی دوره های بازیگری خود را در آموزشگاه های بازیگری گذراند.در حال حاضر طناز طباطبایی با بازی در سریال یاغی جزوی از بازیگران محبوب و مشهور شده است.

طناز طباطبایی

طناز طباطبایی از بازیگران محبوب و حرفه‌ای سینما و تلویزیون است که در آثار به یادماندنی ایفای نقش کرده و کارنامه هنری درخشانی دارد. در این مطلب مروری بر بیوگرافی و بهترین فیلم های طناز طباطبایی خواهیم داشت.

طناز طباطبایی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است که به واسطه بازی هنرمندانه و حرفه‌ای در نقش‌های مختلف، طرفداران بی‌شماری دارد. فعالیت هنری او با بازی در یک سریال تلویزیونی آغاز شد و پس از آن نیز در یک فیلم سینمایی حضور پیدا کرد. اما بخش عمده شهرت و محبوبیت طناز طباطبایی با ایفای نقش در سریال «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی رقم خورد. او در این سریال با استاد علی نصیریان همبازی شد و خیلی زود به شهرت رسید. به همین دلیل هم میوه ممنوعه یکی از مهمترین سریال های طناز طباطبایی محسوب می‌شود. این هنرمند پس از حضور در تلویزیون و رسیدن به محبوبیت، پیشنهادهای کاری بیشتری دریافت کرد و در سینما فعال‌تر شد.

طناز طباطبایی

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم او «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» است که در مقابل دوربین پوران درخشنده توانست بازی درخشانی از خود ارائه دهد و مورد تحسین مخاطبان و منتقدان قرار گیرد. طناز طباطبایی تا کنون جوایز بسیاری دریافت کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم شنای پروانه اشاره کنیم. در ادامه این مقاله از پلازا با مروری بر زندگینامه طناز طباطبایی و معرفی بهترین فیلم‌ها و سریال های طناز طباطبایی همراه شما خواهیم بود.

طناز طباطبایی در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۲ در تهران به دنیا آمد. او در یک خانواده ۴ نفری بزرگ شده است. پدر او در تجارت بسیار موفق است و در زمینه موسیقی هم فعالیت دارد.

این بازیگر خوش چهره، دارای تحصیلات دانشگاهی است و مدرک کارشناسی رشته کارگردانی تئاتر از دانشگاه آزاد تهران مرکز دارد. خانم طباطبایی کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرده و اولین تجربه او بازی در سریال «ذبیح» به کارگردانی عباس مرادیان در سال ۱۳۷۹ بوده است.

طناز طباطبایی

طناز طباطبایی با بازی در فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» در سال ۱۳۸۳ وارد دنیای سینما شد. همچنین در سال ۱۳۸۵ با سریال میوه ممنوعه و ایفای نقش غزاله، بیش از پیش شناخته شد و توانایی‌هایش را به چالش کشید.

طناز طباطبایی و ازدواج و خانواده

طناز طباطبایی فرزند اول خانواده است و تنها یک خواهر کوچک‌تر از خودش به نام لیلا دارد که مترجم زبان است. طناز به مادرش خیلی وابسته است و عاشق اوست.

خانم طباطبایی ازدواج نکرده و مجرد است. او می‌گوید:

“ازدواج قبل از سی سالگی باعث محدودیت فعالیت هنری و عدم موفقیت کاری‌ام می‌شد، اما بعد از سی سالگی به زندگی مشترک فکر می‌کنم و ازدواج سنتی را بیشتر می‌پسندم.”

طناز طباطبایی و علاقه به موسیقی و نقاشی

خانم طباطبایی علاوه بر مهارت در عرصه بازیگری، در زمینه موسیقی نیز تبحر دارد و گیتار می‌نوازد. او نقاشی هم می‌کشد و در وقت‌های بیکاری‌اش علاوه بر کتاب خواندن و فیلم دیدن، به گالری‌های عکاسی و نقاشی می‌رود.

طناز عاشق پوشش‌های ساده است و کارهای پر زرق و برق را دوست ندارد. از طرف دیگر زیاد معاشرتی نیست و دوستان کمی دارد، اما برای همین تعداد کم، وفاداری را به حد کمال می‌رساند.

طناز طباطبایی

فیلم شناسی طناز طباطبایی

طناز طباطبایی تاکنون در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی به ایفای نقش پرداخته است و سابقه بازی در تئاتر را نیز در کارنامه هنری خود دارد. 

کارهایی که طناز در آن‌ها نقش آفرینی کرده است در دسته‌های زیر جای می‌گیرند:

فیلم‌های سینمایی

دیشب باباتو دیدم آیدا – رسول صدر عاملی – ۱۳۸۳

چهار انگشتی – سعید سهیلی – ۱۳۸۵

دماغ – فرزاد موتمن – ۱۳۸۶

جعبه موسیقی – فرزاد موتمن – ۱۳۸۶

شب زده – فرزاد موتمن – ۱۳۸۶

میزاک – حسینعلی لیالستانی – ۱۳۸۷

پسر تهرانی – کاظم راست گفتار – ۱۳۸۷

صداها – فرزاد موتمن – ۱۳۸۷

شیرین – عباس کیارستمی – ۱۳۸۷

تهران تهران – مهدی کرم پور – ۱۳۸۸

مرهم – علیرضا داودنژاد – ۱۳۸۹

سرسپرده – بهمن گودرزی – ۱۳۸۹

پریناز – بهرام بهرامیان – ۱۳۸۹

گزارش یک جشن – ابراهیم حاتمی کیا – ۱۳۸۹

نارنجی پوش – داریوش مهرجویی – ۱۳۹۰

هفتم – مسعود قراگزلو – ۱۳۹۰

هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند – پوران درخشنده – ۱۳۹۰

قطعه‌ای از سکوت – آریانا رستمی – ۱۳۹۲

ساکن طبقه وسط – شهاب حسینی – ۱۳۹۲

پنجاه قدم آخر – کیومرث پوراحمد – ۱۳۹۲

آرایش غلیظ – حمید نعمت الله – ۱۳۹۲

رخ دیوانه – ابوالحسن داوودی – ۱۳۹۳

مرگ ماهی – روح الله حجازی – ۱۳۹۳

بیست هفته – مسعود قراگزلو – ۱۳۹۴

خشم و هیاهو – هومن سیدی – ۱۳۹۴

اروند – پوریا آذربایجانی – ۱۳۹۴

ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا – عبدالرضا کاهانی – ۱۳۹۵

ویلایی‌ها – منیر قیدی – ۱۳۹۵

میلیونر میامی – مصطفی احمدی – ۱۳۹۵

طلا – پرویز شهبازی – ۱۳۹۷

روسی – امیرحسین ثقفی – ۱۳۹۸

شنای پروانه – محمد کارت – ۱۳۹۸

خورشید – مجید مجیدی – ۱۳۹۸

بی رویا – آرین وزیر دفتری – ۱۳۹۹

مجموعه‌های تلویزیونی

ذبیح – عباس مرادیان – ۱۳۷۹

جوانی – سعید سلطانی – ۱۳۸۰

رانت خوار کوچک – حسین سهیلی زاده – ۱۳۸۲

در چشم باد – مسعود جعفری جوزانی – ۱۳۸۵

میوه ممنوعه – حسن فتحی – ۱۳۸۶

پرانتز باز – کیومرث پوراحمد – ۱۳۸۸

قلب یخی (سری سوم) – سامان مقدم – ۱۳۹۱

کلاه قرمزی ۹۲ – ایرج طهماسب – ۱۳۹۲

شاهگوش – داوود میرباقری – ۱۳۹۲

یاغی – محمد کارت – ۱۴۰۱

تئاتر

درس – داریو مهرجویی – ۱۳۹۰

کمی بالاتر – آروند دشت آرای – ۱۳۹۰

تن تن و راز قصر مونداس – آروند دشت آرای – ۱۳۹۱

باغبان مرگ – آروند دشت آرای – ۱۳۹۲

نامه های عاشقانه از خاورمیانه – کیومرث مرادی – ۱۳۹۵

تروما – افسانه ماهیان – ۱۳۹۷

جنایات و مکافات – رضا ثروتی – ۱۳۹۸

طناز طباطبایی در یاغی

«یاغی» مجموعه‌ای تلویزیونی در ژانر درام به کارگردانی محمد کارت است که بر اساس رمان سالتو ساخته شده است.

یاغی داستان نوجوانی به نام جاوید از محله‌های پایین شهر تهران را روایت می‌کند که شناسنامه و هویت ندارد؛ او از این وضع خسته شده تا اینکه به دختری به نام ابرا علاقه‌مند می‌شود؛ جاوید برای اینکه بتواند با ابرا ازدواج کند، به دنبال پیدا کردن راهی می‌گردد که شناسنامه بگیرد، اما در این مسیر به مشکلات و اتفاقاتی برمی‌خورد. طناز طباطبایی در این فیلم نقش «طلا» همسر پارسا پیروزفر را بازی می‌کند.

از بازیگران این مجموعه تلویزیونی، می‌توان به پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، علی شادمان، امیر جعفری، نیکی کریمی، فرهاد اصلانی، عباس جمشیدی فر، الیکا ناصری و مه لقا باقری اشاره کرد.

طناز طباطبایی در هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» به نویسندگی و کارگردانی پوران درخشنده، در سال ۱۳۹۲ اکران شد. این فیلم در مورد تجاوز به کودکان دختر و تعرض به اطفال خردسال است. هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند، داستان زندگی دختری به نام شیرین را روایت می‌کند که در ۸ سالگی مورد آزار جنسی یکی از نزدیکانش قرار گرفته است. شیرین در بزرگسالی بعد از دو نامزدی ناموفق، واقعا عاشق می‌شود و وقتی می‌خواهد با او ازدواج کند، در پارکینگ ساختمان، مردی را می‌بیند که می‌خواهد به دختر کوچکی تجاوز کند. شیرین آن دختر را فراری می‌دهد و درگیر ماجراهایی تازه می‌شود. طناز طباطبایی در این فیلم نقش شیرین را بازی کرده است.

از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به شهاب حسینی، مریلا زارعی، امیر آقایی، بابک حمیدیان، جمشید هاشم‌پور، نیما صفایی، فرهاد آئیش، ستاره اسکندری، هادی مرزبان، شیرین بینا و محبوبه بیات اشاره کرد.

طناز طباطبایی در ویلایی‌ها

«ویلایی‌ها» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی منیر قیدی و تهیه کنندگی سعید ملکان است که سال ۱۳۹۵ با حضور طناز طباطبایی در اندیمشک اکران شد.

ویلایی‌ها قصه خانواده‌های فرمانده‌های سپاه و ارتش را در سال ۱۳۶۵ روایت می‌کند. داستان این فیلم از این قرار است که زن ۵۰ ساله‌ای به نام عزیز، نوه‌هایش را به مجموعه ویلاها می‌برد و مدتی بعد، سیما (طناز طباطبایی) که عروس عزیز است از تهران می‌آید تا بچه‌هایش را به خارج از کشور ببرد.

ازجمله بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به پریناز ایزدیار، ثریا قاسمی، صابر ابر، علی شادمان، آناهیتا افشار، معصومه بیگی، فریما کهنمویی، گیتی قاسمی و سید سورن اسلامبولی زاده اشاره کرد.

طناز طباطبایی در شنای پروانه

«شنای پروانه» فیلمی در ژانر اجتماعی به کارگردانی محمد کارت و تهیه کنندگی رسول صدر عاملی است که در سال ۱۳۹۸ اکران شد.

داستان این فیلم از این قرار است که پروانه (طناز طباطبایی) به گاراژ برادر شوهرش حجت می‌رود و از او می‌خواهد جلوی همسرش هاشم را بگیرد. هاشم به خاطر فیلمی که از شنای پروانه، همسرش، در فضای مجازی منتشر شده است، با دوستانش به استخر می‌روند و آنجا را تخریب می‌کنند. بعد از برگشت از استخر، هاشم پروانه را می‌کشد و پس از کشته شدن پروانه اتفاقاتی تازه رخ می‌دهد.

بازیگرانی که در فیلم شنای پروانه به ایفای نقش پرداخته‌اند شامل جواد عزتی، امیر آقایی، علی شادمان، پانته آ بهرام، علیرضا داوود نژاد، مه لقا باقری، مهدی حسینی نیا، ایمان صفا، ناهید مسلمی، آبان عسکری، نادر شهسواری، بهروز پناهنده، نیلوفر شهفری و لادن پاوه وند می‌شوند.

طناز طباطبایی در خشم و هیاهو

«خشم و هیاهو» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی و تهیه کنندگی سعید سعدی است که در سال ۱۳۹۴ اکران شد.

این فیلم برگرفته از رمان خشم و هیاهو نوشته ویلیام فاکنر بوده و داستان جنایی و پیچیده‌ای از یک خواننده را روایت می‌کند. طناز طباطبایی در این فیلم نقش حنا سرافراز را ایفا می‌کند.

ازجمله دیگر بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، رعنا آزادی ور، بهزاد عمرانی، رضا کولغانی، کیارش اردشیر پور، سامیار محمدی، آیناز جعفرزاده و سید حمید مروج اشاره کرد.

طناز طباطبایی در کلاه قرمزی

طناز مهمان برنامه کلاه قرمزی هم بوده که در زیر، می‌توانید قسمتی از حضور او در این برنامه را مشاهده کنید:

حواشی طناز طباطبایی

عکسی از خانم طباطبایی با تیتر حامله بودن او در شبکه‌های اجتماعی پخش شد؛ اما این عکس صرفا کمی اضافه وزن ایشان را نشان می‌داد.

خانم طباطبایی جزء یکی از ۱۴۰ هنرمند ایرانی بود که از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ حمایت کرد؛ او در انتخابات سال ۱۳۹۶ نیز دوباره به حمایت از ایشان پرداخت.

جوایز و افتخارات

نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم صداها-۱۳۸۷

نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم رخ دیوانه-۱۳۹۳

نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم خشم و هیاهو-۱۳۹۴

برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم شنای پروانه-۱۳۹۸

برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم بی رویا-۱۴۰۰

برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن (کرمان) از جشنواره فیلم فجر (شهرستان‌ها) برای بازی در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند-۱۳۹۱

برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن (سنندج) از جشنواره فیلم فجر (شهرستان‌ها) برای بازی در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند-۱۳۹۱

نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن (کرمانشاه) از جشنواره فیلم فجر (شهرستان‌ها) برای بازی در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند-۱۳۹۱

برنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشن انجمن منتقدان سینمای ایران برای بازی در فیلم صداها-۱۳۸۸

برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن از جشن انجمن منتقدان سینمای ایران برای بازی در فیلم مرهم-۱۳۹۰

برنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشن انجمن منتقدان سینمای ایران برای بازی در فیلم ویلایی‌ها-۱۳۹۶

نامزد جایزه بهترین بازیگر زن کمدی (بخش تلویزیون) از جشنواره حافظ برای بازی در فیلم پرانتز باز-۱۳۹۱

برنده بهترین بازیگر نقش اول زن (بخش سینما) از جشنواره حافظ برای بازی در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند-۱۳۹۳

برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره زنان مستقل آمریکا برای بازی در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند-۱۳۹۲

برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو برای بازی در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند-۱۳۹۳

برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره بین‌المللی فیلم فیجی برای بازی در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند-۱۳۹۴

برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم یزد برای بازی در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند-۱۳۹۶

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.